Sv: Vän som medryttare som inte funkar.
Har du pratat med din kompis än?
Jag säger som någon annan, du behöver ju inte idiotförklara varesig kompisen eller tränaren och om din kompis tycker du är dum för att du vill göra som du vill med din häst, tja, är det verkligen en kompis man behöver då? Även om du kanske kan mindre än din kompis får jag intrycket av att du ändå haft din häst ett tag och då känner ju du hästen bättre än kompisen och vet vad som funkar med den oavsett hur mycket kunskap kompisen har, eller?
Att en unghäst har svårt att fungera med flera personer och tränare tycker inte jag är ett dugg konstigt, den håller ju på att lära sig en massa och så kommer det helt plötsligt nya människor med nya idéer, häststackern är väl helt förvirrad! Det kan du lugnt använda som orsak; "jag har märkt att min häst har tappat framåtbjudningen, jag tror den blir förvirrad av alla olika bud som kommer från olika människor och jag vill därför att den bara ska tränas för min tränare för att alla som rider ska göra samma sak, om du inte vill rida för denne tränare så får du ändå gärna rida den i skogen, för det är så skönt att få lite avlastning!"
Här har du en förklaring till varför du inte vill att denna tränare ska användas, utan att klaga varesig på tränaren eller medryttaren, du talar till och med om att du uppskattar medryttaren. Om din kompis kommer med invändningar som att hon inte törs eller dylik kan du ju bara säga att du har funderat länge på detta och vill nu testa det. Köper inte din kompis det ska hon inte rida hästen, DIN häst, DINA regler kan hon/han inte ta det är denne ingen vidare medryttare eller kompis faktiskt.