Valpfoder?

S

Sickan

Vår 12-veckors valp vill INTE äta valpfoder (torrfoder). Vi har även en vuxen hund och hans mat är mums (torrfoder). Måste valpen ha valpfoder? Vad kan hända om han äter fullfoder?

Sv: Valpfoder?

En valp bör äta ett foder anpassat för valpar. Det behöver inte vara just torrfoder, men viktigt är att det innehåller rätt mängd näringsämnen för en valp. Det finns både blötfoder ("burkmat") och färskfoder för valp om ni inte vill ge just torrfoder.
En valp om äter vuxenfoder kan bland annat få skelettrubbningar.

Min valp valde också syrrans hundars vuxenfoder före valpfodret. Vi separerade dem och min fick äta sitt valpfoder. Som M_S säger så finns det risker med att ge vuxenfoder till valpar :)

Det finns många bra vuxenfoder, som även är lämpliga för valpar att växa upp på.
Även många valpfoder med sämre innehåll...

Så frågan är vilka fodersorter det handlar om.

Prova blanda i kaviar i fodret, när Oliver var valp och lessnade på fodret provade jag det och då slank maten ner fort som attan ;)

Kolla kvoten för kalcium och fosfor. Det är vad som avgör om ett foder är lämpligt för valp eller inte. Om det står valpfoder eller inte på påsen är oväsentligt. Min sexmånaders äter inte valpfoder då jag inte hittade något som kunde hålla henne i hull.

Det är egentligen inte mer avancerat att utfodra valpar än föl. Det gäller bara att ha koll på kvoterna och hur hundars näringsupptag ser ut. Det finns valpfoder som är helt off när det gäller ca/p.

Kolla kvoten för kalcium och fosfor. Det är vad som avgör om ett foder är lämpligt för valp eller inte. Om det står valpfoder eller inte på påsen är oväsentligt. Min sexmånaders äter inte valpfoder då jag inte hittade något som kunde hålla henne i hull.

Det är egentligen inte mer avancerat att utfodra valpar än föl. Det gäller bara att ha koll på kvoterna och hur hundars näringsupptag ser ut. Det finns valpfoder som är helt off när det gäller ca/p.

Var ska kvoten för kalcium och fosfor ligga då?

1-1,2 om jag inte minns fel, något mer kalcium än fosfor. Vill man räkna mg/kg kroppsvikt så ska en valp ha 484 mg kalcium per kg kroppsvikt. Vill man läsa mer finns det information i skk:s hundmatbok eller i Marie Sallanders böcker.

Prova blanda i kaviar i fodret, när Oliver var valp och lessnade på fodret provade jag det och då slank maten ner fort som attan ;)

Kaviar är inte så lämpligt eftersom det innehåller mycket salt, skall man blanda så finns det bättre saker, t ex leverpastej eller kattburkmat.
Dock kan det resultera i att man får en bortskämd hund som måste trugas att äta.

Fast man kan inte generalisera så där. Hur mycket mg kalcium en valp behöver beror bland annat på ålder, ras och den beräknade "vuxenvikten".
Så att använda 484 som någon slags konstant går inte :)
Sen är det inte bara kalcium och fosfor-kvoten som är viktigt vid valputfodring. Även protein och energi spelar roll :)

Kaviar är inte så lämpligt eftersom det innehåller mycket salt, skall man blanda så finns det bättre saker, t ex leverpastej eller kattburkmat.
Dock kan det resultera i att man får en bortskämd hund som måste trugas att äta.

Oj det visste jag inte :O

På vilket sätt skulle ras och beräknad vuxenvikt påverka det aktuella behovet av kalcium?

Vad gäller protein och energi gäller att behoven ska vara täckta och till det behövs inget valpfoder. Jag ger som sagt inte valpfoder till min corgi just för att de flesta valpfoder innehåller för lite fett (dvs energi) för just den här valpen. I fallet energi och protein handlar det mer om individ än ålder, om behoven är täckta.

De skelettförändringar och tillväxtskador som talas om tidigare i tråden handlar väldigt mycket om just ca/p. Förvisso kan proteinbrist också ge otrevliga effekter senare i livet, så visst...det får man akta sig för.

Dock anser jag hysterin kring valpfoder vara överdriven. Det är ett påhitt av fodertillverkare. En del valpfoder är förvisso väldigt bra med helt rimliga kvoter, men det går också alldeles utmärkt att fodra med vuxenfoder om man kan läsa och räkna på innehållet.

En chihuahua och en irländsk varghund har som valp inte samma behov av kalcium! En sor hund behöver mer kalcium då den växer fortare än en liten hund. Dvs vikten har också betydelse. När man räknar på kalciumbehovet hos en individ räknar man alltid in den aktuella vikten samt den beräknade vuxenvikten! Det är inget jag hittat på utan det grunda sig på forskning. Det finns alltså ingen konstant som används till alla individer, oavsett storlek och ras.
Självklart ska energi- och proteinbehovet vara täckt, men särskilt storväxta valpar bör inte få för mycket energi då det kan ge tillväxtrubbning.

Dock anser jag hysterin kring valpfoder vara överdriven. Det är ett påhitt av fodertillverkare.

Nej det är inget påhitt utan det är vad vetenskaplig forskning kommit fram till. En valp har andra behov än en vuxen hund! En valp kan utfodras på många sätt (även BARF men där krävs mycket kunskap och noga uträknade foderstater som måste varieras allt eftersom valpen växer), men det klarstår ju att behoven hos en 3 månaders valp är annorlunda än hos en 10 årig hund, och att man måste utfodra därefter.

En taxvalp. Jag delar dem naturligtvis när de ska äta. Jag blandar i "godsaker" så som leverpastej, rått kött, fisk o s v. Då sorteras det goda ut och resten ligger kvar. Burkmat är inte så populärt och lämnas helst. Sedan sätter han sig vid grinden och gnäller och öppnar man så rusar han till andra hunders skål och knaprar på hans torrfoder.

Har även försökt med välling, nej inte gott. Då får jag hälla i honom med sked under vilda protester.

Liknande trådar

Övr. Hund Min lilla cockerblandning är då bra kräsen med mat Min förra golden åt ju allt så nu står jag rådvill. Ville inte äta royal canin...
Svar
10
· Visningar
601
Senast: Troll
·
Hundhälsa Min mellanpudeltik på dryga 2 år är rätt dålig på att äta och svår att hålla i hull. Hon har sedan början av året ätit Royal Canin 4800...
Svar
10
· Visningar
679
Senast: Hawaii
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
770
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka