Vänja unghästen

F

farrebarre

Hej!
Jag har lite funderingar kring unghästar.
Hur vänjer man dom vid allt t.ex. ha träns på sig, sadel, ryttare, ja allt och hur gör man första gången.
Skulle bli jätte glad :D om ni skikade in någonting som har med unghästar att göra, ridövningar, inridning, sadling, tränsning, tömkörning, ledövningar, miljö om byte m.m.
//farrebarre

Sv: Vänja unghästen

jag har ingen tidigare erfarenhet men jag har en 3-årig shettisblandning som jag köpte för 3 veckor sen . den hade vart vanvårdad.men igår så prövade jag att lägga in bettet i mun på han,jätteduktig och berömde han mkt och så prövade jag att lägga på sadel.först så fick han lukta på vojlocken och sadeln sen la jag på den förskiktigt.han brydde sig knappt men spände aldrig sadeögjorden.fast han har haft täckesgjord på sej.men beröm mycket så funkar det nog.Det enda problemet med min shettis är att han vill inte stå still när man lyfterhovarna.speciellt bakhovarna men idag så stog han helt lugnt när jag pröva att lyfta vänsterframhov.dom andra lite krångel.kramar natta

Sv: Vänja unghästen

Tack :bow: för tipset
Kul :D att det gick bra//farrebarre

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 292
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 573
Kropp & Själ Gissar att jag inte är den enda som har svårt för att komma igång med träning. Jag har inte tränat på flera år och behöver komma igång...
Svar
9
· Visningar
1 128
Senast: Klara
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka