Sv: Valp +kloklippning
Fil hade inte funkat på mina. På lejonet hade det tagit ett halvår (hennes klor är gigantiiiska) och på lillen är problemet att jag håller fast honom, inte själv tången.
TS:
På leonbergern pillade jag som attan, särade på tårna, pillade hela tiden när hon låg i knät, likadant med lille chihuahuan. Hjälper säkert men lik förbaskat vet de att det är annorlunda när man ska klippa och de känner att de inte kan dra undan.
På lejonet fick hon ligga i husses famn å busa lite på rygg, han distraherade henne med en tuggleksak & så tog jag en tass i taget. Sen gick det med mindre & mindre distraktion, och jag lärde henne att ligga på sidan (lättare än man tror) för att jag ska nå baktassarna. Sen fick hon ett trotsryck när hon var kanske fem månader och ville inte klippas längre. Då fick vi ta till lite mer bestämda metoder (inte helt lätt med en bångstyrig gigantisk unghund) så då var det två som höll å jag som klippte.
Sen efter den gången var det lättare igen, så tog jag två tassar i taget, massa beröm & godis & springa ett varv på altanen, sen ner å ligga å ta nästa två. Efter några vändor var det inga problem och har aldrig varit sen dess.
Lillen har jag som sagt pillat en hel del på tassarna, han gick mer ok att ta några klor i taget på så han inte skulle börja störa sig.. Men han fick också ett ryck och ville inte. Så då fick husse hålla i honom i knäet ordentligt (han rycker mkt med benen så man riskerar att klippa hela tån
) och sen efter den gången var det visst inte så farligt. Han sitter i nåns knä (verkligen sitter, med bakbenen på personens ben och framtassarna i personens händer) och jag klipper och det går på nolltid. Idag krånglade han bara på ett par klor, resten satt han som ett ljus & kikade på katten istället.
Så min samlade bedömning är att lirka är bra men ibland kan man helt enkelt behöva vara lite bestämd. Det finns så oerhört många som inte kliper sina hundars klor som de ska (lätt minst 1/3 av alla hundar vi fick in på kliniken hade riktigt långa)..
Sen kan jag ju säga att jag absolut hellre klipper för lite än för mycket på en valp, då måste jag ju dessutom klippa oftare vilket är bästa träningen.
Lycka till!!