Valptänder

Singoalla

Trådstartare
Hej!

Lillen är nu 6,5 månad och har börjat tappa tänder. Han tar tappat några stora tänder längst in men inte "huggtänderna". Dom vassa tänderna nertill har växt ut så dom sitter dubbelt nu, men valptänderna sitter fortfarande som sten. Huggtänderna uppe är fortfarande valptänder och dom nya tänderna är inte på gång ut ännu.

Vi var hos veterinär när han var 5 månader och kontrollerade bland annat tänderna men då hade han fortfarande alla valptänder kvar och veterinären sa att vi skulle avvakta tills han bytte ut dem, för då gick ingenting att se. Min fråga är, när borde vi gå på kontroll igen? Huggtänderna nedtill är som sagt dubbla och nästan helt utväxta, så jag är lite orolig för att det ska påverka dom nya tänderna på något sett? Men samtidigt om vi går och rycker dom nu så kommer det ju fler tänder snart som kanske måste kollas.

Hur hade ni gjort?

ANEKDOT: Förra veckan satt jag och åt lösviktsgodis och tuggade plötsligt på någonting hårt. EN TAPPAD VALPTAND! Så jäkla äckligt. Och lillen var busted direkt som varit i godisskålen :D Följade konsekvenser med olika veterinärkontakter och konstant kräkningar och diarre kommande dagarna var minder roliga :meh:

När huggtänderna kommit så långt måste man dra valptänderna om de inte släppt själva. Vuxenhuggtänderna får max ha kommit upp halvvägs annars kan det bli bettfel plus att den nya tanden sitter sämre. Övre huggtänderna kommer alltid framför valptänderna och de undre kommer bakom. Anledningen till det är att de går omlott när hunden stänger munnen. De övre ska flytta sig bakåt och hamna på samma plats som motsvarande valptand, det gör inte den undre. Det kan bli bettfel om man inte drar i tid, det kan t o m bli så illa att det blir så mycket fel att den nya tanden går in i gommen istället för i mellanrummet. Vi hade undervisning av hundtandläkare på kursen igår kväll. Min blir 5 mån idag och hitintills har han tappat alla framtänder och därefter har de nya kommit. Jag har nog haft tur för jag har aldrig behövt dra en enda tand på någon dp (har nr 4, 5 o 6 nu). Boka alltså tid så fort som möjligt om de sitter lika fast på måndag morgon.

Sen får du börja lära hunden att du borstar tänderna så han slipper tandsten.

För några månader sedan hade jag beställt tid till tanddragning på min bolonka eftersom kanintänderna växte dubbelt. Ett fint märgben senare kunde jag boka av den tiden. Kan vara värt ett försök kanske.

Min yngsta hade också dubbla hörntänder ett par veckor. Uppfödaren (de har fött upp whippet i över 50 år) rådde mig att ha is i magen. Hon hade aldrig varit med om bettfel på grund av det. Sedan ska den så klart inte sitta länge, men ett par veckor hit eller dit menade hon inte varken gör till eller från.

Risken med att antingen ha dragkamp eller ge märgben är att om valptänderna sitter väldigt hårt så kan de knäckas och hela roten följer då inte med ut. Detta kan ställa till med en hel del.

Hej!

Ledsen för sent svar. Har inte varit inne på några dagar. Tack för era svar! Vi har försökt att ge honom några ben senaste dagarna men tänderna verkar fortfarande sitta som sten tyvärr. Jag ringde veterinären i helgen för att kolla läget och hon rådde mig att vänta max en vecka, men om det inte ser bättre ut på fredag så måste vi boka in en tid för att rycka dom. Usch, jag är så nervös för narkos :( Hoppas i så fall att det bara blir underkäken så vi slipper samma problem i överkäken och behöver söva honom igen. Blöh..

Någon som har koll på vad det kostar att dra 2 tänder?

Hur mycket det kostar kan bero på hur och var du har försäkrat. Om du t ex har Agria och har försäkrat in valpen före 4 månaders ålder så ingår tandförsäkring numera. Tidigare har det varit en tilläggsförsäkring. Den ska gälla för dragning av valptänder och tandskador vid olyckshändelse. Exakt hur det funkar vet jag inte, har som väl är aldrig behövt använda tandförsäkringen. Läs villkoren för hans försäkring och om du är osäker så ring upp bolaget och fråga.

Det är alltid en liten risk att söva, men det är ytterst sällan det händer något som inte ska hända.

Jag drog ut tre hörntänder när min dvärgpinscher var ca 6-7 månader. Dom satt väldigt djupt och hade aldrig kunnat lossna utav sig själv. Det gick ju på försäkringen så jag betalade bara självrisken.

Jag fick dra 3 mjölktänder på min kille, och det gick inte på försäkringen. Har han försäkrad i Folksam, men ingen tilläggsförsäkring. Det kalaset gick på ca 1500kr så det var inte alls farligt.

Narkosen gick bra, jag lämnade honom kl 8 på morgonen och kunde hämta honom vid 11-12 tiden på förmiddagen :) Det läkte som det skulle och veterinären sa att det blir sällan problem med infektioner osv.

Men jag fick väldigt varierande prisuppgifter hos olika veterinärer, mellan 1000-4000kr.

Tack! Jag har ringt runt nu på morgonen till MASSA olika veterinärer här i Stockholm. Men ingen hade tid innan juli :eek: Tillslut fick jag tag i en i Haninge som kunde ta emot oss på måndag för en snabb gratis-koll och om dom bedömer att dom ska ryckas så får vi prisförslag då, och förslag på datum. Dom sitter fortfarande som sten så jag tror vi med största sannolikhet kommer rycka dom.

Såg igår även att huggtänderna upptill har fått ett litet risgryn som börjat kika ut precis bredvid :)

Har han fått alla 6 framtänder? I så fall måste det nya risgrynet vara P1:an som ska komma bakom huggtanden.

Har han fått alla 6 framtänder? I så fall måste det nya risgrynet vara P1:an som ska komma bakom huggtanden.

Jag har inte kunnat räkna dem, men däremot var vi hos veterinären idag. Hon bekräftade att det var de nya huggtänderna som var på väg ut även på ovansidan. Dock sa hon att det var mycket bråttom att dra ut dem nu då tänderna på undersidan (de nya) är på väg upp mot gommen. Hon trodde att det kunde lösa sig om dom ryckte dom snabbast möjligt, men det finns ingen tid hos en enda jäkla veterinär innan 5 juni :( Så jag känner mig lite orolig. Och lite bitter över hur något kan vara "bråttom" men ändå finns inget system som prioriterar akuta ärenden..

Kan du inte åka till någon närliggande stad? Kan kanske vara värt att åka ett par mil extra för att slippa oron över att tänderna ska växa fel?

Jag hade letat upp en vette som kan fixa det denna veckan. Tänder som går upp i gommen måste ibland antingen dras ut eller slipas av, annars får hunden ont varje gång den tuggar hela livet. Nu vet jag inte var i Sthlm du bor, men testa Södertälje, Uppsala och Västerås eller Örebro. Det måste finnas någon som har tid. Jag har min vette 3½ mil bort, det finns närmre men jag har valt den kliniken p g a olika orsaker.

Med tanke på huvudinriktningen på det här forumet kanske en dagsutflykt till Strömsholm kan vara ett alternativ? Annars finns det kliniker även i Sala, Enköping, Köping, Eskilstuna osv att kolla med.

Jag har inte kunnat räkna dem, men däremot var vi hos veterinären idag. Hon bekräftade att det var de nya huggtänderna som var på väg ut även på ovansidan. Dock sa hon att det var mycket bråttom att dra ut dem nu då tänderna på undersidan (de nya) är på väg upp mot gommen. Hon trodde att det kunde lösa sig om dom ryckte dom snabbast möjligt, men det finns ingen tid hos en enda jäkla veterinär innan 5 juni :( Så jag känner mig lite orolig. Och lite bitter över hur något kan vara "bråttom" men ändå finns inget system som prioriterar akuta ärenden..

Har du kollat upp Hässelby veterinärpraktik?

Tack för bra tips! Jag har inga problem med att åka långt. Jag satt och ringde igår och fick en tid 30 maj. Lite tidigare iaf. När jag pratade med veterinären igår sa hon att "Du kan ju ringa runt men jag betvivlar att du kommer få en tid tidigare än 5 maj". Så det kändes helt hopplöst. Men jag ska ringa lite till idag och hoppas på att få en ännu tidigare..

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 647
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hoppas ni orkar läsa allt... Det var 20 år sedan jag hade hund och då hade jag schäfer och det skiljer sig lite.. Har en liten ettårig...
2
Svar
31
· Visningar
6 719
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar