Vänja in hästen vid barbackaridning

phie

Trådstartare
Min angloarab har inte blivit riden barbacka någon gång, utom den gången när jag dumdristigt nog hoppade upp på honom utan en tanke på om han var van vid det eller ej. Självklart blev det flygbiljett, enkel resa, ner på backen med ärrade ben som följd.

Skulle dock vilja vänja honom vid detta, eftersom det är så himla mysigt och nyttigt inbillar jag mig. Grejen är den att jag inte riktigt vet hur jag ska börja för att inte traumatisera min ganska överspända grabb. Hade tänkt att börja hänga på honom med assistans från stallkamrater, men han lägger ihop två och två och blir ganska orolig när han förstår vad som väntar. Han tycker att det är läskigt, konstigt och ovant och vill inte ha människor på sig när han är "naken".

Är det någon som har fått sin häst att acceptera barbackaridning? Hur gjorde ni då utan att prova med livet som insats ;)

Sv: Vänja in hästen vid barbackaridning

Bra tråd!! Jag vill vänja min kille vid detta oxå, kan säga att jag är lite skraj av mig nu då jag åkt av 3 ggr riktigt ordentligt på kortare tid så nu tar jag det mkt lugnt:angel:

Men har en dröm om att kunna rida såsom många här på Buke gör, utan sadel och träns, men lång väg kvar:smirk:

Så kom igen nu, fram med tips:bow:

Jag skulle junna tänka mig att man får börja som med vanlig inridning fast utan sadel.^^
Kanske skulle det gå lättade med ett shabrak, en filt eller något annat under till att börja med. Och kanske stå på en pall och bara hänga sig på ryggen fast utan att hänga något. Liksom bara röra vid ryggen så h*n förstår att det inte behöver bli obehagligt.
Bara tankar så jag vet faktiskt inte riktigt hur man gör det på bästa sätt.

Jag hade väldig tur när jag skulle rida barbacka på min nya häst som aldrig hade blivit riden barbacka innan. Jag satte upp och skrittade lite och nästa dag så satte jag upp och travade och galopperade som ingenting. Han brydde sig inte.^^

jag brukar rida första gångerna barbacka på mina.
nu har jag en 3-åring och henne började jag hänga på utan sadel för att sedan sitta på och sedan skritta runt med ledare någon gång. sedan red jag utan ledare, barbacka med endast grimma med tyglar fästa i. då var hon 2,5 år. sedan la vi till det där med sadel.

så börja häng lite för att sedan klättra upp med en ledare.

alla min är vana vid att man sitte rå ridr dom barbacka även unghästen 2,5 år.. jag sitter alltid på mina barbacka å skrittar dom innan jag sätter på sadel.. då vänjer dom sig.. så hr jag gjort å de har funkat men de e ju säkert inte alla de funkar på

Grejen är den att han är så sjukt överspänd. Bad en stallkompis att lägga armen över honom och tynga lite medan jag ledde runt honom och det var jobbigt till tusen. På honom går det nog inte att hänga riktigt än, då blir ett en enkel flygbiljett igen :rofl:

Jag började rida min barbacka efter att jag dels fått problem med sadeln och dels åkt av ett par gånger och vi behövde förbättra vår ridrelation.Jag jobbar med min häst ensam, han blev stressad av andra "medhjälpare" när jag började med honom.

Eftersom du säger att han är spänd så börja med att klappa överallt, håll om hästen, häng mot den etc så att han accepterar att du rör honom överallt, du kan ju gå vidare och använda vojlock/plastpåsar etc om du vill jobba vidare med just flyktinstikt/ledarskap annars håller du på med det och går vidare genom att hoppa bredvid hästen, typ som om du skulle hoppa upp fast aldrig "hänger" så han vänjer sig vid dina rörelser och att dte du gör, oavsett vad, inte är farligt.
Sedan fortsätter du ställer honom vid en pall/sten eller dyl och hoppar bredvid, sedan hänger du, sedan lägger du upp ett ben, sedan hänger du och låter honom ta ett par steg.... Etc tänk bara på att det här är en långsam process, första två veckorna jobbar du kanske bara med smekandet och hoppandet vid sidan när han står i stallet, tills han är helt obrydd. Jag höll på rätt länge med promenader där jag hoppade upp och hängde eller satt upp för att snabbt glida av igen, men nu har vi inga problem vare sig med barbackaridning eller med utrustningen, så vår relation blev verkligen bättre.

Är han så spänd skulle jag inte kalla honom inriden öht. Inte ens om han går som ett ljus med sadel. Börja om o ta det i hans takt :)

Och ta det inte hårt, jag anser inte att dressyrhästar på hög nivå är tillräckligt grundridna heller om de inte kan bete sig som normalt vettiga hästar, oavsett deras procent från minuterna på banan.

:bow:
Håller med dig!!
Träffar ofta fina tävlingshästar i både dressyr och hoppning som inte kan vare sig uppföra sig eller går att rida "på riktigt"....

Jag tar inte alls illa upp. Han har gång på gång visat sig vara mer rudis än vad jag först trott, så det kan mycket väl stämma att han inte är ordentligt inriden :)

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 552
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar