Valp med ihärdig diarre och kräkningar.

Sv: Valp med ihärdig diarre och kräkningar.

Här kommer ett utdrag kopierat från Agrias villkor:

Med olycksfall jämställs att veterinär
konstaterat att djuret svalt främmande föremål eller blivit akut
förgiftad.

C Karensfrihet
Vid olycksfall eller vid direkt överflyttning av motsvarande
veterinärvårds- eller livförsäkring från annat försäkringsbolag
eller annan försäkringstagare inom Agria tillämpas ingen
karenstid. Om du tecknat försäkring för en valp som är högst
12 veckor gammal och registrerad i SKK, eller för en kattunge
som är högst 16 veckor gammal och registrerad i SVERAK
eller av Agria godkänd organisation, inom 10 dagar från
leveransen, och du har ett veterinärintyg som inte är äldre än
sju dagar vid leveransen, blir försäkringen karensfri.
Försäkringen är också karensfri om den tecknas i direkt
samband med leveransen för valpar och kattungar vars moder
har en gällande Agria Avelsförsäkring. Tänk på att
försäkringen inte gäller för sjukdomar och skador som funnits
eller påbörjats innan försäkringen tecknats.

Tydligen kan den som du pratat med inte deras villkor och var dessutom otrevligt. Under all kritik tycker jag. Försök att prata med någon chef kanske är bättre i detta fallet. Eller det lokala försäkringsombudet som bör kunna hjälpa till även vid olycksfall och inte enbart med nytecknade försäkringar.

Gå vidare med detta TS, en del ska inte jobba med det dom gör..

Tycker också ni ska gå vidare. Nöj er inte med att tala med kundtjänst utan be att få prata med någon överordnad eller en jurist.

Man brukar inte rekommendera att man byter försäkringsbolag, men det skadar inte att kolla runt lite i och med att hon fortfarande är så ung. Det är ju inget medfött fel på henne eller så. Urinvägsinfektion kan vilken valp som helst få. Liksaå kan de äta olämpliga saker. Det betyder ju inte att det kommer att vara något fel på henne i framtiden. Vi har våra försäkrade i If och de har varit kanon varenda gång det har varit något. Winston var en riktig olycksfågel under sitt första år i livet. Han rispade hornhinnan flera gånger, han fick kennelhosta (trots att han så klart var vaccinerad), han blev rejält dålig i magen vid ett par tillfällen när han hade lyckats sätta i sig något och han fick dessutom en öroninfektion. Han firade ettårsdagen med att sätta ett grässtrå i halsen som man blev tvungen att ta bort under narkos:crazy: Varje gång fick vi ett proffsigt, vänligt och smidigt bemötande från If.

Kan tillägga att plutten har haft betydligt mindre otur under sitt andra levnadsår, tack och lov.

Måste bara göra ett inlägg för att visa att det finns fler som är missnöjda med Agria.

Vi hade en fajt med dem för ngt år sedan där de helg plötsligt ville lägga en klausul på vår ena hund. De vinklade verkligen allt till sin fördel. Vi fick rätt till viss del till slut och fick tillbaka utlagda pengar. Men hunden har fortfarande en klausul, de gör ju som de vill, och vi vågar inte byta försäkringsbolag.

Med andra ord tjänar de bra med pengar på oss trots att vi är missnöjda.
Det enda vi kunde göra var att flytta allt vi hade hos länsförsäkringar och Agria i övrigt.

Och det finns många som är jättenöjda efter många års klanderfri service.

Ser ingen poäng med att diskutera bolag hit och dit. Ingen av oss vet hur Agria resonerat i TS fall, inte heller vilka omständigheter som föreligger. TS kanske faktiskt SKA ha karens, eller så är det något pucko som inte gör sitt jobb ordentligt. Och sådana människor finns överallt.

Att byta bolag är oerhört riskabelt.

Måste bara göra ett inlägg för att visa...
Att jag har haft alla djur försäkrade i Agria/Länsförsäkringar sedan -80 talet o aldrig haft några problem med bolaget.

det värsta med allting är att vi nu måste besiktiga hennes mage om ca tre månader och få den friskförklarad (för pengar vi verkligen inte har) så att försäkringsbolaget vet det, annars kan karensdagarna fortsätta hur lång tid som helst! samma sak nu om hon fortsätter vara sjuk i magen, då kan vi få betala LÖJLIGT höga summor för hennes vård.

Måste vi operera nala blir vi tvungna att avliva henne eftersom det är för dyrt och försäkringen inte täcker... fy fan...

Har du inte råd att ge din hund veterinärvård? jag kanske missuppfattat något men om inte så undrar jag varför man köper en hund och räknar med att försäkringsbolaget ska casha allt om hunden blir sjuk?
Tråkigt att valpen är sjuk och trist att du fått en sur Agria-tant i telefon! Jag har aldrig haft problem med varken bemötande eller utbetalnngar från Agria så hoppas de skärper till sig så du slipper byta och krångla!

Här kommer ett utdrag kopierat från Agrias villkor:

Om du tecknat försäkring för en valp som är högst
12 veckor gammal och registrerad i SKK, eller för en kattunge
som är högst 16 veckor gammal och registrerad i SVERAK
eller av Agria godkänd organisation, inom 10 dagar från
leveransen, och du har ett veterinärintyg som inte är äldre än
sju dagar vid leveransen, blir försäkringen karensfri.
Försäkringen är också karensfri om den tecknas i direkt
samband med leveransen för valpar och kattungar vars moder
har en gällande Agria Avelsförsäkring.

.

Men är det en SKK-registrerad hund och finns ett veterinärintyg som då inte var äldre än 7 dagar? Hade mamman avelsförsäkring i Agria?

Jag kan inte se att det framgår någonstans (men jag kan å andra sidan ha läst slarvigt). OM något av ovanstående gäller så har Agrias kundtjänst fel och då bör ts återkomma till dem och kräva ersättning. Annars är det ju så att det är symptomdebuten som räknas som dag 1 i sjukdomshistorian och inte den dag man besökte veterinär första gången.

Att det krävs en ombesiktning tycker jag däremot är anmärkningsvärt, det är ju stor skillnad om man får en reservation vid tecknandet av försäkringen.

Jag kopierade in utdraget ur Agrias villkor så att TS själv kunde läsa vad som gäller. Och så menar jag att om inte kundtjänst kan ta hand om en kund på "rätt sätt" så bör man vända sig till deras chef för att få utrett vad som egentligen gäller för den hund det handlar om.

Och som du säger, det framgår inte någonstans. Men Agria kan svara ordentligt och förklara varför det är karens på just TS hund.

Konsumenternas försäkringsbyrå har gjort en koll på 5 olika bolag som försäkrar djur och tydligen är villkoren väldigt snåriga, eller som de säger så finns inte alla villkor och klausuler utskrivna så att försäkringstagaren kan läsa sig till kompletta villkor innan man försäkrar in sin hund.

Har du inte råd att ge din hund veterinärvård? jag kanske missuppfattat något men om inte så undrar jag varför man köper en hund och räknar med att försäkringsbolaget ska casha allt om hunden blir sjuk?

Fast varför försäkra över huvudtaget, om man har råd att betala?

Jag har inte råd att betala stora summor om mina djur blir sjuka, men det är ju just därför jag har försäkring.

Jag har inte heller råd att betala flera stora summor, men när jag köpte min hund så såg jag till att ha råd OM nått skulle krångla, tar dom pengarna slut kan inte jag heller betala. Men en buffert är viktigt när man köper hund, hus, lägenhet eller annat dyrare :-D

Fast varför försäkra över huvudtaget, om man har råd att betala?

Jag har inte råd att betala stora summor om mina djur blir sjuka, men det är ju just därför jag har försäkring.

Fast om man vet med sig att man får karensdagar vid tecknandet av en försäkring så måste man kalkylera med att oturen kan vara framme under karensdagarna.

Samma sak gäller ju när hunden blir äldre och veterinärvårdsbeloppet sjunker. Min förra hund (av en ras som ofta blir mycket gammal) blev illa biten när hon var 11 år. Försäkringsbolaget ersatte därför bara 10000 kr eftersom hunden var över 10 år (i praktiken ersatte de strax över 13000 kr då skadan inträffade på nyårsafton, så kostnaden för de första vårdtimmarna gick på ena årets pott och resterande på det andra årets pott). Summa summarum så uppgick slutligen kostnaden för veterinärvård till 42000 kr. Det hade känts förjävligt om vi inte hade haft pengar undanlagda för att betala de 29000 kr som försäkringen inte täckte.

Men de 29000 skulle ju inte du betala. Det skulle den bitande hundens ägare eller deras försäkring betala. Så är det ju när en hund skadar en annan. Den som skadar betalar.

Men detta är något helt annat än TS ärende med valpförsäkring.

För att den gissningsvis redan är avmaskad mot spolmask ett antal ggr.
Menar du att du aldrig sett bandmask hos valpar?

/Swat

HEJ!
Tycker du ska ringa till agria och fråga om vad som gäller ang försäkra valpen innan 12veckor (låtsas som om du ska köpa en valp och spela in samtalen om du kan). Lite fult kanske men försäkrings bolagen försöker alltid komma undan (tror jag).
Ang fodret så BYT foder. Min systers dotter hade liknande problem med sin valp. Valpen fick Pedigree av uppfödaren och dem forsatt att mata valpen med det, men efter ca 5-7dagar så slutade hon att äta nästan helt.
Hon ville inte ha matten, men vi upptäckte att hon åt upp all mat hon fick när hon fick samma foder som vår hund (James Wellbeloved ).
Nu får hon någon annan foder som hon äter med god appetit och problemen är borta för dem.
Denna foder (James Wellbeloved) är ett bra torr foder med ingen spanmål (eller minnimlt).
Du kanske inte behöver bytta just till denna men ett bättre foder borde du kolla efter iaf. Tänk på att bytta långsamt.

Hoppas det löser sig för er.

Fast varför spela in samtalet när det klart och tydligt står i villkoren när försäkringen är karensfri. Vad handläggare på ett bolag säger kan dessutom aldrig vägra tyngre än de skrivna villkoren.

Det är ju bara för trådstartaren att plocka fram försäkringsbrev, veterinärintyg från valpbesiktning, samt datum för leverans och sedan ringa försäkringsbolaget och ifrågasätta den påstådda karensen.

Nej jag har aldrig sett bandmask hos småvalpar,. Bandmask är överhuvudtaget ovanligt på hund och för att få problem på 12v valpar måste man börja med rått smittsamt kött/inälvor extremt tidigt.
PL

För tre veckor sedan var jag med och besiktade en bl.ras kull som omhändetagits. De var inte vanskötta, men deras "uppfödare" hade bara inte kunskap att ta hand om en kull valpar.

Hela den kullen var drabbad av både spol- och bandmask! (Avföringsprov togs)

/Swat

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar