Vänja häst vid att gå ensam

A

Allyxandria

Hej! Min häst klarar inte av att vara utan andra hästar. Om man t.ex. tar in honom i stallet och inga andra hästar är inne börjar han gnägga och blir helt stirrig. Man kan inte heller rida ut med bara honom, han vill hela tiden vända och gnäggar efter andra hästar. Har man någon annan häst med sig tycker han det är jättekul.

Hur kan man man vänja honom vid att gå själv ibland? Skulle bli jätte tacksam för tips! :)

Sv: Vänja häst vid att gå ensam

Börja med att ta in honom ca 15 min innan alla andra ska in, låt honom stå i boxen så slipper du stirret i gången. Utöka tiden har står själv och avancera med att ha honom i gången utan att du gör ngt.
När du ska ut med honom - börja med att promenera en visst kort sträcka och gå hela tiden den tills han inte stirrar , avancera med att utöka sträckan och sedan rida !
Lycka till!

Sv: Vänja häst vid att gå ensam

Min häst var lite lik din. När jag red ut själv blev hon jätte stirrig och tittig och helspän, jättejobbig.
Sen började jag gå ut själv med henne på promenader, hon va kolugn. Sen började jag rida ut själv på henne kortare stunder, i börjar 15 min sen öka allt eftersom. Nu (några veckor senare) rider vi ut 1-1½ timme utan problem.:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 748
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama