Sv: valp???

Du ska känna efter själv om du klarar av att ha hund. Det mesta går om man bara vill tillräckligt mkt.
Jag kände precis som du innan jag skaffade min hund.

Jack-Russel är ju en jagkthund och en terrier. Jag är ingen expert och det finns många här inne som kan rasen bättre men terriers är ju ganska "ettriga" och väldigt intelligenta.
Har du tid att avsätta någon dag i veckan til att spåra med din hund + att träna tex. lydnad eller agility så tycker jag absolut att du kan våga dig på det.
Det här med ensamhetsträningen tror jag att du fixar fint. Visst borde det finnan någon vecka du kunde ta lite "ledigt" från skolan och vara hemma och lära känna valpen?

Vet du vad du ska tänka på när du väljer valp i kullen?
 
Sv: valp???

Hur kommer det sig att det är just denna hunden du vill ha? Har du kollat upp andra raser?
 
Sv: valp???

tack så jätte mycket, känns lite bättre nu!:bow:

nja jag vill ha en söt hund:smirk: inte nervig eller för "tokig" när vi kommer och kollar! ska söka kontakt och vara uppmärksam!

har du några tips?
 
Sv: valp???

ja jag och min sambo känner 2st som har den blandning och det är hundar jag gillar! känner endel renrasiga russlar och renrasiga cockrar, gillar dom oxå! skaha en hund i den storlekn som jag kan ha i stallet och helst inte för mycket pälsvård!!

dom blandisarna jag träffat har inte så mycket jaktinstinkt som en ren jack russel! men man vet ju aldrig på en blandis!

vill helst ha en saluki, men det gick inte sambon med på någonstans, så en liten kompromis blev det!
 
Sv: valp???

Men herregud vaddå allt du fått höra ?

Om du tycker att det verkar är jobbigt att ha valp efter det du läst här i denna tråd så gör du säkert rätt i att inte skaffa valp..:D

Valpar är underbara men verkligen jobbigt också..

Jag kände mig väldigt låst under först tiden, samt att det var ett evigt spring ut och in för att undvika olyckor inomhus, ett ständigt passande och upp tidigt på morgonen...:crazy:

MEN

Det finns inget mysigare än att gosa med en valpmage, ha en valp snarkande i sängen eller jaga en fullt busig valp ute på gården...:)
 
Senast ändrad:
Sv: valp???

ojså fel det kan bli, men självklart inte bara denna tråden utan över lag!!

tack för alla bra tips och tankar!
 
Sv: valp???

Jadu det finns mycket "speciellt" med rasen, för det första är det en ren "terrier" inte alltid dom mest medgörliga och lättaste att uppfostra och för det andra är det en arbetande ras, dom trivs inte som enbart promenadhund/soffvärmare. Och får dom inte utlopp för alla energi är det lätt att dom blir vad du skulle kalla "tokiga"
 
Sv: valp???

ja det är jag medveten om.

kommer gå valp kurs och sedan lydan eller liknande, kanske agility?

har ni några tips på kurser för en hund med mycket terrier i som så är att rekomenderaför just den sortens hund?

kommer träna och aktivera min hund mycket, vill inte ha en "tokig" hund som inte mår bra! kommer även få leka mycket med andar jack russlar som då har samma sorts lek kanske som min isåfall hund!

fler tankar och kommentarer?:bump:
 
Sv: valp???

fler tankar och kommentarer?:bump:

Skyll dig själv ;) , här kommer det!

Vad vet du om föräldrarnas mentala och hälsomässiga status och historia?

Oftast är det bättre att köpa renrasigt och registrerat eftersom du då kan spåra ev. sjukdomar bakåt i stamtavlan och söka upp släktingar till din framtida hund. Du har också den försäkringen att avelsdjuren, både föräldrarna till din valp och tidigare generationer, är hälsoundersökta och håller en extriör minimistandard. Bägge sakerna viktigt för att ha ett så bra utgångsläge som möjligt. Köper du renras har du dessutom lättre att förutse vilka egenskaper din hund kommer att få.

Mitt råd är att du köper en renrasig valp av god uppfödning, och att du sedan räknar med att ha valpvakt under det första året. Kanske går det fortare att din hund kan vara ensam några timmar, men det är inget man kan räkna med. Det är betydligt enklare att bli positivt överraskad av sin hund än tvärtom.
 
Sv: valp???

Duvan har en bra poäng!
Jag har korsning av renrasiga föräldrar. Om "din" valp har renrasiga föräldrar så borde du kunna få reda på mycket om deras hälsostatus och mentala hälsa. Du får ju också mycket genom att lära känna föräldrarna.:)

Jag kom också på när Duvan sa det hur bra det är när man vet att man har back-up om det behövs.
Kan dina föräldrar eller syskon ställa upp och passa om du vill hitta på något utan hund? Detta är verkligen guld värt för annars kommer du att bli väldigt låst. Första tiden får man räkna med att vara utan sådana aktiviter men längre fram är det bra att veta om man har ngn som vill passa hunden.

(:bow: :bow:Mina föräldrar och svärföräldrar:bow: )
 

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 161
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 656
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år? Jag hoppas på en kelpievalp på våren...
2
Svar
24
· Visningar
4 689
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp