Valpen äter dåligt!

jennydahlstrom

Trådstartare
Jag har lite funderingar angående min staffordshire bullterrier kille på 7 månader.. Han har börjat äta dåligt. Han är pigg och glad precis som vanligt, ingen feber och dricker bra, men när man ställer fram maten tittar han på den och sen går han därifrån.

Har någon haft en liknande situation som kan komma med tips å råd?

Sv: Valpen äter dåligt!

Låtsas som att det regnar och gör ABSOLUT INGENTING!

Din hund börjar komma in i könsmognaden och då kan det absolut hända att mat ses som mindre intressant. Har hänt mer än en gång med unghundar här. Dofter, andra hundar mm brukar däremot bli mer intressant :D

Så om hunden är pigg och kissar, bajsar, dricker och beter sig som vanligt så hade jag inte ens funderat på några dagars/någon veckas brist på matlust.

Erbjud maten på morgonen och kvällen, plocka bort den efter 5 min om hunden inte ätit. Ge inte en massa "gottis" mellan målen, inte heller en massa extra goda ben eller liknande och börja för guds skull inte byta foder/blanda i godbitar eller annat i den vanliga maten. Friska hundar svälter inte ihjäl!

Däremot binder man snabbt ris till sin egen rygg om man gör en "grej" av att hunden petar lite i maten några dagar!

/Swat

Håller med Swat. T.o.m. min enormt matglada mops tappade aptiten omkring 7månader när könsdriften började sätta in. Det höll väl i sig till ettårsåldern ungefär. Sedan dess har han glufsat i sig allt han bara får ;)

Låtsas som att det regnar och gör ABSOLUT INGENTING!

Din hund börjar komma in i könsmognaden och då kan det absolut hända att mat ses som mindre intressant. Har hänt mer än en gång med unghundar här. Dofter, andra hundar mm brukar däremot bli mer intressant :D

Så om hunden är pigg och kissar, bajsar, dricker och beter sig som vanligt så hade jag inte ens funderat på några dagars/någon veckas brist på matlust.

Erbjud maten på morgonen och kvällen, plocka bort den efter 5 min om hunden inte ätit. Ge inte en massa "gottis" mellan målen, inte heller en massa extra goda ben eller liknande och börja för guds skull inte byta foder/blanda i godbitar eller annat i den vanliga maten. Friska hundar svälter inte ihjäl!

Däremot binder man snabbt ris till sin egen rygg om man gör en "grej" av att hunden petar lite i maten några dagar!

/Swat

Det svärtade är något jag absolut tror på!:bow:

Mycket kloka råd!

Och, som min brorsdotter veterinären säger, när jag klagar på min egen unghunds dåliga matlust; "Det är betydligt allvarligare om en unghund blir för tjock än motsatsen".
:)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
770
Senast: hollypolly
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
382
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
2 022
Senast: Bison
·
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 062
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar