Vandra i Italien, men var?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 94602
  • Startdatum Startdatum
R

Raderad medlem 94602

Nu när det visat sig att jag och min partner hade lite av samma dröm gällande resa så har vi bestämt oss för att försöka göra verklighet av den.
Vi vill resa till Italien. Pga maten, vinet, landskapet och de där små mysiga byarna.
Vi är inga strandmänniskor, inga chartermänniskor, vill absolut inte vallas runt av guider i flock eller trängas på gator och restauranger. Vi vill ha lugn och ro. Kunna dagsvandringar i vacker natur, upptäcka byar och landskapet, äta gott och bara ha det skönt på tu man hand.
Vi skulle vilja vara borta 8-10 dagar. Bo på något mindre hotell eller liknande. Dock inte för enkelt och torftigt.
En liten skvätt kust vore trevligt att få men det är inget måste. Jag äter dock inte fisk så renodlade fiskebyar där 99% av det som står på menyn kommer från havet blir lite trist för mig.
Hyffsat lättillgängligt är ett önskemål. Vill inte att halva semestern ska bestå av diverse transporter innan man kommer fram.
Bombardera mig med tips OCH varna mig gärna vart vi inte bör åka.

Jag gillar Abruzzo, i synnerhet bergsregionen med dess medeltidsbyar. Men vet inte riktigt vad ni tänker er när ni menar vandra i Italien. Vilken årstid och typ av landskap ni tänkt er? Finns många pärlor i Italien. :)

jag vill verkligen tipsa om Cinque terre. Semestrade där förrförra året. Flög billigt till Pisa, bekväma o enkla tågförbindelser därifrån förbi samtliga byar. Vi bodde billigt och bra i Vernazza. Därifrån kan man gå åt båda håll, relativt enkla dagsvandringar. Hänförande natur, god mat (pasta, pizza, inte bara från havet alltså). Avslutade med en natt i Pisa för att få lite stadsliv.

Har haft underbara vandringar på Amalfikusten. Gudarnas stig som går där är rankad som en av världens vackraste leder av många resetidningar. Hyrt lägenhet i Atrani och haft obegränsat med vandringsleder, både ut i naturen och till mysiga byar med goda cappuccinos.

Jag gillar Abruzzo, i synnerhet bergsregionen med dess medeltidsbyar. Men vet inte riktigt vad ni tänker er när ni menar vandra i Italien. Vilken årstid och typ av landskap ni tänkt er? Finns många pärlor i Italien. :)

Vi hade tänkt oss försommar, typ tidigt i juni innan det blir för varmt. Vi har ju aldrig varit där så egentligen har vi ju noll koll på när det är som finast och bäst.
Typ av landskap är inte det viktigaste men efter lite googlande verkar vi fastna för inland och norra Italien.
Dessa berg och sjöar är ju sagoligt vackert.

Typ av landskap är inte det viktigaste men efter lite googlande verkar vi fastna för inland och norra Italien.

Det är verkligen sagolikt vackert. :love:

Jag har en hel del tips för såväl Abruzzo, Piemonte som Lombardiet. Hur tänker ni er transport? Flyg är ju sällan några problem, men sedan? Jag har ingen direkt erfarenhet av åka kollektivt, har alltid kört med egen eller hyrd bil. De tips jag har är nog alla rätt bilberoende. Vet inte om det är aktuellt då?

Det är verkligen sagolikt vackert. :love:

Jag har en hel del tips för såväl Abruzzo, Piemonte som Lombardiet. Hur tänker ni er transport? Flyg är ju sällan några problem, men sedan? Jag har ingen direkt erfarenhet av åka kollektivt, har alltid kört med egen eller hyrd bil. De tips jag har är nog alla rätt bilberoende. Vet inte om det är aktuellt då?
Flyg dit. Sen vette skråen. Vi har ju som sagt noll koll:D

Har haft underbara vandringar på Amalfikusten. Gudarnas stig som går där är rankad som en av världens vackraste leder av många resetidningar. Hyrt lägenhet i Atrani och haft obegränsat med vandringsleder, både ut i naturen och till mysiga byar med goda cappuccinos.

Jag vill också slå ett slag för Sorrentohalvön där Amalfikusten ligger (@Killaloe tack för att du uppmärksammade tråden!).
Var där i höstas på jobbresa och kunde således inte styra över resan. Men det var helt fantastiskt! Vi bodde i Sankt Agatha sui due golfi; Sankt Agatha med utsikt över två bukter. Det tar en liten stund att ta sig dit från Rom. Vi åkte hyrd buss och det tog kanske 4 timmar? Minns inte helt klart.
Men vägen dit, när man passerat Napoli och sneglat på Vesuvius och svänger ut mot halvön… Wow! En tjej i gruppen fick riktig panik på grund av de branta stupen direkt vid vägen, de snirklande vägarna och den hisnande utsikten. Fantastiskt vackert tyckte jag. Vår by låg högst upp mitt på halvön och hade verkligen utsikt mot kust och hav i nord, väst och syd. I öst mot inlandet såg man alltid Vesuvius och Napoli.
Byn var mysig och rätt liten, vi bodde på ett fint hotell med pool och allt kändes typiskt Italienskt. Vi besökte en ekologisk gård och vandrade sedan Sireneuseleden. ”Lätt vandring” ska man inte lita på, det var en tuff vandring (åtminstone då vi inte alls var förberedda på det den dagen). Underbara vyer och mysiga stigar genom byar, olivlundar, utmed havet och med utsikt mot Capri.

Vi var där i oktober och det var riktigt varmt när solen var framme, annars var det småkyligt och kunde blåsa rått. Väldigt lagom och inte galen turistsäsong, fast i Sorrento och speciellt i Pompei var det väldigt mycket turister. När vi vandrade mötte vi inte en enda kotte däremot. Restaurangerna serverar det mesta, våra menyer var förbeställda och vi åt skaldjur en gång och pasta nästan jämt :p.
Jag har inte vandrat i övrigt i Italien men Sorrentohalvön tog mig med storm och dit åker jag gärna igen! Om man vill vandra i mer natur men ändå besöka området verkar nationalparken vid Amalfi (söder om Neapel) helt underbar.
Bilder från Sireneuseleden:

10440804_10152387381305163_3458923838578524731_n.jpg

1907995_10152387428615163_709322038921230304_n.jpg

10394031_10152387428960163_1564992146048233665_n.jpg

10427349_10152387381835163_2636314465935381450_n.jpg

Nu när det visat sig att jag och min partner hade lite av samma dröm gällande resa så har vi bestämt oss för att försöka göra verklighet av den.
Vi vill resa till Italien. Pga maten, vinet, landskapet och de där små mysiga byarna.
Vi är inga strandmänniskor, inga chartermänniskor, vill absolut inte vallas runt av guider i flock eller trängas på gator och restauranger. Vi vill ha lugn och ro. Kunna dagsvandringar i vacker natur, upptäcka byar och landskapet, äta gott och bara ha det skönt på tu man hand.
Vi skulle vilja vara borta 8-10 dagar. Bo på något mindre hotell eller liknande. Dock inte för enkelt och torftigt.
En liten skvätt kust vore trevligt att få men det är inget måste. Jag äter dock inte fisk så renodlade fiskebyar där 99% av det som står på menyn kommer från havet blir lite trist för mig.
Hyffsat lättillgängligt är ett önskemål. Vill inte att halva semestern ska bestå av diverse transporter innan man kommer fram.
Bombardera mig med tips OCH varna mig gärna vart vi inte bör åka.
Jag gillar Dolomiterna. Har bara varit där på vintern men det verkar vara fin vandring sommartid, finns kabinbanor om man vill starta högt upp. Behörigt avstånd från havet. Vandringssäsongen är juni-september.

Herregud....allt verkar ju underbart!!
Hur ska man kunna välja:o???

Men vi dras nog mer åt norr. Känns som det är mer turitanpassat i söder när vi googlar runt.

Någon som har några erfarenheter runt Gardasjön??

Vad att tänka på är att Italien inte har allemansrätt! Kan bli sura miner från markägare, så mitt tips är att hålla sig till kända vandringsleder :)
Runt Gardasjön är det sagolikt vackert :love:

Vill tipsa om boken " På vandring genom Europa" av Lise Foss hon har bland annat vandrat i Italien och den innehåller massa praktiska tips och råd.

Havet är aldrig långt bort i Italien! På en halv dag tror jag att man når det oavsett var man är.
Många Italienare skyr låglandet när det är för varmt på sommaren och beger sig upp i bergen, ofta för att vandra eller cykla. Därför har en del skidorter öppet även när det är sommar. Men inte alla och inte alla hotell, så det är bra att ha en viss koll, speciellt om man ska vandra mellan byar är det bra att veta att det inte är helt nedstängt när man kommer fram ;)
Alto Adige/Sydtyrolen har ett fantastisk vackert landskap med toppar av olika höjd, djupa dalar, vattendrag etc. Ovan trädgränsen är marken ibland täckt av blommande låga rhododendron. Haflingern kommer härifrån och dem kan man se ströva fritt (liksom kor). Maten är ofta (framföralt i norra delen) mer österrikisk än Italiensk och många talar tyska. Vill ni bo på en lite större ort kan ni utgå från Bolzano/Bozen, Trento eller Merano/Meran. Men det finns många fina byar i området, en del högt belägna.
Flyg till Venedig, Milano, München eller Innsbruck och hyr bil därifrån. Avstånden är korta. Men det finns också tåg till de större orterna och buss därifrån. Italien har väl utbyggd (men inte punktlig) kollektivtrafik.
Ska se om jag kan ladda upp några bilder – om du är intresserad?

Vi hade tänkt oss försommar, typ tidigt i juni innan det blir för varmt. Vi har ju aldrig varit där så egentligen har vi ju noll koll på när det är som finast och bäst.

Här kommer några bilder från Alto Adige, tyvärr med länkar eftersom jag inte får till det med bilder.
Alla bilderna är tagna mellan Trento och Vipiteno väster om motorvägen Innsbruck- Verona. Om ni ska vandra här så tänk på att det i framförallt de norra delarna, och om man kommer upp en bit, kan vara ganska långt mellan byarna och det är verkligen inga turistströmmar som går här. Man bör alltså planera och ha med förning om man går mellan olika byar/värdshus. Vill man ha guide och sällskap så ordnar åtminstone en del av fjällhotellen med vandringar. Förutom berg och sjöar så är här fullt av gamla slott och borgar. Om ni vill bada så ligger Gardasjön ett stenkast längre söderut i samma dalgång.
I de här trakterna har vi haft cirka 20 grader även i juli, lite beroende på hur högt upp förstås.
http://dayviews.com/ponnymamman/519476005/
http://dayviews.com/ponnymamman/519476006/
http://dayviews.com/ponnymamman/519476007/
http://dayviews.com/ponnymamman/519476015/
http://dayviews.com/ponnymamman/519476018/
http://dayviews.com/ponnymamman/519476019/
http://dayviews.com/ponnymamman/519476024/
http://dayviews.com/ponnymamman/519476026/
http://dayviews.com/ponnymamman/519476029/
http://dayviews.com/ponnymamman/519476031/
http://dayviews.com/ponnymamman/519476034/
http://dayviews.com/ponnymamman/519476035/

Tack alla för era tips och erfarenheter!!:bow:

Vi verkar ha fastnat för området runt Gardasjön i nuläget. Naturen och känslan är mest lik det vi är ute efter.
Vi flyger ner. Vi tänkte satsa på att bo i en by/ort vid sjön och göra utflykter både till fots och ev hyra bil vid några tillfällen.
Tips på mysig by/ort ( inte för stor eller stendöd) att utgå ifrån?
Tips på litet hotell eller bättre Bed& breakfast?
Hur funkar det att hyra bil för någon dag eller två där nere?

En sak till. Hur stor skillnad är det på priser mot Sverige? Dyrare? Lite billigare? Ungefär samma? Tänker på att äta och dricka ute, hyra bil ect.

Jag tror att det kan bli ett riktigt bar val!
Nu har jag inte varit i Italien sedan 2013, och då bilade vi bara igenom det här området. Men min allmänna uppfattning är att det är lite billigare än i Sverige. Vid Gardasjön gissar jag att det är lite dyrare under turistsäsongen på sommaren, men på skidorterna kan man bo väldigt prisvärt sommartid.

Har inte stannat precis vid Garda så kan tyvärr inte tipsa om någon ort/hotell där. Bekanta har ett vinhus strax söder om Garda och sonhustrun driver även ett värdshus, men den byn är väldigt sömning...

Att hyra bil är inga problem. Ett annat alternativ är biltåg från Hamburg till München (som jag tror fortfarande går). Tar ½ dag till Garda från München.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka