Sasse
Trådstartare
Jag har rätt nyligen flyttat till lägenhet där det är ok att ha djur, och funderar på om jag ska ta med mig en eller båda mina katter för att se hur det kan fungera. De har alltid bott hos mina föräldrar och har haft möjlighet till utevistelse i form av trädgård. I lägenheten finns varken uteplats eller balkong, vilket såklart kommer bli en omställning. Förutom det kommer en flytt även innebära att katten/katterna får vänja sig att åka kollektivtrafik när vi behöver ta oss runt, hälsa på föräldrarna, veterinären eller vad som. Jag åker i princip aldrig med någon av dem eftersom de lätt bli stressade.
Jag kommer testa med den lugnare av katterna först. Han är inte lika mycket utomhusnörd som den andra, klarar bilåkning lättare, har fixat "flytt" till semesterhus tidigare, osv. Frågan är hur man lättast går tillväga att vänja vid att åka kollektivtrafik? Jag kan i viss mån fixa gångavstånd till olika saker, men eftersom han väger bly föredrar jag om han kan lära sig att acceptera buss
Utevistelsen hoppas jag kan lösas genom att dra med honom till någon park alt. åka kollektivtrafik till större grönområde då och då.
Ni som reser mycket med era katter, hur gjorde ni för att vänja dem vid det? Något speciellt man ska tänka på?
Och ni som har konverterat era utekatter till innekatter, hur har det gått?
Jag kommer testa med den lugnare av katterna först. Han är inte lika mycket utomhusnörd som den andra, klarar bilåkning lättare, har fixat "flytt" till semesterhus tidigare, osv. Frågan är hur man lättast går tillväga att vänja vid att åka kollektivtrafik? Jag kan i viss mån fixa gångavstånd till olika saker, men eftersom han väger bly föredrar jag om han kan lära sig att acceptera buss
Utevistelsen hoppas jag kan lösas genom att dra med honom till någon park alt. åka kollektivtrafik till större grönområde då och då.
Ni som reser mycket med era katter, hur gjorde ni för att vänja dem vid det? Något speciellt man ska tänka på?
Och ni som har konverterat era utekatter till innekatter, hur har det gått?