Valpmotion, evidens

Lejonelle

Trådstartare
Förr sa man ju alltid att man inte får motionera valpar, att de bara ska vara ute och leka och absolut inte gå på promenad. Nu har man ändrat rekommendationerna vad jag förstår, för vår uppfödare hade varit på föreläsning på SLU och tyckte att valpen visst kunde vara med de stora hundarna ute om den inte verkade bli trött. Har googlat en del, och det verkar som den försiktighet som man rekommenderade förr nu inte längre rekommenderas lika tydligt. Låt valpen hänga med om den vill och bär den om den blir trött, låter det som de flesta säger.

Jag skulle gärna vilja veta vad forskningen säger för och emot och hur ni själva resonerar? Finns det stöd i forskningen för att INTE låta valpen röra mycket på sig? Finns det stöd i forskningen FÖR ATT låta valpen röra mycket på sig? Och vad är lagom mycket egentligen?

Edit: förtydligande: jag menar alltså inte MOTION i betydelsen "låt oss träna valpens kondition" utan promenader och utflykter i största allmänhet, sånt som jag gör med de stora hundarna när vi inte explicit tränar.

Senast ändrad:
Sv: Valpmotion, evidens

Jag skulle vilja påstå att valpar är dåliga på att "säga till" att de är trötta.
Utan de kämpar på, kanske då helt enkelt för länge än vad som är lämpligt.

Men noga utvalda vuxna hundar, så det inte blir full kastrull hela tiden. Sen tror jag det är viktigt att man själv går in och "tajm-outar" valpen. Då ser jag inget som hindrar. Tex att man har med en rygga att bära valpen i med jämna mellanrum. Så man bär valpen på magen.

(Helt OT, försökte läsa hela din rubrik på engelska och fattade först ingenting :) )

Jag brukar jämföra med att man säger om unghästar och barn att de ska röra på sig. Varför ska det vara annorlunda för hundar?
Ben och leder anpassar sig för den rörelse som de utsätts för. Ett djur som inte rör på sig får inte heller muskler som hjälper till att hålla "ihop" kroppen.
Med det menar jag inte att man ska träna ett växande djur på samma sätt som en vuxen, men rörelse absolut!

Jag har inte läst någon forskning om det hela, men personligen tycker jag djuren (hunden) ska få röra sig. Jag var enligt mig själv rätt löjlig i början och var livrädd för att valpen skulle få för mycket motion, blev buren i trappor, fick inte gå så långt mm. Tills den dag jag började undra varför och ifrågasatte mig själv.

Jag anser att hunden ( ja valpen) behöver bygga upp sin muskulatur i samma takt som den växer. Desto större valpen blir, desto mer kroppsvikt att bära på. Musklerna ska ju också hjälpa till att hålla upp hunden när den är vuxen.

Jag vet många som resonerar att hunden knappt får röra sig innan den är 1 år och fullvuxen i kroppen. Varför? Bara för att den växer samtidigt?

Det går ju jämföra med hur mycket djur som helst, inget annat djur än just hunden ska överbeskyddas på detta sätt. Travhästar som springer 1 årsloppen ( långt ifrån färdigvuxna i kroppen, sen kan man undra om det är bra förvisso?), ungkatter som springer ute och knappast har någon som stoppar den om den rör sig för mycket när den klättrar i träd eller jagar runt, väldigt sällan man hör att föräldrar stoppar sina barn i leken för att de rör sig för mycket, eller en vargmamma som tvingar sina valpar till stillhet.

Läste i övrigt en artikel ( den var från -99, så kanske inte så aktuell förvisso) där det visade sig att en vuxen hund, 1-3år, i Sverige, i snitt får gå på promenader 79 minuter per dag. Med promenad räknades utomhusvistelse utanför den egna tomten. Motionerar man inte mer än 1 timme och 19 minuter sammanslaget på en hel dag, så tror jag knappast valpen skulle ta skada av det, om det inte är som du skrev mer hård motion och konditionsträning.

Artikeln:

http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/HSS/slu_hur_mycket_motion_hss4_08.pdf

Intressant artikel. Tycker det också var kul att läsa att så många som 60% av hundarna ägnar sig åt någon form av träning, lydnad, spår, jakt eller liknande. Tycker även det ger ett gott betyg åt svenska hundägare, att de som väljer att leva med hund lägger tid på träning i ganska stor utsträckning.

Intressant artikel. Tycker det också var kul att läsa att så många som 60% av hundarna ägnar sig åt någon form av träning, lydnad, spår, jakt eller liknande. Tycker även det ger ett gott betyg åt svenska hundägare, att de som väljer att leva med hund lägger tid på träning i ganska stor utsträckning.

Jo, det är intressant, fast även om vi svenskar kan klappa oss på bröstet lite i denna artikeln, så tycker jag att många hundägare lägger ganska lite tid på utevistelse.

Förlåt att jag kom ifrån ämnet, men tänkte det hade lite att göra med hur lite/mycket hundar motioneras och att 78 minuter inte borde vara ett problem att ta med sin valp på:)

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 145
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 404
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar