Vallning med schäfer

linnsan

Trådstartare
Har börjat träna killen lite vallning med hästarna då jag tycker det är bra att ha lite hjälp i stallet. Hoppas även på att kunna träna honom med får och nöt i framtiden :)

Min moster hade sett ett par bilder som jag lagt ut på facebook och började prata om skaderisk, att han inte vallade utan jagade? Att hästarna blir sönderstressade, han är ingen border collie och allt vad det var..

Skaderisken vet jag ju självklart om, men jag förstår inte varför det skulle vara farligare för honom än för just en border collie? Sen så tycker jag lite så att mycket man gör med djuren är farligt... Nu menar jag ju inte att man ska utmana ödet, men vallhundar har det ju "alltid" funnits och finns ju fortfarande i stor utsträckning. Sen blev jag lite irriterad, att han jagar hästarna. Att jaga hästarna är hos mig förbjudet. Och har även svårt att tro att hon kunde se det på en bild. Och att det bara skulle användas border collie är ju lite fel, det finns ju många hundraser som används till vall. Jag tror jag har 15 i huvudet redan utan att tänka...
Och att hästarna skulle bli sönderstressade är ju lite kul :D Då de i princip inte ens flyttar på sig när han skäller utan jag får hjälpa till:angel:

Jag har nu filmat lite av träningen för att visa henne hur det faktiskt går till.
Men vad ska man egentligen säga till försvar när ngn dumförklarar en?

Sv: Vallning med schäfer

Ett par av de bilder som jag la ut, de är inte av så superbra kvalité:D svårt att ta kort samtidigt som man ska träna och det är dimmigt ute.
298863_168243986594905_100002279136445_335898_454987608_n.jpg

Stopkommandot funkar bra :)

300547_168244169928220_100002279136445_335906_239415473_n.jpg

Man vallar knappast hästar, står lite om det här:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1121510&page=3

För att valla behöver både hund o förare utbildning o djuren behöver vara invallade, tror ingen ställer upp på att valla in hästar.
Lite info här:

http://www.kroppsvallarna.se/index.php

Schäfrar har aldrig varit vallhundar, de har varit herdehundar o agerat linjevallare, dvs varit levande staket o inte använts för att förflytta djur.

Naturligtvis kan vilken väluppfostrad/lydig/djurvan hund som helst, oavsett ras vara behjälplig med djurhantering, då vid förarens sida eller dennes omedelbara närhet, o visst kan man dirigera den en del.

Skaderisken med hundar o hästar är enorm, vet mer en en hund som blivit sparkad sönder o samman som försökt sig på att valla hästar.

I second that!

TS:

Innan du sätter dina djur i farliga situationer bör du ta kontakt med din lokala SVaK-förening och vara "staketvallare" på nån kurs. Då får man se och lära sig väldigt mycket om vad vallning är och hur det fungerar. Skillnaden på att vajsa runt djuren lite och stanna på kommando och riktig vallning är milsvid!

/Migo

Finns det inga i världen som vallar hästar? Det är ju annars väldigt behjälpligt och effektivt. Och nej, jag menar inte att han ska valla på egen hand, men hjälpa till att flytta djur och sådant. Och ja, självklart är hästarna vana vid hundar.
Det är ju inte heller meningen att han ska gå så tätt inpå att han blir sparkad.. Är det verkligen farligare att valla häst än tex tjur? De kan ju både sparka, kliva och stångas. Plus att det känns som att de ofta är lite aggressivare än en häst.

Ja, visst vet jag att vi behöver utbildning, och har därför pratat runt lite om vart man ska vända sig. Men det har ändå gått otroligt framåt med honom bara genom att träna här hemma :)

Okej, jag vet inte om vallning var rätt ord? Kanske skulle satt det inom citattecken eller ngt:angel:

Men iaf, vi har tränat lite på att flytta på djuren, hålla ihop dem (tja egentligen så står de redan ihop men vill ändå lägga in kommando) osv :) så inget direkt avancerat utan endast för hemmabruk änsålänge :)

Jag har sett hundar valla i riktiga situationer, har flera bekanata med vallhundar :) men visst vill jag vara med på kurs, kanske eventuellt tävla i framtiden. Men det brors ju på hur duktiga vi blir :D

Man vallar inte oinvallade tjurar, nöt invallas som unga.
Inga hundar får valla på egen hand. Vallning innebär att man bl a flyttar djur, o för att göra det krävs ibland att hunden går nära.

En bra vallhund kan nafsa djuren i hasorna om de sölar eller vägrar flytta på sig, de kan oxå bita i mulen/eller 1 cm ifrån för att påvisa att den menar allvar.

Med invallade djur menas att att djuren lärt sig läsa, samarbeta med o lita på hunden.

Nya medlemmar i en flock kan utmana hunden, har den dåligt tryck kan den råka illa ut.
Invallade flockar utmanar gärna nya hundar o jaga skiten ur en vek hund.

Det är som vallhund redan sagt mycket farligt att valla på hästar, inget man bör utsätta sin hund för! Man vallar inte ens in får med en ovan hund, att ge sig in med ovan hund bland hästar som inte är invallade låter som att man ber om långa dyra dagar på djursjukhuset. Eller inte tycker om sin hund.

Precis som vallhund också sa så är schäfern inte en vallhund, utan en herdehund, stor skillnad!

Rekommenderad fördjupningsläsning:
http://3vallare.bloggplatsen.se/201...a-riktigt-om-inte-vad-ar-det-da-for-vallning/

/Migo

Finns det inga i världen som vallar hästar? Det är ju annars väldigt behjälpligt och effektivt. Och nej, jag menar inte att han ska valla på egen hand, men hjälpa till att flytta djur och sådant. Och ja, självklart är hästarna vana vid hundar.
Det är ju inte heller meningen att han ska gå så tätt inpå att han blir sparkad.. Är det verkligen farligare att valla häst än tex tjur? De kan ju både sparka, kliva och stångas. Plus att det känns som att de ofta är lite aggressivare än en häst.

Ja, visst vet jag att vi behöver utbildning, och har därför pratat runt lite om vart man ska vända sig. Men det har ändå gått otroligt framåt med honom bara genom att träna här hemma :)

Det är enorm skillnad på att hästarna är vana vid att ha en hund runt benen, och att de ställer upp på att vallas. Vallning är en förädlad jaktinstinkt, och inte något som går att trolla fram ur hundar hur som helst. I övrigt hänvisar jag till vallhunds svar om invallning.

"Vallar häst" gör man till häst, inte med hundar ståendes på marken. Några som vallar tjurar med hund kommer jag inte på heller, det är ju också till häst i t ex Spanien.

Jag hade inte riskerat att valla hästar med min hund. Även om de är vana vid hunden kan de se hunden som ett hot när den försöker "valla" och helt enkelt attackera om det vill sig illa. Sparkskador slutar ofta väldigt illa. Vill du testa vallning med din schäfer, gå en kurs och testa på redan invallade får. Experimentera hemma med hästarna hade jag aldrig gjort.

Såg nu att mitt svar blev överflödigt. Men jag hoppas att du tänker till en gång extra!

Okej, jag vet inte om vallning var rätt ord? Kanske skulle satt det inom citattecken eller ngt:angel:

Men iaf, vi har tränat lite på att flytta på djuren, hålla ihop dem (tja egentligen så står de redan ihop men vill ändå lägga in kommando) osv :) så inget direkt avancerat utan endast för hemmabruk änsålänge :)

Jag har sett hundar valla i riktiga situationer, har flera bekanata med vallhundar :) men visst vill jag vara med på kurs, kanske eventuellt tävla i framtiden. Men det brors ju på hur duktiga vi blir :D

Det du o din hund sysslar med är inte vallning, det är djurhantering som jag beskrev tidigare i tråden.
Tävla vallning med en schäfer kan du glömma. En schäfer har klarat vallhundsprovet, för länge sedan när det gick att klara det med ren lydnad på hunden.

Föreningen kroppsvallarna arbetar för att införa AKC vallning i Sverige, som en del av att försöka bevara o utvärdera vallanlagen hos raser som ACD o liknande.
I AKC vallning kan du komma långt med en Pudel, så det säger inte så mycket.

Senast ändrad:

Okej, fel av mig att säga vallning. Men djurhantering?
Fast jag vet inte, jag kanske har väldigt snälla hästar och som lärt sig att hunden är man snäll mot? Men de bryr sig inte särskilt mycket och jag tycker dels att det är bra träning för lydnaden och att han får tänka.. Det är inget jätteseriöst vi håller på med utan bara lätt träning:D

Det är ju inte så att han springer efter dom som en galning eller liknande. Oftast så står de stilla, Jag driver de framåt i skritt samtidigt som hunden får vara med och hjälpa till :)
Eller så går han bakom flocken när jag leder dem.

Har nog uttryckt mig lite klumpigt i tråden... Men hoppas att ngn kan förstå vad jag menar :)

Att jag skrev att jag eventuellt ska tävla med honom var mer för att beskriva att jag vill träna det seriöst senare, när vi får tag på folk som kan hjälpa oss. Egentligen är det inget direkt mål och jag vet faktiskt inte ens vad de har för krav för tävling.

Jag vet att schäfern inte är en "vallare" i den bemärkningen som en border collie eller liknande är. Men visst hjälper den till att flytta/fösa boskap och hjälper till på gården.

Är en hästspark farligare än från nöt? Bara tänker rent generellt, har aldrig ens funderat på det.

Hästar är ofta skodda, vilket absolut förvärrar skadorna vid sparkar. Dessutom är kraften i ett hästben bra mycket större än kraften i en kospark.

Och som redan nämnts så vallar man in nötter när de är unga, och då med rutinerade och starka vallhundar med lång erfarenhet av nötvallning.

/Migo

Ja, precis skodda hästar förstår jag ju blir betydligt värre skador om de får in en spark, och misstänkte även att de hade lite mer kraft bakom sparkarna också :) Blev mest nyfiken när det kom upp lite.

Hur funkar förresten BC till nöt?
I framtiden så kommer jag antagligen ha gård, och vill då ha minst en vallhund för att underlätta. Men det smidigaste hade ju varit om man kan ha en hund/samma ras. De djuren som jag kommer ha är gris, får och nöt.

Förresten så sparkar en ko/tjur inte bakut som en häst gör, inte stegrar de sig heller.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 940
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Idag har vi varit och tränat vallning med några andra beardisar (och en pyrineisk vallhund face race). Det är en valpköpare till Mattis...
Svar
13
· Visningar
2 181
Senast: Glimfeather
·
Hundavel & Ras Vill ha hund inom ett år! Och är så otroligt valpsugen! Dreglar efter varje hund jag ser på gatorna.. Men har beslutsångest gällande...
Svar
14
· Visningar
1 879
Senast: Lejonelle
·
D
Hundavel & Ras Går och funderar litegrann på om jag ska skaffa mig en till hund och, tro det eller ej, lägga ner mina kära hästar. Frågan som jag vill...
Svar
11
· Visningar
1 967
Senast: paradox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka