S
Sickan
Vår 12-veckors valp vill INTE äta valpfoder (torrfoder). Vi har även en vuxen hund och hans mat är mums (torrfoder). Måste valpen ha valpfoder? Vad kan hända om han äter fullfoder?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kolla kvoten för kalcium och fosfor. Det är vad som avgör om ett foder är lämpligt för valp eller inte. Om det står valpfoder eller inte på påsen är oväsentligt. Min sexmånaders äter inte valpfoder då jag inte hittade något som kunde hålla henne i hull.
Det är egentligen inte mer avancerat att utfodra valpar än föl. Det gäller bara att ha koll på kvoterna och hur hundars näringsupptag ser ut. Det finns valpfoder som är helt off när det gäller ca/p.
Prova blanda i kaviar i fodret, när Oliver var valp och lessnade på fodret provade jag det och då slank maten ner fort som attan
Kaviar är inte så lämpligt eftersom det innehåller mycket salt, skall man blanda så finns det bättre saker, t ex leverpastej eller kattburkmat.
Dock kan det resultera i att man får en bortskämd hund som måste trugas att äta.
Dock anser jag hysterin kring valpfoder vara överdriven. Det är ett påhitt av fodertillverkare.