Valp och trägolv

Singoalla

Trådstartare
Ni som har haft valpar, hur gjorde ni med golven under den tid som valpen ännu inte är rumsren? Vi har väldigt fin original ekparkett hemma och inatt fick vi ju då en liten fläck som legat några timmar. Tror den blir svår att få bort, men jag har tur som har både pappa och bror som jobbar med just.. golv ;) Vi torkar såklart upp efter honom direkt när vi ser att han kissat men ibland kan det vara svårt att upptäcka. Särskilt under natten.

Ni som har trägolv, hur gjorde ni? Täckte ni golven? Eller begränsade platsen som valpen var på under natten? Vi vill såklart att han ska känna sig bekväm och må bra dygnet runt, men vore himla synd att paja hela parketten tänker jag.

Sv: Valp och trägolv

Har ni sånt golv överallt? Annars hade jag stängt till just för de rummen där sånt golv finns.

Yes hela lägenheten O_o

Oj :)

Då hade jag nog haft med valpen in i sovrummet. Vill du/ni inte ha den i sängen hade jag gjort en hage av kompostgaller eller nåt.
Är ju synd om hela golvet ska bli fult när detta med rumsrenhet är under en sån kort tid.

Innan hunden är rumsren så har jag alltid begränsad yta för den att vistas på när man inte har uppsikt. Ju duktigare den blir desto större yta får den. Samtliga 3 vovvar har blivit rumsrena tidigt. Jag skärmar av med kompostgaller. Hade jag haft så känsligt golv hade jag köpt en större bit plastmatta och lagt under.

Jag har också känsligt golv i hela lägenheten. Jag löste valpperioden med en valphage (kompostgaller) bredvid vår säng som valpen fick sova i nattetid. På så vis kan man skydda golvet i hagen och slipper oroa sig för fläckar som får ligga kvar under natten och skada golvet. På dagtid är det som sagt lättare att hålla koll och hålla efter.

Begränsa. De kissar ju oftast för att de rör på sig, så sover de hela natten händer ytterst sällan olyckor.

Svarar alla

Tack för era svar! Jag ska ner till Clas Olson nu på lunchen och köpa kompostgaller och något att täcka golvet med. Så begränsar vi på natten. Pratade med pappa och vi får nog slipa om golvet för att få bort fläcken som är nu, men vi väntar tills han är helt rumsren så slipper vi göra det igen sen.

Kan passa på att fråga hur ni gjort på natten, vissa verkar ställa klockan och gå upp 1-2 ggr per natt och andra gör det inte alls. Hur gjorde ni och hur tyckte ni att det funkade?

Svarar alla

Tack för era svar! Jag ska ner till Clas Olson nu på lunchen och köpa kompostgaller och något att täcka golvet med. Så begränsar vi på natten. Pratade med pappa och vi får nog slipa om golvet för att få bort fläcken som är nu, men vi väntar tills han är helt rumsren så slipper vi göra det igen sen.

Kan passa på att fråga hur ni gjort på natten, vissa verkar ställa klockan och gå upp 1-2 ggr per natt och andra gör det inte alls. Hur gjorde ni och hur tyckte ni att det funkade?

Ang det sista så gör nog alla på olika sätt.
Men jag har aldrig ställt någon klocka. Utan jag har bara gått ut med en valp om jag vaknar av att den vill ut.

Jag har aldrig ställt klockan på natten. Har haft turen att båda valparna kommit från uppfödare som börjat rumsrenhetsträna tidigt och tagit ut valparna när dom behövt, och även en sambo som vaknar i panik så fort valpen rör sig i sängen i princip :D
Första valpen (Nu tre år) gick jag ut med ett par nätter, men efter en vecka sov han 23-07 utan problem. Nuvarande valpen var ute första natten, men har varit väldigt enkel och sov hela nätterna direkt. Nu sex månader gammal sover han lugnt från kl 22 till både 8 och 9 :)

Jag har haft valpen i hage intill sängen och eftersom jag är lättväckt så har jag vaknat om jag hört att valpen är vaken. Nyvaken valp-ut direkt!
Min nuvarande hund uppträdde lite rastlöst innan han satte sig, trippade lite fram och tillbaka, så han har jag mycket sällan missat när han behöver ut.

Det går så jäkla snabbt när han vaknat så jag tror jag får sova med kläderna på och jackan och stövlarna i ett startklart läge i hallen. Som en brandman :D

Han tycker att det är väldigt läskigt att vara ute just nu. Fryser, blir lite rädd av alla ljud så han gnyr mest och klänger på benet. Någon som har erfarenhet, antar att det går över? Något tips på hur jag kan få honom att slappna av när vi är ute? Kanske ta med några leksaker ut?

Jag har inte ställt klockan men däremot föredrar jag att ha valpar i sängen. Dels för att jag mina valpar har sovit djupare tillsammans med oss (och så behöver de inte kissa på natten) samt för att jag då brukar vakna om valpen vaknar och rör sig = dags att ta ut den.

Vi märkte fort att vår vovve iaf inte kissade i sängen, så när han vaknade ( i komposthagen på golvet) så fiskade jag upp honom och gullade lite medan maken kastade på sig kläder och sedan bar jag valpen till husse som tog med honom ut.
Det hände aldrig några olyckor på morgonen på det viset :)
Dock dagtid eftersom man hade dålig koll.. ;)

Jag hade kompostgaller, och täckte golvet just där. Som tur är hände det inte många olyckor, och min blev rumsren nästan genast. Jag blev nästan snopen.

Hunden var "torr" hela nätterna från början.

Valpar har fått sova på en begränsad yta bredvid sängen och jag har aldrig gått upp mitt i natten.
Förutom ovälkomna pölar och högar ser jag det som en säkerhetsfråga. Vem vet vad en liten busig valp kan hitta på, även om det är valpsäkrat så gott det går.

Liknande trådar

Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 220
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 562
Senast: stintans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023