Valpar vs. sterilisering???

mian1

Trådstartare
Min grannes idé så såga mig inte helt och hållet :crazy:

Vi har ju problem med Esters skendräktighet osv. Jag vill sterilisera henne för att få slut på hormonproblemen, men husse vill helst inte för han är rädd att något ska hända Ester under operationen.

Grannen har haft uppfödning och han tycker att tikar med Esters problem borde få en kull valpar och det skulle ta bort problemen. Kan det vara så?

I så fall - är hon för gammal? Hon fyller 6 år i januari och kommer att löpa i februari/mars nästa gång. Det ÄR en fin hund, men pga totalt ointresse för utställningar så är hon bara utställd en gång, dock med fin kritik. Både uppfödaren och "tanterna" i rasföreningen brukar berömma för att hon är en sådan fin och rastypisk tik och de tjatar att vi ska ställa ut henne. Men hon har som sagt inga meriter.

OM en kull skulle hjälpa henne hade vi enbart övervägt det om det kunde ske i samarbete med hennes uppfödare. Att uppfödaren valde passande hanhund samt att valparna såldes genom uppfödarens kennel med alla fördelar det innebär. Inte någon hemmaavel av oss okunniga! Dessutom har jag fördomen (?) att de seriösa valpköparna vänder sig till ett kennel då de ska köpa valp och inte köper av vem-som-helst.

Är alternativet med en kull valpar öht något att överväga eller är det sterilisering som gäller?

Sv: Valpar vs. sterilisering???

jag skulle i alla fall inte ta valpar på en tik med sådana problem. dessutom tror jag inte det hade hjälpt ändå. vad säger vet?

Tja, jag är skeptisk till att endast en kull kommer att lösa era problem. Sannolikheten för att nästa löp och skendräktighet blir likadant som förut är stor. Jag skulle heller inte avla på en tik med sådana löpproblem hur fin hon än var. Ärftligheten vad gäller löpbeteenden är stor och jag skulle inte vilja föra vidare Esters problematik.

Vad gäller husse så kan du tala om för honom att hunden lider betydligt mer nu av att ha dessa hormonproblem än av en operation, ens om det blir mindre komplikationer. Det är faktiskt värt risken att kastrera. Husse behöver rycka upp sig och bli mer härdad.

Riskerna för en äldre tik som ha ska valpar är också stor. Det kan bli akut kejsarsnitt och det är ju större chans att tiken repar sig snabbt efter en kastrering än efter ett snitt. Hormonrubbningar brukar nedärvas, så tänk på valpköparna.

Nej tycker jag! Problem med skendräktighet upphör inte bara för att tiken fått en kull. Dessutom kan det vara ärftligt.

Då är det som jag också trodde - ingen bra idé. Jag och grannen brukar ofta ha skilda åsikter om det mesta och ibland känner jag mig bara enfaldig när jag alltid hävdar tvärt om. (Grannen är snickare och det är i vanliga fall snickerier vi brukar diskutera och inte hundar).

Nä, det får bli en sterilisering så snart vi sparat ihop pengarna och så snart Ester är som hon ska vara igen. Jag tycker inte heller är det är kul att skära i en frisk hund, men Ester är inte frisk när hon mår så här och det blir ju bara värre för varje år som går.

Kassiopeja skrev:
Har ni funderat på hormonsprutor?
/JES

P-spruta ökar risken för bl.a. livmodersinflammation. Både vår vanliga veterinär och ett par till som vi rådfrågat har bestämt avrått från sputa. Både Esters mamma och mormor dog av sådana besvär och med skendräktigheterna ska tydligen risken att Ester drabbas vara större.
Ska hon ändå "fixas" så är det bättre att göra något permanent.

Tänk på att det är skillnad på kastrering och sterilisering!
Det man gör nuförtiden (i alla fall de flesta vet.) är kastrering, dvs. man tar bort livmodern.

mian1 skrev:
P-spruta ökar risken för bl.a. livmodersinflammation. Både vår vanliga veterinär och ett par till som vi rådfrågat har bestämt avrått från sputa. Både Esters mamma och mormor dog av sådana besvär och med skendräktigheterna ska tydligen risken att Ester drabbas vara större.
Ska hon ändå "fixas" så är det bättre att göra något permanent.

Först och främst: Jag hade inte heller avlat på din hund av samma orsaker som andra säger här.

Min hund fick livmodersinflammation vid 8 års ålder. Jag var orolig inför hennes operation, mycket pga hennes ålder.

Men jag fick en hund som jag upplvede hade blivit tre år yngre! När löpperioderna försvann blev hon piggare och mer energisk än någonsin!

Att operera bort livmodern har blivit mer eller mindre ett rutiningrepp och nästan alla tikar drabbas någon gång av inflammation. Veterinären som opererade vår hund berättade att tikar ofta får problem med åren eftersom vi inte avlar på dem.

Men även de tikar som avlas på får ofta problem. Veterinären sade att det beror på att livmodern och hormonerna vid varje löp gör sig redo för valpar. Vid varje utebliven dräktighet finns rester kvar och oftast klarar kroppen att ta hand om dem, men med tiden kan det resultera i en livmoderinflamation. Oftast efter det att hunden fyllt sex eller sju år.

Så om du låter operera Ester så tror jag att du gör henne en tjänst. Hon mår inte bra av denna hormonbalans och du slipper dessutom att oroa dig för eventuell livmodersinflammation i framtiden.

Lycka till! :)

PS. Säg åt husse att gaska upp sig lite! vad är en operationskonvalesens på ett par veckor jämfört med stora hormonproblem ett par gånger om året? :crazy:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 425
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Jag har en svår fråga... Jag är fodervärd till en Leonbergervalp som är betalning för en hannes parning. Hannens ägare är min vuxna...
2
Svar
26
· Visningar
3 376
Senast: Laa
·
P
Övr. Hund Skriver under anonymt nik... Jag och sambon har ett par bekanta som bedriver kennel och blev erbjudna att ha en hund från dem på...
2
Svar
32
· Visningar
3 156
Hundavel & Ras Vi har nu beslutat att köpa hund (äntligen!! :banana:). Men... vi har stora problem att välja ras. Vi är lika kluvna allihopa...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 804
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar