Sv: Välvårdat hår- era bästa tips
Jag har haft tråkigt hopplöst slitet o torrt hår innan. Jag har alltid varit noga med att använda balsam, men har tvättat håret för ofta o borstat HELA tiden.
Jag började använda balsammetoden och de första gångerna jag kom till frisören efter det så var hon vansinnig för att mitt hår var sååå torrt o trassligt tyckte hon (det tyckte inte jag). Av nån anledning höll jag ut fast att jag själv tyckte det var jobbigt ibland när håret kändes "fettigt".
Efter ungefär ett år så undrar numera min frisör vad jag gjort med håret, för att det är så mycket helare, inte alls torrt, och naturligt längre. Klipper mig med betydligt längre intervaller o håret är inte slitet (klipper mig för att luggen blir för lång). Jag är jättenöjd.
Jag gör dock min egen balsam-variant. I början tvättade jag håret dagligen med balsam och med "godkänt schampoo" kanske tre dagar i veckan (stor förbättring från minst varje dag innan balsammetoden). Det krävdes som sagt lång invänjning, men numera tvättar jag kanske håret tre dagar i veckan i snitt (jättenoga med att täcka håret i stallet dock och om inte, så absolut tvätt!), periodvis med balsam o ibland med schampoo, men då bara produkter som är "godkända" enligt balsammetoden.
Det funkar kanon för mig. Att uteslutande bara använda balsam funkade inte. Prova dig fram o ha tålamod, men jag rekommenderar att prova!