Vänder vid tömkörning

Mirre

Trådstartare
Min häst har en tendens att vända sig om när jag tömkör honom.
Gick superbra i somras när vi tömkörde, men sen belv han stående ett tag och nu vänder han sig om. Verkar som att han inte förstår ritkgit vad han ska göra och varför jag är bakom honom helt plötsligt ;) Nån med tips på vad jag ska göra? Ha medhjälpare som leder kanske?

Sv: Vänder vid tömkörning

Om han fattade tidigare när du tömkörde i somras men vänder nu, så är det helt enkelt för att han kommit på att det är mycket enklare att manövrera ut dig. :smirk: Du får helt enkelt vara snabbare än vad han är så han inte hinner vända sig. :D

Har haft samma problem med min häst, men det är bara att driva och driva, få honom att tänka framåt! Det var jag som var för otydlig. Nu går det utmärkt att tömköra!

Hur har du fäst tömmarna? På min häst hjälper det att sätta dem längre ner så att hon blir omramad av tömmarna, sedan när hon accepterar att gå fram kan jag sätta dem högt igen...

Min kom på att hon kunde vända när jag hade henne utlånad 1 månad. De är ju påhittiga ibland.

Och det kan ju vara så att han inte förstår. Prova att tömköra hemåt 2-3 ggr...

Fick lära mig att om hästen inte stod still eller t ex vände så skulle jag samla ihop tömmarna, gå fram och rätta till hästen så den stod i ursprungsläge. Om och om igen om det behövdes. Till slut blev det tråkigt och han fattade att det var enklast att göra rätt från början. Funkade för oss ialla fall. Lycka till med vad du än provar.

Du kanske får gå tillbaks några steg och köra med mycket kort töm, så du har kontroll i alla lägen. Jag brukar börja "snett bakom" på innersidan av hästen, så att du kanske bara har någon meter mellan dig och hästen, och därmed har mer koll på tömarna och kan parera på ytter om han börjar visa tendens att vända. Efterhand kan du öka avståndet/längden på tömen igen. Var försiktig runt bockar och sprallar dock när man fortfarande är i "nära" stadiet - man är lite utsatt i dessa lägen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
833
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 788
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka