Vän som inte förstår...

athena

Trådstartare
Jag har en vän som har två hästar. En ponny och en stor häst, den stora rider h*n en del. Den är verkligen skran som ett spjälstaket och helt omusklad över ryggen. Den tränas väl inte så hårt, men ser helt undernärd ut vad gäller muskler och en normal tvååring är betydligt mer musklad än så även om den inte alls är sutten på.

Min vän säger att de h*n tränar för påpekar att hästen inte sätter muskler. H*n är alltså mer el mindre medveten om problemet.

Jag vet att hästarna får ett oanalyserat hö, som för ögat är grovt och trådigt, min gissning är att det är ganska sent skördat och mkt näringsfattigt. Därutöver får hästarna oerhört små mängder (0,5-1 kg) korn.

Jag har flera ggr påpekat att grofodret borde analyseras, jag brukar försöka "gå runt" att direkt hoppa på med att framhålla mitt hö som är jättebra och att mina hästar är feta :smirk:.

Tyvärr händer ingenting :(.

Vad ska man göra, vad kan man säga utan att såra? Ingen av hästarna lider egentligen men ridningen kommer ju aldrig att gå framåt, dessutom lär hästen säkert få belastningsskador så småningom då den har helt obefintlig muskulatur.

Sv: Vän som inte förstår...

Svårt sånt där.....
Kan du inte säga att du kan hjälpa henne göra en foderstat tex, då kan du ju räkna på ett tråkigt hö o sedan visa henne att hon behöver ge både mera energi o protein o ge förslag på olika foder. Det kan ju knappast bli sämre.

Det ordnas ju foderkurser lite titt som tätt, kan du inte dra med henne på något sådant så hon själv får komma på att det är något som är knas.

Jo, att gå kurs är nog inte fel... Fast problemet är att h*n faktiskt gått både det ena och det andra - infon verkar inte fastna... Jag har också sagt just att, "du vet, om du har ett hö med 10 g smältbart jf med ett med 50 g smältbart så blir det 400 g skillnad på en dag om hästen äter 10 kilo". Men jag vet inte, det fastnar liksom inte...

Jag lider tyvärr av samma problem som du. Ägaren till "min" häst är oxså helt ointresserad av foder. Jag har tillochmed erbjudit min hjälp av att bland annat göra en foderstat, analysera höet och kolla vilket foder han behöver.

Nu har jag haft sån tur att jag tillslut blev delägare på honom och har nu lite mer att säga till om. :smirk: Hon börjar förstå att han behöver mer än bara hö. :banana: Så nu ska vi ge honom hö (med högt energi och lågt protein), linfrökaka och alger (ev. lite betfor för att ge tillsammans med algerna) och Krafft miner blå.

Men om jag var du så skulle jag ta reda på massor av info om foder så är lätt att förstå och ge det till den personen så får personen i fråga läsa igenom det själv. Efter ett tag kanske personen förstår hur viktigt det är med rätt foder och rätt foderstat.

LYCKA TILL!!

Varför ska folk alltid sk tassa runt problem ? Är det inte bara att säga rätt upp och ned att: dina hästar ser ut som spjälstaket, för att inte säga magra...Sådant ger effekt. Kanske din kompis har blivit hemmablind helt enkelt. Sånt kan även den bästa bli...Är hon din kompis så tar hon till sig kritiken..kritik ska väl vänner kunna ge varandra...

JAg håller helt med dig.
Vänner ska tåla kritik.

Och jag skulle också nog säga rätt ut vad jag tyckte..
AM

Jovisst. Men grejen är, att jag tror att medvetandet finns där nånstans. H*n säger det själv, hela tiden "varför musklar sig inte hästen". Och jag (och säkert fler) påpekar att "den måste få bättre foder". Men det händer nada!!

Jag inser att man måste "ta i hårdare" för att det ska gå in i hjärnan. Men vet bara inte hur...

Ta med martha kanske :idea:

:D

Varför ska du ge din häst ett hö med högt energi värde och lågt proteinvärde? Är hästen slö?

hmm det där är svårt. Om du tror att din vän vet om problemet så blir det ju ännu större :crazy:.
Jag har själv varit med om detta min första vinter som hästägare. Jag ville göra allt rätt och försökte verkligen med räknad foderstat osv. Tyvärr visade det sig att min häst inte var en tabell häst. Jag märkte inte själv att hon började falla ur, eller jag märkte det men just när jag såg det så kom gammla ägaren och sa något om hur fint musklad hon var i ryggen så jag trodde att jag hade fel. Strax efter jul så var det en som sa, att ta inte illa upp men din häst har tappat väldigt mycket musklar i vinter :cry:. Fan jag kände mig som en stor idiot att jag inte sett hur illa det var och samtidigt blev jag ledsen att ingen sagt något tidigare. Min häst fick givetvis genast mer proteiner och hon ökade också rätt snabbt i muskelmassa. Jag är denna person evigt tacksam för att hon sa något innan det blev ännu värre.
Som sagt om din vän vet om problemet så går nog inte denna historia att applicera på honom/henne. Iden med martha är nog inte så dum i det fallet :).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka