Vänja häst från kallstall till lösdrift

J

jollan

jag skall hämta hem en ardennertös på 9 månader om ett par veckor.
Där hon står nu så bor hon i kallstall.

Jag själv har lösdrift med ligghall.

Borde de bli jätte stor omställning temperaturmässigt?

Sv: Vänja häst från kallstall till lösdrift

Temperaturmässig blir det ingen större skillnad. Se bara till att hon kommer in på ett bra sätt i flocken, att hon kan söka skydd i ligghallen om hon vill och att en såpass ung häst får fri tillgång på ett bra grovfoder.

Min häst stog i kallstall fram tills den 28:e december, sedan "slängde" jag ut honom på lösdrift. Ingen invänjningsperiod, däremot möjlighet att stalla upp om han verkligen inte skulle trivas. Det har gått fint, han är hur nöjd som helst med att få vara ute och röra på sig hela nätterna istället för att stå still i en liten box och frysa!

Det blir nog ingen som helst fara för hästen! Släpp du ut den o gläds åt att hon nu kan röra sig och umgås med de andra dygnet om.

Att gå ute i naturliga temperatursvängningar är hästarna gjorda för. En ardenner har väl dessutom jättetjock päls va? (har aldrig sett en på nära håll...)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 893
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka