Valp som biter i kopplet och vägrar gå

R8n

Trådstartare
Har ju en 3 månaders valp här hemma och han är jätteduktig på att gå i kopplet, förutom när han biter i det och det gör han när han inte vill gå. Hur tar man bort detta?

Och ibland om kvällarna vägrar han gå åt ett håll, så då får man bära honom om man inte vill släpa på honom.
Hur får vi honom att vilja gå?

Sv: Valp som biter i kopplet och vägrar gå

Har ju en 3 månaders valp här hemma och han är jätteduktig på att gå i kopplet, förutom när han biter i det och det gör han när han inte vill gå. Hur tar man bort detta?

Och ibland om kvällarna vägrar han gå åt ett håll, så då får man bära honom om man inte vill släpa på honom.
Hur får vi honom att vilja gå?[/QUOTE

Kan du inte ge honom något att bära på en stund så han glömmer kopplet!

Kan du inte hoppa springa lite så han tycker att du verkar skoj och vill efter!

Har provat med leksak som piper, pinnar, tuggben ja nästan allt! Han tar mycket hellre kopplet.

Fungerar inte, har provat med pipleksaker, locka med godis, hoppa, sprinag skutta ropa och låta "roliga" ljud som han annars kommer rusande för. Inte ens när gammelhunden är med går han, annars brukar han springa och försöka bita henne i pälsen.

Bara fortsätta att gå. Inget melande, mutande eller övertalande.

Gå bara, försöker hunden sätta sig på tvären så skit i det-fortsätt rakt fram, den fattar till slut att det inte lönar sig och kommer snart att gå utan problem. Likaså bitandet i kopplet, gå bara.

Då får vi införskaffa ett bredare koppel, det vi har nu biter han av om han får bita hela vägen.

Har till och med fått skäll för att vi drar valpen. Fast vi förklarar att vi fösöker uppfostra honom.

Fortsätter han att bita i kopplet så stanna till och ta ut den ur munnen på honom och säg 'X Nej!' och fortsätt sedan promenaden. Alt. skaffa sele så att han Inte kommer åt kopplet uppe på ryggen!:devil:

Skit i vad andra tycker och säger, det angår inte dem för 5 öre;)

Ja, det där med sele var ju bra, men är inte det lite att undvika problemet? :p Tar vi av honom kopplet och säger nej samtidigt så blir han bara galen, morrar, biter och tar kopplet igen. Har provat att lägga ner honom på marken och hålla honom där, som i underläga och då lugnar han sig faktiskt en bra stund.

Jo, men inte så lätt när inte ens hundkunniga människor kan se skillnad på uppfostran och rent djurplågeri.

Jag tror nog mer att det är valpfasoner med att vägra gå och bita i kopplet och tramsa. Men visst ska man inte undvika problemet utan ta tag i det direkt.

Ni får vara stenhårda redan Nu med att visa vem som bestämmer, att Nej är ett Nej och man ger fan i att bitas och protestera och hålla på. Om jag inte minns fel så har eran vovve många krävande raser i sig(?), därför är det oerhört viktigt att ni får ordning på detta, för om ni inte ens får bukt på detta 'skit'problemet nu när han är en liten valp, så kan ni bara ana vad som väntar er när han blir äldre....

Undvik med att lägga och framförallt hålla kvar honom på rygg, skapar bara förvirring och konflikt-övervåld. Om ni gör så, så förstår jag att de sk. hundkunniga tycker illa om det.

Knuffa däremot bort honom/ge ett snabbt 'bett' med handen när han håller på, säg åt på skarpen och bry er inte om honom. Bara att fortsätta tills han fattar.
Bara att vara konsekvent och ha tålamod!

Senast ändrad:

Det är inte när vi lägger honom som människorna säger till oss, det är när vi försöker få honom att gå dvs när vi drar honom. Att lägga ner valpen är det många som använder sig av. Men då har de även sagt "nej" och knuffat ner emellanåt.

Jo, det är våran (border collie, papillon, västgötaspets)

Idag har vi varit mer på honom och sagt nej när han biter i kopplet och det börjar gå in han släpper när jag säger nej, men mamma vill han leka med. Och leder jag honom och mamma går före med gammeltiken och ropar så följer han snällt efter men när mamma leder honom vägrar han :confused:

Det lite trista med valptiden är ju just att det är en massa krav.. En klok kompis sa en gång: Det du inte tänker acceptera i vuxen ålder skall inte accepteras i valpålder heller!
Mao. så är det NEJ som gäller! Trist men nödvändigt!:(
Lillan drog jag med mig ganska ofta som "barn", dom fattar vinken tillslut:)

Ja, men det är ju så jobbigt och tråkigt att tjata, tjata och tjata. Men ändå nödvändigt.

Det värsta är ju att vi egentligen skulle gått på valpkurs nästa månad när han blir 4 månader, men då ska vi flytta så vi kommer inte på någon valpkurs förrän han är 5 månader :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 651
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 268
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
641
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?
  • Valp 2025