Sv: Valp 2012

Sitter och väntar på kullen som ska födas runt 10 augusti och hoppas på att det finns en fin rottis hane åt oss där. :-)

Jösses vad söt :love:

Man ser ju knappt att min är valp längre :p

600114_10150919574842343_676606513_n.jpg

Han är 5 månader nu och sååå duktig :D Lär sig fort vad som lönar sig, både på gott och ont ;)

Idag har vi varit hos vet. eftersom han varit lite diffust halt och fått utslag. Fick medicin och schampo mot utslagen och blev rekommenderade foderbyte. Så nu hoppas vi att han blir bra fort!

Senast ändrad:

kl
nu har vi börjat på valpkurs med vovve! det är så roligt!
Han äter bättre nu, skönt. Har varit jobbigt att få honom att äta sen vi fick honom i princip. Men nu äter han glatt och man behöver inte sitta med honom!

Dock så väcker han sambon tidigt på morgonen för att han har kväljningar? (sambon är lättväckt så han vaknar av ljudet, inte så att vovve kommer fram och väcker honom, utan det är själva ljudet)
Han kräks inte, varken vad vi hör eller ser(tänker på att han kan ju hinna äta upp det men vi "hör" ingen kräkning) Han håller inte på så på dagen, bara på natt/tidig morgon. Det låter hemskt. Det verkar inte vara varje natt heller. Bör man vara orolig?
Annars är han glad och pigg, äter som sagt som han ska nu, dricker bra!

Skönt att han hittat aptiten Kiro var också lite kinkig med maten början men har nu blivit ganska glupsk.

Angående kväljningarna. När får han mat sista gången på kvällen? De kan tydligen må illa om de inte ätit på länge och magen är helt tom. Det hände Kiro några mornar när han var mindre så han spydde galla. Eftersom han redan fick kvällsmat ganska sent (ca kl 20) så började jag att ge han lite torrisar efter första morgonrastningen (ca kl 5-6) som bukfylla fram till frukosten (ca kl 8) men det behövdes endast under en kort period.

Kl. Kiro är 5.5 månader och börjar bli lite tonåring men än så länge lyssnar han bra för det mesta så han går lös ute på de ställen jag anser tillräckligt säkra. Nu kan vi möta människor utan problem så länge de inte pratar med mig eller honom så är de inte intressanta. Andra hundar går bra så länge de inte är inom ett "lekavstånd" på ca 10 m men han är väldigt nyfiken och vill gärna titta och lukta efter den andra hunden.

5:e augusti ska vi på första utställningen och helgen efter på kennelläger, vet inte var jag kommer att göra bort mig mest men det blir som det blir. Vi har inte kommit så långt i lydnadsträningen men det går framåt iaf kanske kan få lite tips på lägret.

Den 20:e augusti börjar vi en grundkurs i tävlingslydnad vilket ska bli kul. Funderar även på att gå en spårkurs i höst men velar eftersom den är på söndagar och lydnadskursen på måndagar så funderar på om det kan blir för jobbigt för en såpass ung hund med kurs två dagar i rad? Det är sön fm och mån kväll det handlar om.

En fråga till mer erfarna: Är det vanligt att valpar blir extremt "bitiga" precis efter att de tappat alla valptänder?
Jag antar att det kliar en del i munnen när de nya tänderna växer ut men Kiro har utvecklar en förkärlek för att bita matte och husse i armarna och ansiktet vid lek eller när han blir uppjagad tex när jag kommer hem från jobbet och husse är hemma. (Har han varit hemma själv är han lugn när någon kommer hem.)

Skönt att han hittat aptiten Kiro var också lite kinkig med maten början men har nu blivit ganska glupsk.

Angående kväljningarna. När får han mat sista gången på kvällen? De kan tydligen må illa om de inte ätit på länge och magen är helt tom. Det hände Kiro några mornar när han var mindre så han spydde galla. Eftersom han redan fick kvällsmat ganska sent (ca kl 20) så började jag att ge han lite torrisar efter första morgonrastningen (ca kl 5-6) som bukfylla fram till frukosten (ca kl 8) men det behövdes endast under en kort period.

Jag hittade det när jag googlade inatt så jag gav honom lite torrisar innan jag gick och la mig(runt 01) och eftersom jag inte kunde sova inatt så låg jag ju vaken och lyssnade på honom fram till 04 iaf då sambon säger att det brukar sätta igång, och han låg och sov! Så det kanske är så enkelt som det?
Det variar lite när han får kvällis men runt 20-21 tiden. Sen får han frukosten vid ca 7 ev lite tidigare. Sambon går ut med honom före han får frukost och numera brukar han inte vilja gå ut tidigare än så!
Jag kanske ska prova så några nätter till och se vad som händer!:idea:

Lovis har tappat alla sina valptänder och hon är otroligt bitig, både på oss, tuggben och träpinnar. Det verkar helt enkelt som att det fortfarande kliar väldigt mycket.

Skönt att höra. Har ibland funderat på om vi gjort något fel som uppfostrat ett piraya istället för en hund, men antar att han är ganska "normal". Här går det åt massor av tugg, igår var vi på ÖoB och bunkrade för ytterligare nån vecka ;)

Här tappas det tänder dagligen just nu (17 veckor imorgon) och det kliiiiiar säger lillpojken. Förutom att det tuggas mer (ska också köpa tuggben idag) så är han fortfarande väldigt lätt att ha att göra med. Mjuk, lyhörd och bara för go :)

*kl*
Tar härmed tillfället i akt att presentera vår nya valp, Izzy, som hämtades hem till sitt nya bo igår förmiddag. Behöver jag ens säga att vi är störtkära? :love:

dsc_0040_5007fd82ddf2b37119001298.jpg

dsc_0071_5007fdefe087c305fb00019b.jpg

dsc_0084_5007fe1e9606ee3196000257.jpg

dsc_0058_5007fdc3e087c37cae000571.jpg

Jag håller med, även om jag fortfarande minns vår älskade rödings underbart söta valptid, men ja, denna färg gör en redan söt valp snäppet mer sockersöt. :love:

*Kl*

På lördag om en vecka ska vi hämta en ny familjemedlem, Golden Mysterys Baby Surprise (Cajsa) :laugh: Det ska bli roligt med en golden-valp i huset.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 193
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 910
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka