Valpen gör "utfall" mot oss

P

petra76

Hej!
Vi har en liten blandrashane på nu 16 veckor. Han har sedan ett par dagar tillbaka börjat göra "utfall" mot oss alla i familjen. Han hugger och fräser, morrar och blir allmänt "galen" mot oss. Jag ser det som att han blir riktigt otäck då dessa utfall kommer. Han är hur go och duktig som helst annars, men om vi tex leker och tränar loss så kan han bli alldeles galen och börja fräsa och hugga våra händer mm. Man märker att han gör det för att han är ordentligt arg och aggressiv och inte av lek. Detta inträffar även om han gör ngt fel och man ska tillrättavisa honom eller om man ex ska lyfta upp honom eller flytta på honom. Han blir alldeles galen och väldigt otäck. Vad kan detta bero på och vad kan man göra? Snälla vi behöver råd och hjälp i detta för att få vår valp att må bra och känna sig trygg hos oss.

Sv: Valpen gör "utfall" mot oss

Svårt att ge råd när man inte känner dig och hunden och kan se vad som händer innan utfallen kommer. Vilka signaler ni och hunden ger varandra. Hunden kan uppfatta ert beteende på ett helt annat sätt än ni menar och känna sig trängd och vilja försvara sig. Den kan uppfatta det som att ni inte respekterar hans signaler. Tydligt är det ju något som går fel i kommunikationen och det behöver ni rätta till så snart som möjligt, därför tycker jag att ni snarast ska kontakta någon hundtränare nära er som får se vad som händer och bedöma situationen. Den lilla peng det kostar kommer ni ha igen många många gånger genom en bättre kommunikation och kontakt med er hund. Förhoppningsvis ska ni ju ha roligt tillsammans i många år framöver.

Det kan ju även vara så att hunden har ont någonstans eller sjuk på annat sätt som gör hunden aggressiv.

Är du van vid hundvalpar, har ni haft någon innan? Det KAN ju vara så att om ni aldrig vant er vid valpar förut att ni helt enkelt missuppfattar hans "utbrott" det är lätt hänt för en valp att känslorna svallar över och det blir en liten "tantrum", då är det viktigaste att behålla lugnet själv!

Vi vet ju inte hur mycket erfarenhet du har! Om du är orolig ta en koll hos vettis så vappe inte har ont eller börja en valpkurs såfort som möjligt och fråga där, där kan du ju fråga hur de andras valpar är och hur de beter sig, även hur du ska hantera din valp i dessa situationer.

Jag skulle se till att valpen fick öva mera kontaktövningar. Ögonkontakt, sedan "godis". Kontaktövningar skapar ett ledarskap. Se till att du/ni vågar se valpen i ögonen. Låt det hela med övningen vara lustfylld. Att ni har roligt. MEN ändå stundens allvar att först ögonkontakt sedan godis. Lägg gärna till ett nej när valpen försöker ta godiset utan att söka kontakt först. Detta med kontaktövning (förrutom att det är skoj) skapar en länk emellen hund och människa. Dels att ni faktiskt gör någonting tillsammans. Dels att valpen klarar sin uppgift tillsammans med matte/husse. Dels etablerar du ett lätt ledarskap kring vem som bestämmer över godis.
Se till att du startar leken (med trasa/leksak) och att du avslutar leken innan valpen hunnit tröttna. Lek hellre många gånger under dagen än långa pass. Lek etablerar också ledarskap, fastän det är lek. Det är alltid du som bestämmer när var och hur det ska lekas.

Aktivera dig tillsammans med valpen (men låt honom naturligtvis vara valp också... ). En måltid behöver inte alltid ätas i matskålen utan kan medtagas på prommisen och strös ut på en äng, så får han hitta maten själv.

Jag tror faktiskt valpen provar sina färdigheter. Kanske är han en väldigt stark individ, i valpkullen och vill hävda sin ragn, såsom han förmodligen gjorde mot sina syskon. Att kunna plocka fram kontaktövningar i tid och otid är jättebra! Dem kommer du att använda dig massor i framtiden när olika problem uppstår. Min hund har jättesvårt för hundmöten på "gångvägar". Då sätter jag honom ner och gör en kontaktövning, medans det andra ekipaget går förbi. Säg att det fungerar 50-70% av gångerna, så är det en vinst.

Lycka till och tappa inte modet att ta ledarskapet. Övningarna jag skriver om är ingen mirakelsmörja, men ett av flera steg att etablera ledarskap och förtroende. Kontakta gärna lokala brukshundsklubb. De har hjälpt mig massor. Gillar man inte brukshundsklubbar, så finns det massor av andra möjligheter att ta hjälp.

Jag säger som Lejonelle; kontakta en tränare och be om hjälp. Det är helt omöjligt att säga vad man ska göra när man inte vet orsaken, och tyda orsaken kan man ju bara göra när man ser. Den kan ju ha ont, uppleva sig trängd, det kan handla om resursförsvar osv. Jag är skeptisk till hela den där rang-biten, men det finns iaf många olika saker det kan röra sig om.

Det viktiga är att komma till rätta med det hela tidigt, så kontakta en instruktör och be om hjälp. Det är väl värt slanten. :)

Jag håller med de andra, både att det är svårt att ge nåt svar, och om vet. kontroll och kontakt med tränare.

Men också; är ni säkra på att det är aggressivitet? Jag tycker det låter som uppspelt lek. Valpar går ju gärna igång lite "för mycket ibland" och bits ibland en del.

Vad är det för raser?
Hur tillrättavisar ni honom?

En 16- veckors valp är knappast aggressiv och enda anledningen till att den skulle hugga hysteriskt av sk "aggressivitet" är om den är totat livrädd för folk.

Jag tror snarare det är en helt normal valp, som är på "alligator-humör";) Uppspelta valpar i den åldern, glappar ofta rätt ordentligt med tänderna och det bästa är då att helt enkelt vända ryggen till och avsluta lek för att visa att det inte är acceptabelt att bitas hårt. Bitas hårt = leken avtar.

även om min hund var en riktig piraja när hon var valp och speciellt när det blev övertrötthet och överslag kunde bli hysterisk. Så har jag sett en valp med ett helt annat beteende, denna yngre än TS valp, som jag också uppfattade som aggressiv, dvs hotade och attackerade.
Hos den valpen är jag övertygad att det handlar om stress, den har liksom en inre stress så att tröskeln är väldigt låg och blir en helt annan reaktion än jag sätt tidigare. Den valpen har även tecken på andra överslagshandlingar, bl.a juckar mycket.

Hej!
Vi har en liten blandrashane på nu 16 veckor. Han har sedan ett par dagar tillbaka börjat göra "utfall" mot oss alla i familjen. Han hugger och fräser, morrar och blir allmänt "galen" mot oss. Jag ser det som att han blir riktigt otäck då dessa utfall kommer. Han är hur go och duktig som helst annars, men om vi tex leker och tränar loss så kan han bli alldeles galen och börja fräsa och hugga våra händer mm. Man märker att han gör det för att han är ordentligt arg och aggressiv och inte av lek. Detta inträffar även om han gör ngt fel och man ska tillrättavisa honom eller om man ex ska lyfta upp honom eller flytta på honom. Han blir alldeles galen och väldigt otäck. Vad kan detta bero på och vad kan man göra? Snälla vi behöver råd och hjälp i detta för att få vår valp att må bra och känna sig trygg hos oss.

Håll lekarna korta, låt honom inte varva upp. Ignorera dåligt beteende så långt det går. Men var alltid bestämd. Att utmana för mycket kan få motsatt verkan.
Kort sagt skulle jag försöka få dessa situationer att inte uppstå.
Lycka till!

Blandras vaddå?:confused:Shitmopp eller pitmissknull??

Även den sötaste vovven kan ju ha fått de sämsta egenskaperna av föräldrarna. :(
Och jo, hundar kan också "ha fel i huvudet".

Känner du redan NU, att hunden är olämplig bland folk å fä, hoppas jag du gör rätt val. Ingen lider av att sova.

Jag har en valp hemma som är 5mån och av en ras med ganska hög integritet. Det visar sig som att han inte gillar att bli fasthållen, gärna vill bestämma själv när leken börjar/slutar och är allmänt kaxig. Han är dessutom en boskapsvallare så för honom är det lika naturligt att använda tänderna som det är för en retriever att bära på saker t.ex.
Jag har märkt att han har testat att använda tänderna på mig för att slippa ifrån sånt han inte gillar (kloklippning) och för att få igång en vild lek. Han låter som ett monster, lägger öronen bakåt, blänger och det bara säger *klipp-klipp-klipp* om käften på honom. Supercharmigt och jättesöt, not... :grin: Är man ovan så tolkar man troligtvis honom som superaggressiv och farlig. Men jag ser att han "bara" testar vad han kan komma undan med. Backar man i ett sånt läge och låter honom få som han vill så har han lärt sig en ny metod och kommer troligen att fortsätta använda tänderna. För att vakta leksaker, mat, säga ifrån när han inte vill kela, när man försöker flytta honom osv.

Jag låter mig aldrig hetsas upp, jag går inte ifrån utan väntar ut (envist och bestämt) och fortsätter sen. Ibland är det effektivt att bara gå därifrån, när det lek och bus han vill ha.

Men det är svårt att råda utan att veta mer om din hund eller att ha sett den. Jag tycker också att du ska ta kontakt med någon som är duktig på att läsa hund så du vet vad orsaken till beteendet är. Vad det är för raser i hunden påverkar också, en del är snabba att ta till tänderna, andra är lättstressade och andra är helt enkelt starka individer.

Min hund bet mycket när han var liten. Dels bet/högg han i kläder och skällde för att få igång en att leka, dels kunde han bita på händerna när han var för uppjagad, hände bla på valpkurs. Ibland när man tränade kunde han börja hoppa och bita, hände också ibland på promenad, och hände ett antal gånger när han blev lite äldre, kanske 8 månader, när man kallat in honom.
Det finns ingen agressivitet i honom. Det var nog mer att testa gränserna lite, se vem som bestämde, och för att han var för uppjagad.

Ett tips är sätta sig ner och lägga hunden på rygg mellan dina ben och stryka honom lugnade över bröstet. Dom blir ofta väldigt avslappnade då. Min hund somnade nästan nån gång.

När han biter och hugger när vi lyfter honom, han kanske inte alls tycker om att bli upplyft och därför tar han till tänderna för att ni ska förstå.

Känner ni att ni inte klarar av det tycker jag också att ni ska ta hjälp av någon tränare.

Han låter som ett monster, lägger öronen bakåt, blänger och det bara säger *klipp-klipp-klipp* om käften på honom. Supercharmigt och jättesöt, not... :grin:

Ivan (15 veckor) har ungefär samma teknik, särskilt när buset blir lite för mycket. Det händer inte så ofta, men när det händer tolkar jag det som en överslagshandling och hanterar det genom att få honom att varva ner. Han brukar somna ganska snabbt efteråt.

kl* valpen sopm jag nämde tidigare har inget lek intresse, det är inte bita-kampa eller bita-testa-om-jag-kommer-undan. Utan nått helt annat. Tanken har slagit mig att den kanske inte är frisk i huvudet. Som sagt uppträder den stressat, men att få ett riktigt rabies utbrott. Inte bara att oprovocerat kasta sig på människor utan även på vuxna hundar, så pass att de blir osäkra och rädda.
Jag har knappt sett denna grad av utbrott hos vuxna hundar, trots hanhundsagressivitet och schäfrar med allehanda beteende störningar och smärtor.
Hade denna valp varit vuxen skulle den gjort riktig riktig skada, inte blåmärken eller små knapphåls blödingar. Och den är alltså yngre än TS.
Ägaren till denna valp ska söka hjälp, men jag undrar alltså om det går.

Jag har en valp hemma som är 5mån och av en ras med ganska hög integritet. Det visar sig som att han inte gillar att bli fasthållen, gärna vill bestämma själv när leken börjar/slutar och är allmänt kaxig. Han är dessutom en boskapsvallare så för honom är det lika naturligt att använda tänderna som det är för en retriever att bära på saker t.ex.
Jag har märkt att han har testat att använda tänderna på mig för att slippa ifrån sånt han inte gillar (kloklippning) och för att få igång en vild lek. Han låter som ett monster, lägger öronen bakåt, blänger och det bara säger *klipp-klipp-klipp* om käften på honom. Supercharmigt och jättesöt, not... :grin: Är man ovan så tolkar man troligtvis honom som superaggressiv och farlig. Men jag ser att han "bara" testar vad han kan komma undan med. Backar man i ett sånt läge och låter honom få som han vill så har han lärt sig en ny metod och kommer troligen att fortsätta använda tänderna. För att vakta leksaker, mat, säga ifrån när han inte vill kela, när man försöker flytta honom osv.

Jag låter mig aldrig hetsas upp, jag går inte ifrån utan väntar ut (envist och bestämt) och fortsätter sen. Ibland är det effektivt att bara gå därifrån, när det lek och bus han vill ha.

Men det är svårt att råda utan att veta mer om din hund eller att ha sett den. Jag tycker också att du ska ta kontakt med någon som är duktig på att läsa hund så du vet vad orsaken till beteendet är. Vad det är för raser i hunden påverkar också, en del är snabba att ta till tänderna, andra är lättstressade och andra är helt enkelt starka individer.

Det där låter precis som vår lille valp "Han låter som ett monster, lägger öronen bakåt, blänger och det bara säger *klipp-klipp-klipp* om käften på honom". I dag har det inte hänt en enda gång men din beskrivningen stämmer precis. Jag har haft lite funderingar ppå om han kan ha haft ont någonstans eftersom det verkar ha släppt till stor del? Annars förstår jag nu att det kan bero på att han vill bestämma och berätta för oss att han inte vill genomföra det vi hade tänkt. Vi provade att lägga honom ned på sidan då detta hände och han lugnade sig direkt. Och som sagt i dag har det inte hänt alls. Hoppas verkligen att det var ngt tillfälligt annars får det nog bli ett besök till veterinären som får känna igenom honom och valpkurs är redan inbokad! Tack alla som tagit sig tid att svara oss!

Att avliva en valp på 16 veckor ser jag inte ens värt att svara på!!

Det är skillnad på aggressivitet och aggressivitet. Omöjligt att ge nåt svar i ditt fall.

Det värsta jag sett var en amerikansk cockerspanielvalp med ett beteenden av våldsam och aggressiv karaktär. Den valpen blev senare avlivad, det fanns inget val för ägarna:( Dom andra valparna i kullen uppvisade inte alls det beteendet.

Annars så är det inte ovanligt med valpar som blir "överhettade", men man ska kunna avleda på nåt sätt.

Liknande trådar

Hundträning Har en omplaceringstik 7 år som vi haft i ett år och hon har successivt börjat vakta sin mat. I början förekom inte detta beteende men...
2
Svar
20
· Visningar
2 769
Senast: dobbis
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 440
Senast: Migo
·
Hundträning Hej! Jag har haft min Malinois tik i ungefär en månad. Hon är nu 16 veckor gammal. Allt har fungerat jätte bra och hon lär sig otroligt...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 451
Senast: Migo
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 413
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Specialsök (Röd kong)