Tillägg till ovanstående:
Tar själv emot omplaceringar från annan aktiv bruksras, vakthund. Många hundar får sätta livet till (blir så ouppfostrade att de inte är säkra längre) för att vi människor inte är tillräckligt ansvarsfulla i vårt hundägande. Inte sällan läser vi här om hundar som blivit svårt bitna av andra hundar, ofta aggressiva bruksraser som ägaren inte har kontroll på och inte kan ta ansvar för.
Det börjar ju i många fall redan i valpveckorna, där valpen är ägaren övermäktig. När hunden blir tonåring är det redan på tok för sent att styra upp för någon som inte har rätt verktyg. Det är ibland för svårt att styra upp även för den som har kunskap och erfarenhet.
Min önskan är därför att de nyblivna hundägarna tar ett större ansvar för sitt hundägande och kanske på ett tidigt stadium rannsakar sig: blev detta som vi tänkt oss och är detta rätt hund för oss att ta ansvar för?
Vill en ändå ha en viss ras kan det vara all idé att ta över en vuxen hund istället, som är formad av någon kunnig och/eller där man helt enkelt kan utvärdera att just den individen passar för det ändamål vi kan erbjuda den.
Jag förstår hur du resonerar i ditt inlägg och håller till viss del med, men samtidigt tänker jag att vi inte behöva måla djävulen på väggen riktigt än? Det kan vara så att valpen är för mycket för familjen, men det kan också vara så att familjen kan steppa upp (med stöd och hjälp utifrån) och rama in valpen på ett fint sätt när den här chocken över piraya-fasen har lagt sig lite. Uppfödaren måste ju kontaktas så att hen kan få fundera över matchningen valp-familj i det här fallet och hjälpa dem vidare.
Schäfrar har ju i grunden mycket mer will to please och förighet än den ras du har, om jag minns rätt, och jag gissar att den här valpen kommer från ganska moderata linjer - inte värstingvarianten, för såna linjer säljs normalt inte till familjer som bara erbjuder ett aktivt familjeliv. Därmed inte sagt att en schäfervalp är en picknick oavsett linjer, men ja. Det finns fortfarande möjligheter att detta blir bra om familjen tar hjälp och lägger om sina framtidsplaner så att de kan erbjuda ett meningsfullt liv för den här hunden.