Valpfoder för snabbväxande stor hund

FrittePower

Trådstartare
Var inne hos veterinären igår och gjorde en svensk valpbesiktning på min importerade borzoivalp och disskuterade då detta med att han ju växer 1dm i månaden och skelettet i framknäna är lite uppdragna, vi gjorde böjprov och han varken haltade eller hade någon smärta och det var ingenting att anmärka på utan att det tordes vara en fas just nu som han kommer växa ur.

Han äter enbart royal canin, just nu maxi men ska köpa en säck giant nu för det börjar ta slut. Veterinär frågade givetvis vad han fick och verkade inte ha något att anmärka, men kan det vara så att fodret är för proteinrikt och sånt så att han växer för fort:eek: För rådet var ju att låta honom växa i lugn och ro och valpfoder är ju väldigt näringsrikt...

Allt i övrigt är bara bra med valpen, han är i fint hull, bra päls och ja allt är perfekt!

Uppfödaren gav dem ett färskfoder, tillsammans med royal canin,som inte finns att köpa här, så vi fick med en hel del sånt och började sakta ge mindre utav det och öka torrfodret till valpen. Jag anser inte att benen har ändrats sen köpet utan att han 'alltid' sett ut såhär och veterinär säger det är ingen fara utan kommer försvinna.

Men jag vill ju inte det ska bli värre:D Är ju rädd om min lilla valp:love: Så ni som har stor erfarenhet utav STORA och snabbväxande hundar, hur gjorde ni för att låta dem växa i lugn och ro i matfrågan?

Sv: Valpfoder för snabbväxande stor hund

Okej, nu ska jag väl slå hål på myten ännu en gång då.

Protein GÖR INTE så att en valp växer för fort. Det enda som forskningen bevisat är att en extrem överutfodring kan påverka valpen, och då ökar det risken för HD. Och det är inte många som lyckas få sådana feta valpar som krävs då..

Giant Babydog är ett alldeles utmärkt foder att ge, upp till runt 4-5 mån ålder, därefter brukar dom flesta gå över till Puppy. Jag själv går över till högenergifoder efter det, eftersom jag upplevt att mina Grand Danois inte klarat sig tillräckligt bra på ett vanligt valpfoder. Jag vill ha både bra med muskler och hull, och jag har bara stött på alldeles för smala och klena hundar på andra foder än så länge. Av Grandisar då. En Borzoi ska ju inte ha samma kroppstyp, så där borde det nog fungera bra med Puppy.

Hur stora blir dom som klara?

Min borzoi kommer antagligen bli något smäckrare, men ändå runt 45-50kg iallafall hoppas och tror jag:D :d

Okej tack så mycket för ditt svar! Inte lätt alla gånger vara förstagångshundägare:D

Ja, då växer dom ju inte riktigt lika fort som en GD, som ökar 100-150% i vikt under första året. Finns förvisso några klena typer där också, tyvärr, men dom räknar jag inte med.

Nej, lätt är det absolut inte :) Buke är bra att ha för att ställa frågor!

Ja buke är hjälpsamt:laugh:

Och det är skönt veta att man kan lita på valpfodret:D

Liknande trådar

Hundhälsa Trots goda kunskaper och tidigare erfarenheter av hundar står jag här och känner mig som världens sämsta hundägare för att min valp inte...
Svar
4
· Visningar
1 054
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 342
Senast: Modig_Korn
·
H
Hundhälsa Har kommit till en punkt till slut där jag tvingas med veterinärens hjälp att kapitulera och inse att jag inte kan hjälpa Pingla då hon...
2
Svar
20
· Visningar
5 900
Senast: Hjalti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka