valp som inte gått upp i vikt på 2 veckor

eldkyss

Trådstartare
Har en taxvalp på 13 veckor som inte gått upp något alls i vikt under två veckor.

Är det vanligt?

Hon är pigg och glad , äter som vanligt (har ökat på fodret) Hon är avmaskad, men skall avmaskas ytterligare en vecka efter vacc som hon skall få denna vecka.

Jag jämför kanske med större raser som stiger i vikt hela tiden som valpar är det skillnad på så här småväxta raser?
 
Sv: valp som inte gått upp i vikt på 2 veckor

Men var det inte din valp som hade diarré för bara ett tag sedan? Jag tror att du har förklaringen där, dvs. att valpen tappade vikt under veckan som den hade diarré - dels pga att näringsupptaget blev sämre och dels för att dietmaten hade lägre näringsinnehåll än valpfodret.

Jag tror inte alls att det är någon fara om valpen är pigg, äter, dricker och bajsar fasta fina korvar igen. :)
 
Sv: valp som inte gått upp i vikt på 2 veckor

jo, men hon har ju vart bra i magen länge nu.. borde hon inte gå upp i vikt igen då? Jag är expert på att oroa mig :crazy: ja hon skall ju till veterrinären nu för sin andra vacc i veckan så då får ja bita ihop tills dess.
:)
 
Sv: valp som inte gått upp i vikt på 2 veckor

Så länge valpen äter, dricker och gör ifrån sig som den ska tycker jag du kan avvakta och fråga vet :)
 
Sv: valp som inte gått upp i vikt på 2 veckor

Men hon har väl inte hunnit gå på sin vanliga mat mer än en vecka efter att magen blev bra igen? Det är ju inte särskilt länge. Om om du dessutom betänker att hon förmodligen gick ner lite under den veckolånga diarrén så har hon ju faktiskt ökat i vikt (jämfört med den vikt hon hade efter diarrén alltså).

Observera att jag nu bara antar att hon tappade vikt när hon var dålig i magen. Men jag gissar att så var fallet eftersom det är väldigt vanligt. Valpar är ju dessutom känsligare.

Jag vet precis hur det är att oroa sig för sin valp. Det är mycket lättare att inte vara orolig över andras valpar. ;)
 
Sv: valp som inte gått upp i vikt på 2 veckor

nej hon har inte gått ner nåt heller.. bara stått still i vikt. Hon vägde 4,7 när vi fick hem henne och väger 4,7 även idag två veckor senare. Ja de känns skumt. Skall se om ja ja få flytta fram tiden tills i morgon istället för på fredag:)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 454
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 845
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 159
Senast: WildHorse
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 268
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp