Valp som morrar och skäller på andra hundar

Sparkling

Trådstartare
Min 4 månaders valp reser ragg, morrar och skäller så fort han får syn på andra hundar (som han inte känner). När/om han sedan får gå fram och hälsa så är han antingen rätt ointresserad eller så springer han därifrån och gömmer sig bakom mig. Vi har två (vuxna) hundar till i familjen och valpen beter sig likadant oavsett om de är med eller om han är ensam. Jag har tolkat det som att han är lite osäker med nya hundar och tänkt att det nog kommer att gå över när han blir lite äldre, men jag skulle gärna vilja ta del av andras råd och erfarenheter. Våra andra hundar var mer såna att de ville springa fram och hälsa och leka med alla vi mötte när de var valpar, så det här beteendet är nytt för mig. Hemma i flocken upplever jag valpen som väldigt självsäker och i det närmaste lite kaxig, även om han snabbt visar underkastelse så fort de äldre hundarna markerar att de tycker han går över gränsen. Vi är iväg på brukshundklubben ett par gånger i veckan och det är samma visa varje gång. Ska man agera, och i så fall hur, eller bara ignorera och tro att det går över när han blir äldre?
 
Sv: Valp som morrar och skäller på andra hundar

Vad är det för ras?

Mognar gör ju de flesta, sen undrar jag om han gör det oavsett avstånd?

Annars gäller ju att hunden ska ha ett antal kompisar, som funkar, i övrigt ska han inte fram och hälsa på kreti och pleti.
Och på klubben gäller arbete, då ska han ha fokus på dig, inte på andra. Även om man är liten, då gäller arbetstecken, nu jobbar vi= fokus på matte/husse. Nu jobbar vi inte=skit samma vad hunden gör.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 551
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 319
Senast: Trassel12
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 914
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 771
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp