Valpfoder?

Sv: Valpfoder?

Hur många ggr per dag får valpen mat? Äter den ingen av gångerna eller är det bara vissa gånger den inte vill äta sin egen mat?

Min unghund äter bra av sin egen mat men ibland när hon får mat tillsammans med min syrras hund så kan hon strunta i sin egen mat för att hon gärna vill ha det som syrrans hund får istället :p

Hur många ggr per dag får valpen mat? Äter den ingen av gångerna eller är det bara vissa gånger den inte vill äta sin egen mat?

Precis det jag oxå funderade på! Min vovve åt dåligt och jag tog helt enkelt bort ett mål mat kanske lite dumt att en 6 månaders bara äter 2ggr om dagen men hon får en extra skvätt om vi vart i skogen eller så :D
Sen är jag inte nått fan av att blanda smarr i maten enligt min erfarenhet resulterar det i hund som definitivt ratar torrfodret!

Hejhej!
Jag tycker du ska prova ett foder som heter "Taste of the wild" för min valp slutade också äta valpfodret för hon tyckte att det var för fett. Det fodret passar både valpar och vuxna, testa då smaken bison, det gillar min. Det är ett toppen foder som inte innehåller nå spannmål! Sen sluta blanda i massa annat i maten för då är de självklart att den vägrar äta när det inte finns massa god blötmat o sånt i. Så ge den mat o äter den inte så ta undan maten, den kommer inte svälta ihjäl, den vet bättre, Lycka till!! :)

Jag gillar inte heller det att muta med gofika för att få hunden att äta.
Han får 3 ggr/dag och han äter lite varje gång. Den stora hunden får mat på samma gång för annars blir han ledsen. Men valpen äter några tuggor av det goda och ställer sig sedan vi grinden och gnäller och vill in till den stora. Finns inget gott går han igen. Öppnar man in till den store så rusar han in och tuggar i sig hans torrfoder.

Taxilock - jag tänker lite så. Är det bara för att det INTE är hans mat som han tvunget ska ha den?

Med min valp var det så när mammas hund hälsade på ett par dagar (ca 1 vecka vid flera tillfällen).
Hon slutade äta för hon var helt bestämd med att den andres mat smakade bättre, tror det har mycket med förebild etc att göra.
När hon sedan själv började gå på det fodret (på vets inrådan vid 6-8 mån ålder) så smakade det jättebra i nån dag, sedan var inte det heller lika bra.
Och trots att de båda hade samma mat i skålarna var ändå gräset grönare på andra sidan ;)

Jag matade min valp som var tolv veckor när jag fick hem honom, med Axess original tror jag det är samt att han under några månader fick C-vitamintabletter. Uppfödarens motivering är att valparna växer fortare än var som är hälsosamt för dem med valpfoder.

Men det är ju just tvärtom? Eller?

Såhär skrivs det på sidan http://www.aktivhund.se/hund-artiklar/val-av-valpfoder.asp?menuindex=9

Speciellt storvuxna raser ska ha valpfoder. Det är nämligen så att skelett och leder lagrar kalcium. Valpar har dålig förmåga att minska Ca-upptaget i tarmen medan vuxna hundar kan reducera Ca-upptaget och kissa ut överflödet. Valpfoder innehåller därför mindre Ca än vuxenfodret. Utfodrar man med vuxenfoder till valp måste man ge större mängd foder då det innehåller mindre kilokalorier. Ger man större mängd foder ökar man därmed Ca-halten ännu mer automatiskt. Valpen får då ett överskott med Ca i skelettet och risken för tillväxtstörningar ökar. Valpfoder är alltså inget botemedel mot ledfel, utan ett hjälpmedel.

Senast ändrad:

Källa till påståendet att högt energiinnehåll kan leda till tillväxtrubbning?

Siffrorna angående kalciumbehovet är dessutom inte taget ur luften utan är hämtat från NCR och AAFCO.

Självklart har en valp andra behov än en vuxen hund, men för att täcka de beohoven behövs inte valpfoder. Vad fodret verkligen innehåller är viktigare än om det står valp eller vuxen på säcken.

Men vem är Malin Görs?
Det framgår inte om hon har någon speciell kunskap i ämnet utfodring, eller om hon bara plockat lite olika texter och sammanställt dessa till artikeln på Aktiv hund.

Överskott av kalcium går t ex ut med avföringen, inte urinen...
Valpar visar sällan på överskott av kalcium via sin avföring, men man har ännu ej forskat i om det beror på att de har ett så stort kalciumbehov eller om de verkligen har en oförmåga att göra sig av med överskott.

Valpen ska under sitt första år bl a växa till full vuxen höjd, byta alla tänder och gå igenom hormonella mognadsfaser.
Allt detta kräver mer kalcium än vad den vuxna hunden behöver i underhåll.

484 mg/kg är NRC's tidgare rekommendation.
Den senare säger 320 mg/kg till valp (och 119 mg/kg till vuxen).
Dock är de få som orkar räkna om innehållet i fodret, så senast NRC har deklrerat i %, vilken är bunden till att fodret innehåller en viss energitäthet. (Vilket knappast är lättare att räkna på...)

De flesta vuxenfoder anger att fodret kan ger under hundens alla livsstadier, och ska då även täcka valpens behov.
Men personligen anser jag inte att alla dessa är så bra till en valp.
Viktigt är att proteinet till övervägande del kommer från animalier och att kolhydratkällan är lättsmält.

Proteinnivån till en valp kan ligga mellan 23-29%. Mer behövs sällan. Valpfoder som har proteinnivåer över 30% har ofta ganska stor andel vegetabiliskt protein från ex majs, soja och/eller vete.
Fettnivån bör ligga mellan 12-22%. Även fettet bör vara av animalisk källa.

Så svaret till TS handlar ju främst om vilka foder hennes båda hundar nu äter.
Ev kan valpen äta den vuxna hundens mat, eller i alla fall en liten del av denna för att valpfodret ska bli mer smaklig.

Prövat att inte spärra av mellan hundarna och låta din äldre vovve vänta, alltså bara mata valpen?

Vi har två hundar hemma dom får mat samtidigtmen kan röra sig fritt, om de står o glor eller försöker sno av den andra säger vi til, min valp började äta bättre då hon fick lite konkurrens :) sen verkar de inte bli lka spännande att sno den andra mat då men det kanske bara är våra som e så..

Kan du tyska kan jag absolut ge dig (vetenskapliga) källor på det, annars går det sannolikt att hitta ett flertal studier etc som tar upp energi och valp om man söker på google. Det är idag vida känt att valpar som får i sig för mycket energi "växer fel". Finns även en tråd här på buke där det tas upp, några månader gammal borde den vara.
En bra sida är http://www.futtermedicus.de (veterinär) där finns förutom bra info även en räknare som räknar ut din hunds kalcium/fosfor-behov och även en foderräknare där man kan skriva in siffrorna på det foder man ger och se om det täcker behovet bland annat (borde gå att förstå även om man inte kan tyska).

Marie sallanders bok är för övrigt skriven för flera år sedan om jag minns rätt och rekommendationerna och forskning om näringslära går framåt snabbt och ändras ständigt.

Senast ändrad:

Jo, jag testade med det också vilket resulterade i att de bytte matskål som två raketer :D

Liknande trådar

Övr. Hund Min lilla cockerblandning är då bra kräsen med mat Min förra golden åt ju allt så nu står jag rådvill. Ville inte äta royal canin...
Svar
10
· Visningar
601
Senast: Troll
·
Hundhälsa Min mellanpudeltik på dryga 2 år är rätt dålig på att äta och svår att hålla i hull. Hon har sedan början av året ätit Royal Canin 4800...
Svar
10
· Visningar
679
Senast: Hawaii
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
770
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka