Valp vill hälsa på alla.

Narcissa

Trådstartare
Min lilla valp är nu snart 12 veckor och översocial. ;)

Jag bor i stan och således ska ALLA hälsa på den söta lilla valpen. Detta har fått till följd att valpen springer iväg till alla hon ser (ja, iaf de som inte går så långt från matte).
Detta är när hundarna är lösa på gräsmattan utanför mitt hus. De är lösa för mina hundar leker så himla mycket och de är väldigt lätta att ha lösa, utom just detta att valpen ska iväg till alla.
Problemet är ju att jag ropar på henne och hon lyssnar till sen kallar ändå den person som hon vill fram till på henne för den vill hälsa på den söta valpen = valpen får beröm när hon inte lyder mig! väldigt frustrerande. Hur gör ni i liknande situationer?

Sv: Valp vill hälsa på alla.

En komination.

Du får ha valpen kopplad tills den kan inkallning.
Du får ha valpen lös i skogen isället där det inte finns andra människor.
Du får bli en subba och be andra att ge f*n i din valp och köpa en egen.
(eller du kanske kan försöka förklara att personen i fråga underminerar din träning, så om den ville vara så vänliga att...)

Tack för ditt svar! Valpen är jätteduktig på inkallning utom i den situationen när de som vill klappa kallar på henne. :(
Jag har tänkt säga åt dem att INTE kalla på valpen och inte klappa den om hon kommer fram. Skiter de i henne springer hon inte hela vägen fram utan kommer till mig när jag kallar på henne.

Din valp = ditt ansvar! Så enkelt är det :)

Vill du inte att "folk" skall hälsa på din valp så finns några enkla åtgärder:
1. Sätt inte valpen i en sits där den själv får välja om den vill hälsa eller ej! (Staket/kompostgaller hindrar detta!)
2. "Uppfostra" folk till att låta din valp vara ifred! Avbryt eventuellt hälsande och förklara att valpen INTE skall hälsa.
3. Lär redan nu in ett "stop"/"nej"/"bryt" kommando så du kan avbryta valpen när den hittar på egna aktiviteter!
4. Hitta en lämpligare plats för hundarna att leka på! Varje gång valpen lyckas "göra fel" desto större sannolikhet är det att den kommer försöka igen.

/Swat

Ja det är så jag har tänkt också. Jag får väl bli en surpuppa och säga till folk att inte hälsa på valpen.
Nej kan hon men hon blir så exalterad när hon vill hälsa på folk att hon glömmer sig lite.

Jag hade blivit fly förbannad på folk som hör att jag kallar på valpen men som ändå ropar på henne. :crazy:

Det om något är respektlöst! :mad:

Jag hade inte blivit arg på valpen men gått dit och hämtat den och sagt åt människan att ge fan i o ropa på henne.

Man ska fråga om man får hälsa på hunden, av rent hyfs! Tycker jag..........

Annars så tycker jag att Swat gav bra tips.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
423
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: inverterad
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 077
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 488
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka