Acto
Trådstartare
Hej!
Vill höra om era erfarenheter av att ta med hund till Spanien samt om någon har erfarenhet av att vandra i Spanien eller södra Europa. Min mamma och jag har länge pratat om att vandra pilgrimsleden som går till Santiago de Compostela i Spanien. Nu tar ju hela ledan över 30 dagar att gå så tanken är ju att dela upp det på flera resor. Då detta är något som min mamma verkligen vill göra så funderar jag på att ge henne det i födelsedagspresent då hon fyller 60 år i år.
Men både för att detta ska kunna genomföras samt då jag vill ha med Ascot så undrar jag om det går att ta med hund på den vandringen. Är det någon här som har erfarenhet av att resa till Spanien med hund och/eller av att vandra i med hund i Spanien eller södra Europa?
Några frågor jag b.la. har:
Alla råd/tankar gällande vandring utomlands är välkomna!
Vill höra om era erfarenheter av att ta med hund till Spanien samt om någon har erfarenhet av att vandra i Spanien eller södra Europa. Min mamma och jag har länge pratat om att vandra pilgrimsleden som går till Santiago de Compostela i Spanien. Nu tar ju hela ledan över 30 dagar att gå så tanken är ju att dela upp det på flera resor. Då detta är något som min mamma verkligen vill göra så funderar jag på att ge henne det i födelsedagspresent då hon fyller 60 år i år.
Men både för att detta ska kunna genomföras samt då jag vill ha med Ascot så undrar jag om det går att ta med hund på den vandringen. Är det någon här som har erfarenhet av att resa till Spanien med hund och/eller av att vandra i med hund i Spanien eller södra Europa?
Några frågor jag b.la. har:
- Vilka vaccinationer krävs samt vilka bör man ge sin hund innan man reser till Spanien och Frankrike (vandringen börjar på den franska sidan av Pyrenéerna)? Rabies förstår jag men vad mer behövs?
- Andra hälsoaspekter man bör tänka på (frånsett vaccinering)?
- Flygningen - 1) vilka flygbolag rekommenderar ni när hunden måste åka i lastutrymmet (Ascot väger betydligt mer än viktgränsen för kabin)? 2) Vilken bur rekommenderar ni (märke?)? 3) Har era hundar påverkats av att flyga i lastutrymmet? Ascot har flugit en gång som valp och det utan problem, det var dock i kabinen samt en kort inrikesflygning.
- Ev. anledningar till varför man inte bör ta med hund till Spanien eller på denna vandring?
Alla råd/tankar gällande vandring utomlands är välkomna!