Valp +kloklippning

C

caroline_star

hejsan.
Jag funderar lite ang detta med att klippa klrona på sin valp. Än så länge har ja inte behövt klippa dom utan ja har suttit med henne i min famn o sedan så har ja bara tagit kloklipparn emot alla klorna. Men ida så skulle ja klippa pyttelite tänkte jag. det blev att jag hade en skrikandes liten valp, eller hon mest pep som sjutton.. o sedan så sprattlade hon hela tiden. ja satt där o hade henne i mitt knä åså lugnade hon sig..

Hur gör jag bäst för att vä'nja henne att klippa klorna..

mvh carooo:bump:

Sv: Valp +kloklippning

Pilla, klippa, pilla, klippa, pilla, klippa!

Hålla henne bestämt med lugn och förklara med luuugn röst att såhär är det bara!

Ingen idé att streta..

själv har jag en ganska envis valp, men det är bara att bestämma sig och sedan hålla sig till det man bestämt..

Du kan dela upp tassarna, på 2 dagar ( 1 fram och en bak )

Så gjorde jag med! Ena paret ena dagen och andra paret andra:D Men min lärde sig inte riktigt försen Nej satt som det skulle på alla plan:crazy: När hon ryckte så: ett bestämt NEJ! Sen godis när det är över!
Men utgången blev bra för när klotången kommer fram så kommer hon å sätter sig och frivilligt "ger" mig tassen:D

Håller på att träna föräldrarnas valp i kloklippning just nu.
Har fått angripa "problemet" med klopklippning på ett helt annat sätt än jag gjorde med min voffa när hon var valp.
Med valpen nu så gör jag helt enkelt kloklippningen till världens trevligaste upplevelse. Vi gosar, han får en liten godisbit efter varje tass.
Idag var första gången då han inte stretade emot det minsta, han låg lungt och fint bredvid mig och gäspade när jag klippte.

Med min tjej fungerade inte lock och pockmetoden, det resulterade bara i en fjäskande hund som höll på att slå knut på sig själv för att komma undan klippningen och sno åt sig godiset :smirk:
Till slut bestämde jag mig verkligen att det var nog med tjafs, höll vänligt men bestämt i tassen när hon krumbuktade, och gav mycket beröm när hon slutade sätta emot.
Tjiff tjoff var alla klorna klippta och hon hade legat lugnt och stilla hela tiden efter att hon förstått att matte inte tänkte gå med på bus och tjaffs. efter att alla klorna var klippta fick hon godis.

Eftersom träning behövs och en del valpar har klor som växer lite långsammare än andra (och man inte kan klippa lika ofta som behövs för träning)...så finns andra metoder att använda istället för klotång.

En helt vanligt platt fotfil, från apoteket, är en suverän sak att använda...och även mindre skrämmande om man har en valp som är sprattlig.

Fila klorna kan man göra en, två eller tre gånger per vecka, utan att riskera blodvite. det är inte på långa väfar lika lätt att fila sönder pulpan, än vad det är att klippa i pulpan.
Hundar/valpar brukar tycka att en fil är mindre jobbig än en klotång, då vissa hundar faktiskt tycker det är obehagligt/lite smärtsamt när tången "kniper" om klon.

Fil hade inte funkat på mina. På lejonet hade det tagit ett halvår (hennes klor är gigantiiiska) och på lillen är problemet att jag håller fast honom, inte själv tången.

TS:
På leonbergern pillade jag som attan, särade på tårna, pillade hela tiden när hon låg i knät, likadant med lille chihuahuan. Hjälper säkert men lik förbaskat vet de att det är annorlunda när man ska klippa och de känner att de inte kan dra undan.

På lejonet fick hon ligga i husses famn å busa lite på rygg, han distraherade henne med en tuggleksak & så tog jag en tass i taget. Sen gick det med mindre & mindre distraktion, och jag lärde henne att ligga på sidan (lättare än man tror) för att jag ska nå baktassarna. Sen fick hon ett trotsryck när hon var kanske fem månader och ville inte klippas längre. Då fick vi ta till lite mer bestämda metoder (inte helt lätt med en bångstyrig gigantisk unghund) så då var det två som höll å jag som klippte.
Sen efter den gången var det lättare igen, så tog jag två tassar i taget, massa beröm & godis & springa ett varv på altanen, sen ner å ligga å ta nästa två. Efter några vändor var det inga problem och har aldrig varit sen dess.

Lillen har jag som sagt pillat en hel del på tassarna, han gick mer ok att ta några klor i taget på så han inte skulle börja störa sig.. Men han fick också ett ryck och ville inte. Så då fick husse hålla i honom i knäet ordentligt (han rycker mkt med benen så man riskerar att klippa hela tån :crazy: ) och sen efter den gången var det visst inte så farligt. Han sitter i nåns knä (verkligen sitter, med bakbenen på personens ben och framtassarna i personens händer) och jag klipper och det går på nolltid. Idag krånglade han bara på ett par klor, resten satt han som ett ljus & kikade på katten istället.

Så min samlade bedömning är att lirka är bra men ibland kan man helt enkelt behöva vara lite bestämd. Det finns så oerhört många som inte kliper sina hundars klor som de ska (lätt minst 1/3 av alla hundar vi fick in på kliniken hade riktigt långa)..

Sen kan jag ju säga att jag absolut hellre klipper för lite än för mycket på en valp, då måste jag ju dessutom klippa oftare vilket är bästa träningen. :)

Lycka till!!

Jag har helt sonika hållt dom i knäet och klippt. Det fungerar bra, för vissa går det fort och för andra tar det tid.

Min äldsta hane ogillar fortfarande att bli klippt, men står eller sitter snällt medan jag klipper. Tiken, en omplacering, är lite mesig men ligger stilla ändå.
Valpen sover i mitt knä när jag klipper, han bryr sig inte ett dugg. Men jag låter dock bli att ta honom när han är på värsta bushumöret, för då vill han inte vara stilla. Sånt får komma när han är äldre och kan lugna ner sig på kommando.

Tack så mkt för svaren. Jag ska fortsätta att träna med lillen o hoppas att hon slutar att spreta emot snart =) hon är en liten enveten sak.. hihi :D

mvh carroo

Vi har också en mycket envis liten dam, 12 veckor.
Klippte klorna på henne senast igår, ingen favvo-sysselsättning från hennes sida direkt.
Hon fick en liiiten bit ost efter varje klo som klipptes, fungerade utmärkt och tillslut såg hon verkligen fram emot osten och lärde sig när hon skulle få den. Bara att käpa på helt enkelt!

Har alltid praktiserat metoden att nu ska det klippas klor BASTA! Inga alternativ finns...och man ska börja direkt när de är små och lätthanterliga. Mina två schäfrar har jag suttit med på golvet, lärt dem ligga på rygg som en slags avslappningsövning där jag stryker dem på bringan, de ska ligga lugnt med slutna ögon och får inte resa sig därifrån förrän jag sagt ok. I samband med denna lilla övning så har jag klippt alla klorna på studs och när övningen är avslutad så har de fått ngt gott. Inte efter varje klo - SÅ märkvärdigt är det inte att få sina klor klippta!

Lilla nya rottistiken är i vanlig god rottisstil ENVISHETEN personifierad och vi har funnit en medelväg som passar oss båda; jag får klippa alla klorna i ett svep, på villkor att hon får sitta upp och hålla ögonen på matte hela tiden:) Hon sitter så där ni vet och - "Neej, neeej maaatte:eek:Jag kommer att dööö om den där klotången klipper i mina klor!!! Sitter hyfsat still gör hon men MÅSTE bara få visa sin förfärade min för matte så att jag verkligen förstår vilken UPPOFFRING detta är för henne. Och vilken STOOOR korvbit hon sedan förtjänar...:D

Ofta är det inte kloklippningen i sig som är läskig för valparna, utan mer det här med att bli fasthållen mot dens vilja. Träna på att sitta med valpen i knäet och håll fast i ena tassen. Börjar valpen streta och protestera håller du bara lugnt kvar tills den lugnat sig igen, när den varit lugn i runt fem sekunder släpper du ner valpen. Då lär den sig att bara man är lugn kommer man lös, det är ingen idé att streta emot. När sen valpen kan sitta lugnt i knäet med fasthållen tass kan man börja klippa. Och även här gäller att inte släppa valpen förrän den är lugn.

Jag tar fram tången och minst 20 godisbitar och så håller jag henne under armen och så klipper vi. En klo - en godis.
Det är ganska enkelt nu men det var ett h-vete i början :crazy:

Min valp, 9 mån, var också hemskt motstridig mot klotången i början. Det gick minsann inte med några "lock"-metoder så tillslut blev jag så irriterad på det att jag sa till mig själv att nu får det vara nog. Jag blev väldigt bestämd över att "nu gör vi som matte vill" och hon kände nog av att det inte var någon idé längre. :D Så när hon inte gnällde eller stretade emot fick hon beröm och godis när en tass var klar. Och nu senaste gången jag klippte somnade hon så det var trots allt inte så farligt ändå när man känt efter. :angel: Med tålamod och bestämdhet kommer det gå bra för er! Lycka till! :)

Håll fast hunden och klipp! Den lär sig. Det är enkelt att lära en några kilo tung valp. Har en 25-kilos hane på 2 år här hemma sedan två månader som jag inte kan klippa klorna på själv, inget kul!

Min andra hund klipper jag utan bråk. Lärde honom från dag ett att ligga på rygg i mitt knä och låta mig klippa klorna.

Vi har en rottis (i föräldrahemmet) som i början när vi fick honom, 8 månader gammal, var förfärlig att klippa.
Fick honom som "problem-hund". Inte nog med det hade han varit hos en sk hundmänniska i en vecka, innan vi fick hem honom, som en slags mellanhand, som första kvällen hon fick hem honom, i princip hade BROTTAT ner honom, satt sig över och klippt den stakars hundens klor. Så förfärligt att man gör på det viset :cry:

Pappa, som sköter hans klo-klippning, gör som så att han låter vovven sitta eller stå, vilket han själv vill, sitter på en stol eller golvet och tar framtassarna på Dusty, så Dusty har möjlighet att nosa och vara med och se på vad han verkligen gör.
Baktassarna klipper pappa också på honom stående eller sittande, då sitter pappa på golvet med honom och klipper, inga direkta konstigheter. Vi går mycket på asfalt med honom, därför klipps endast de yttersta och den där extra på framtassarna (vad den nu heter, den längst upp :D).
Dusty hatar det, men finner sig verkigen väl i situationen, speciellt med tanke på det han varit med om vid klo-klippning.

Jag klipper också mina hundar sittandes/ståendes:)

Jag klipper också mina hundar sittandes/ståendes:)

Ja, vi tycker det fungerar kanon med rottisen i föräldrahemmet.
Vår lilla är väl ungefär en halv skit hög, så med henne äör det tvunget att ha i knät, om man ens ska ha chans att hitta de där små klorna och se vart man klipper :p

Liknande trådar

Hundhälsa Vår 5 månader gamla valp tycker att varje kloklippning är en nära-döden-upplevelse, och jag upplever att det blir värre och värre för...
2
Svar
32
· Visningar
3 904
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 065
Senast: Nirvana
·
C
Övr. Hund Jag o min valp var i stallet igår, min äldre hund var oxå där. Han sprang runt som vanligt o min valp var lös. Helt plötsligt så...
Svar
4
· Visningar
2 634
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka