Valpfoder till vuxen hund?

Hawaii

Trådstartare
Min mellanpudeltik på dryga 2 år är rätt dålig på att äta och svår att hålla i hull.
Hon har sedan början av året ätit Royal Canin 4800 och funkar ganska bra på det, men hon verkar tycka kulorna är för stora.

Så slog det mig att man kanske skulle kunna hitta ett extra energitätt valpfoder med små kulor som skulle kunna falla henne i smaken. Funkar det att ha en vuxen hund på valpfoder rent näringsmässigt?
 
Min mellanpudeltik på dryga 2 år är rätt dålig på att äta och svår att hålla i hull.
Hon har sedan början av året ätit Royal Canin 4800 och funkar ganska bra på det, men hon verkar tycka kulorna är för stora.

Så slog det mig att man kanske skulle kunna hitta ett extra energitätt valpfoder med små kulor som skulle kunna falla henne i smaken. Funkar det att ha en vuxen hund på valpfoder rent näringsmässigt?
Mina vuxna får äta valpfoder när jag har valp och det har aldrig varit några problem. Tycker också om att ge små kulor, har börjat ge mina medelstora hundar Monster lamb small bites numera och dom bitarna är pyttesmå, perfekt för att kunna använda som belöningsgodis med, men samma sammansättning som fodret med stora bitar. Finns säkert liknande för andra märken. :)
 
Min mellanpudeltik på dryga 2 år är rätt dålig på att äta och svår att hålla i hull.
Hon har sedan början av året ätit Royal Canin 4800 och funkar ganska bra på det, men hon verkar tycka kulorna är för stora.

Så slog det mig att man kanske skulle kunna hitta ett extra energitätt valpfoder med små kulor som skulle kunna falla henne i smaken. Funkar det att ha en vuxen hund på valpfoder rent näringsmässigt?
Om problemet är för stora bitar så finns ju många foder i "small breed" med små kulor. Min behöver pyttebitar för att vilja äta det.
 
Tack för svar ni båda! Min tanke med valpfoder var att det väl generellt är mer energitätt än vuxenfoder samtidigt som det är mindre bitar.

Det foder hon äter nu är super energitätt då det är tänkt för hårt arbetande hundar. Med det lyckas jag hålla henne i acceptabelt (under)hull. Med ett annat foder som är energitätt med mindre bitar hoppas jag att hon skulle äta lite mer.

Någon som känner till ett riktigt energitätt foder med små bitar?
 
Ger Buddy tasty duck bites till en av mina, hon älskar det och håller hull och muskler jättebra :) Små bitar gillas :P
Är inte valpfoder generellt väldigt högt i kalcium? 😅
 
Jag blandar friskt av olika sorter och ger ibland valpfoder till mina gamlingar (13,5 och 14 år). Näringsmässigt skiljer det knappt. Jag ger dock färskfoder med obehandlad kalk dvs de gör sig av med ev överskott (ger även ben då och då). Jag är lite osäker på vilken sorts kalk man tillsätter till torrfoder? Men det känns osannolikt att det skulle vara i en form som är skadligt att överdosera.
 
Mina hundar äter just nu foder från Furry Family och de har små kulor, jag har dock inte gett av det energitätaste fodret men har gett av deras lamm light, insektsfoder och fiskfodret och de har alla haft samma storlek. Kommer i 6 kilospåsar. Mina hundar gillar det men de gillar allt utom foder från Four friends 😅
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 963
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 885
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 213
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Hej kloka buke!! Jag har en kille på 8 månader som ätit VoH färskfoder sedan 1,5 månad tillbaka. Dock får jag nog inse (erkänna :o )...
Svar
6
· Visningar
1 059
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp