Lejonelle
Trådstartare
Förr sa man ju alltid att man inte får motionera valpar, att de bara ska vara ute och leka och absolut inte gå på promenad. Nu har man ändrat rekommendationerna vad jag förstår, för vår uppfödare hade varit på föreläsning på SLU och tyckte att valpen visst kunde vara med de stora hundarna ute om den inte verkade bli trött. Har googlat en del, och det verkar som den försiktighet som man rekommenderade förr nu inte längre rekommenderas lika tydligt. Låt valpen hänga med om den vill och bär den om den blir trött, låter det som de flesta säger.
Jag skulle gärna vilja veta vad forskningen säger för och emot och hur ni själva resonerar? Finns det stöd i forskningen för att INTE låta valpen röra mycket på sig? Finns det stöd i forskningen FÖR ATT låta valpen röra mycket på sig? Och vad är lagom mycket egentligen?
Edit: förtydligande: jag menar alltså inte MOTION i betydelsen "låt oss träna valpens kondition" utan promenader och utflykter i största allmänhet, sånt som jag gör med de stora hundarna när vi inte explicit tränar.
Jag skulle gärna vilja veta vad forskningen säger för och emot och hur ni själva resonerar? Finns det stöd i forskningen för att INTE låta valpen röra mycket på sig? Finns det stöd i forskningen FÖR ATT låta valpen röra mycket på sig? Och vad är lagom mycket egentligen?
Edit: förtydligande: jag menar alltså inte MOTION i betydelsen "låt oss träna valpens kondition" utan promenader och utflykter i största allmänhet, sånt som jag gör med de stora hundarna när vi inte explicit tränar.
Senast ändrad: