Valp som inte vill bli rumsren

ISABEL

Trådstartare
Jag har en snart 5 månaders gammal Papillonvalp som inte är det minsta rumsren och detta håller på att driva mig och min familj till vansinne, för vi kan inte förstå varför hon inte blir det.

Vi jobbar ihärdigt med detta. Hon rastas minst en gång i timmen, direkt efter att hon har sovit, en stund efter att hon ätit osv. Vi har aldrig bestraffat henne när hon gjort något inne utan istället berömt henne massor när hon gjort sina behov ute. ÄNDÅ ligger det flertalet högar och kissfläckar i huset VARJE dag.

Jag undrar: VARFÖR?

Detta är inte vår första valp. Vi har en 6 år gammal hund som vi också haft sedan han var valp.

Tips? Råd? Allt av intresse! Jag och min familj börjar ledsna på detta allvarligt talat.

Sv: Valp som inte vill bli rumsren

Hur beter sig hunden? Går den undan och kissar/bajsar inne? Kan det vara så att ni är FÖR intresserade så att hon blir orolig och inte vågar göra det när ni tittar på? Är ni FÖR positiva så att hon glömmer bort att göra det när ni går ut? Rastar ni alltid tillsammans med den andra hunden? När gör hunden inne - är det innan ni gått ut eller efter ni kommit in? Var gör hunden inne - i sin sovplats/sovrum? Någon särskild plats?

Vid knappt 5 mån ålder är det nog vanligare att de inte är rumsrena än att de är det...

Men jag känner igen frustrationen. Min unghund var sen och det känns hopplöst, men plötsligt släpper det.

För det mesta är det en mognadsfråga, precis som med barn. Vissa barn klarar det när de är 1 år, andra inte förrän de fyllt 4. Så en valp kan klara det efter endast någon vecka i sitt nya hem, andra valpar hinner bli 9 månader eller mer. Så bara håll i och tänk på att gå till samma ställe varje gång ni vill att valpen ska kissa o bajsa. Då lär den sig att det är där ni vill att den ska göra ifrån sig. Går man till olika ställen eller går rundor så tar det längre tid.

Min hund blev inte rumsren förren han var runt året och det var inget fel på honom. Ni får helt enkelt ha tålamod. Det tar längre tid för vissa att bli rumsrena helt enkelt. Det som hjälpte min var att vi alltid gick till samma ställe med kort koppel och stod still där tills han kissade. Jag upprepade kommandot kissa med jämna mellanrum men annars stod jag still och var tyst och tråkig och sen när han hade kissat så var det party :)
Om ni är det minsta osäkra så ska ni såklart kolla upp så att hon inte har urinvägsinfektion men annars kan ni nog lugnt vänta och fortsätta torka :meh: Det är tur att de är så söta när de är små. Det är lättare att förlåta dem då.

Senast ändrad:

Papilloner är i regel ganska gamla när de blir rumsrena, så det är med största sannolikhet inget fel på er hund utan ni behöver bara fortsätta jobba som ni gör. Min förra pappis blev rumsren vid en ålder av 12 månader...

Även min hund var ganska sen att bli rumsren. Vid 6 månader kallade jag henne rumsren men med en och annan olycka ibland. Hon var nog närmare 7 månader innan jag litade 100 på att det var "över" att torka kissfläckar.

Så, som sagt, ha tålamod och lycka till

Säger som de andra:

1. Kolla så att det inte är UVI, finns enkelt test på apoteket man kan göra hemma
2. Småhundar är ofta sena, vår lilla var väl närmare året innan han blev stabilt rumsren.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag håller på att bli galen! På riktigt! Har en spritt språngande galen valp, modell pytteliten och korthårig, som vägrar kissa ute. Han...
2
Svar
29
· Visningar
5 004
Hundavel & Ras Jag har en svår fråga... Jag är fodervärd till en Leonbergervalp som är betalning för en hannes parning. Hannens ägare är min vuxna...
2
Svar
26
· Visningar
3 376
Senast: Laa
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·
Övr. Hund Det känns bara så himla hopplöst! Jag grubblar hela tiden på vår lilla vovve och allt som inte fungerar mellan oss, och det gör mig så...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 905
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben