Vänja unghäst vid träns....

E

El Karisma

Jag undrar vilket bett som är mest lämpligt att använda när man vänjer en unghäst (1,5 år) vid att ha träns...? :confused:

Tacksam för svar! :banana:

Sv: Vänja unghäst vid träns....

Jag brukar börja med ett smalt tredelat.
Och anledningen till att jag har så är för att munnen på dem är oftast inte så stor = smalt (så de slipper få HELA munnen full me bettet), tredelat för att de då heller inte får upp mittendelen (där de e en "klyka" på de tvådelade) i gomen, utan de tredelade är snällt över tungan.

Vi hade bettet med i mathinken några gånger så att hon fick stå och pilla med det lite. Tror inte att vi gjorde något spec. direkt, hade ingen nosgrimma på i början. Jag skulle också ha ett tredelat

El Karisma skrev:
Jag undrar vilket bett som är mest lämpligt att använda när man vänjer en unghäst (1,5 år) vid att ha träns...? :confused:

Tacksam för svar! :banana:

Tredelat!!!
Mjukt och följsamt i munnen.

Här har jag sett att det finns ett speciellt unghästbettsel. Tvådelat och liknar ett fullcheek bett men känns rundare och mycket mjukare. Skulle ha lust att ha det i munnen själv. ;) Ett annat alternativ är ett tredelat.

Tycker inte det verkar spela så stor roll om det är ett tunt två eller tredelat. Min 1,5 åring har reagareat lika dan på båda, dvs tuggar med öppen mun och ser allmänt "dum" ut. ;)

Altså, han är jättesöt, men grimaserar väldigt med bettet...

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 708
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama