1) Fölets magtarmflora måste ju fungera själv innan dess, det klarar sig ju inte på mammas mjölk allena vid 5-6 månaders ålder utan behöver allra minst bra bete/hö också.
2) Utomlands avvänjer man otrevligt tidigt, typ vid 4 månader, ganska ofta. Undrar om det finns studier på hur det gått med magen då?
1). Glömde ju nämna detta med foder till fölis fram till avvänjningen, Tack!!!
Mina fölisar äter från mammas krubba från 'scratch' dvs.. från några dagar gamla... samt även hö & betet senare, så gör förhoppningsvis alla fölisar.. självklart!!!
Men det hjälper ändå inte helt o fullt, de
kan inte bilda *egen tarmflora* ändå.. förrän vid ca 6 mån. ålder, därför bör de dia 'vid sidan om mat/hö/bete'
helst så länge som möjligt, dvs:
minst ca 6 månader!
2). Har aldrig sett några vetenskapliga studier om 'hur magen reagerar' vid förtidiga avvänjningar, t.ex som du nämner.. *utomlands vid ca 4 m ålder*, däremot vet jag
att det finns magsårshästar (födda utomlands och förtidigt avvanda) som har problem som unghästar/vuxna!!! Bevis nog
för min del!!!!
Sen motsäger du argumentet *otrevligt tidigt* med
tron att: magsårsproblemen kan bero på *icke superbra hö*, utan de proppas i en massa kraftfoder.. det sistnämnda kan jag absolut hålla med om.. det är en *bidragande* bov i sammanhanget, FÖR MKT HAVRE och stress vid för tidig avvänjning, (hökvalitén har inget samband alls med magsår att göra)!!!
Att din fölis klarade avvänjningen vid 5m (halvt) & 6m (helt) tyder inte på 'plåtmage'.. utan en socialt bra uppväxt samt ngt tidig utveckling av sin egen tarmflora, skulle jag tro!!?? Jag är dock ingen expert på området, hört o läst.. 'varhelst jag kommit åt' samt praktiserat på mina egna uppfödningar (dock aldrig för tidigt), med lyckade resultat!
Mvh
Bia