Vällingmaskin

jag blir bara så förundrad över att det ska finnas maskiner till allt. Jag har fött upp fyra barn på flaskmat - i början urpumpad bröstmjölk och senare kompletterat med ersättning. Och jag har inte tyckt att något av det har varit något problem. Inte ett så stort problem att det hade varit värt att lägga några tusen på att köpa en vällingmaskin i alla fall!

Du har ingen micro eller kaffebryggare eller vattenkokare heller? Det finns ju spis menar jag...;)

Är väl skönt om man kan underlätta lite för sig själv i vardagen om man har mycket annat o tänka på?

De jag känner som haft maskin och fått den att funka har varit nöjda. Jag och maken funderade på en sådan maskin, inte minst för att jag med mina usla händer som inte sällan är helt värdelösa nattetid skulle slippa hålla på med flaskor och annat mer än nödvändigt, men då (drygt två år sedan) var maskinerna nya på marknaden och hade en hel del barnsjukdomar.

Vi gjorde istället så att vi kokade vatten och kylde, blandade ersättning för ett helt dygn åt gången (förvarade i Nalgeneflaskor, asbra!) och sedan behövde man bara hälla upp färdig ersättning i flaska och micra lite. Inför natten fyllde vi några flaskor så man bara kunde ställa in en flaska i micron direkt. Det tog bokstavligt talat 45 sekunder från det att vi lämnade sängen tills vi var tillbaka med en färdig flaska. Vi såg till att ha många nappflaskor för att slippa diska hela tiden, tror vi hade nio stycken.

De jag känner som har baby brezza älskar den. Vi kom på tanken försent då det bara var några månader kvar av flaskmatning, kändes inte som att det var värt det då. Om vi får ett till barn köper jag direkt, verkar underbar:)

Du har ingen micro eller kaffebryggare eller vattenkokare heller? Det finns ju spis menar jag...;)

Är väl skönt om man kan underlätta lite för sig själv i vardagen om man har mycket annat o tänka på?
Jo, vill man dra allt till sin spets kan man ju roa sig med att spela dummare än man är. (och nej, jag har ingen kaffebryggare ;) )

Självklart kan man underlätta för sig själv i vardagen.
Jag har bara svårt att se att kanske totalt 5 minuter om dagen (troligen mindre än så) som sparas in på att låta en maskin göra vällingen kan vara värd att lägga flera tusen på. Eftersom just att skaka ihop en flaska välling eller ersättning inte är något som tar särskilt mycket tid.
I min värld väger jag nyttan (t.ex tidsbesparing) av en maskin mot dess kostnad. Och med den erfarenhet jag har i bagaget säger att hos oss hade den inte varit värd sina pengar.

Jag har inte provat vällingmaskin men en grej vi använde mycket för att göra ersättning, och sedemera gröt, var vattenkokare med temperaturinställningar. Nu går vår inte lägre än till 50 grader om jag minns rätt men den har en liten display så det går att stanna den när det börjar bli lagom. Den är förstås inte jätteexakt men det kändes i alla fall lättare än att koka upp till 100 grader och gå nedåt.

Jo, vill man dra allt till sin spets kan man ju roa sig med att spela dummare än man är. (och nej, jag har ingen kaffebryggare ;) )

Självklart kan man underlätta för sig själv i vardagen.
Jag har bara svårt att se att kanske totalt 5 minuter om dagen (troligen mindre än så) som sparas in på att låta en maskin göra vällingen kan vara värd att lägga flera tusen på. Eftersom just att skaka ihop en flaska välling eller ersättning inte är något som tar särskilt mycket tid.
I min värld väger jag nyttan (t.ex tidsbesparing) av en maskin mot dess kostnad. Och med den erfarenhet jag har i bagaget säger att hos oss hade den inte varit värd sina pengar.

Fast det är inte bara tidsbesparing jag tänker på när det gäller att underlätta.
En fördel som jag ser som stor är att om den fungerar som man önskar så kan man liksom sköta den i sömnen.
Ska jag skaka en flaska tror jag att jag kommer att vakna till väl mycket och ha svårt att somna om.
Sen ser jag det också som en fördel att den fixar sig självt.
Tänker arg skrikig bebis som jag annars måste släppa för att tillreda ersättning.
Har bara en fungerande hand/arm så kan inte ha bebis i den ena och tillreda med andra.

Tänker lite som att vi valde att renovera badrummet nu främst för att kunna ändra på avlopp och kunna sätta in tvättmaskin och torktumlare för att underlätta vardagen trots att det finns en jättefin tvättstuga att tillgå i föreningen.
Kostar en halv förmögenhet och är väl ingen direkt tidsbesparing men det underlättar ändå.

Men man resonerar ju olika. Vi har ju pengarna och möjligheten så då köper vi oss gärna fria från både större och mindre problem :)

Fast det är inte bara tidsbesparing jag tänker på när det gäller att underlätta.
En fördel som jag ser som stor är att om den fungerar som man önskar så kan man liksom sköta den i sömnen.
Ska jag skaka en flaska tror jag att jag kommer att vakna till väl mycket och ha svårt att somna om.
Sen ser jag det också som en fördel att den fixar sig självt.
Tänker arg skrikig bebis som jag annars måste släppa för att tillreda ersättning.
Har bara en fungerande hand/arm så kan inte ha bebis i den ena och tillreda med andra.

Tänker lite som att vi valde att renovera badrummet nu främst för att kunna ändra på avlopp och kunna sätta in tvättmaskin och torktumlare för att underlätta vardagen trots att det finns en jättefin tvättstuga att tillgå i föreningen.
Kostar en halv förmögenhet och är väl ingen direkt tidsbesparing men det underlättar ändå.

Men man resonerar ju olika. Vi har ju pengarna och möjligheten så då köper vi oss gärna fria från både större och mindre problem :)

Köp!
Hade jag inte ammat hade jag lätt köpt en sån.

Det är några som skrivit detta innan men väl ändå kommentera jag också så det inte missas i flödet.

Ersättningen behöver inte vara varm utan skakas lika lätt ut i kallt eller rumstempererat vatten.

Vattnet behöver inte kokas om man tar från kran med kommunalt vatten i Sverige.

Med denna info ger man bara sig själv ett gissel om vänjer barnet vid att ersättningen ska vara varm, och om man känner att man behöver en maskin så skapar man sig dessutom kostnader.

Jag har gjort som @Hyacint och preppat för nätterna. Ersättning på tetra är smidigt också, du kan köpa många tetror för pengarna en maskin kostar.

Jag kör också rumstempererat precis som några tidigare i tråden. Upptäckte ganska snabbt att barnet inte bryr sig om temperaturen så slutade snabbt att krångla med det. Dock kan de behöva äta uppvärmt i början, speciellt om de är små vid födseln, för att inte bli nedkylda av maten.

Tycker att konceptet med ersättningsmaskin är tilltalande men många verkar krångla väldigt och då faller ju hela smidigheten.
En bra flaska som barnet trivs med är absolut det allra viktigaste i min bok (jag har provat olika, landade på Herobility pga deras överlägsna utformning på nappen). Preppar med vattenfyllda flaskor, pulver i tillhörande doserare, i med pulver, skaka, färdigt. Om barnet vägrar äta rumstempererat ha en liten termos med rätt mängd vatten istället för att ha vatten i flaskan. Finns billigt på Rusta och liknande affärer. Finns också vattenkokare som värmer till 40 grader.

Vad jag förstår så kokar inte maskinen vattnet så det måste du göra innan ändå. Om du har egen brunn ska vattnet kokas innan, om kommunalt vatten behöver man inte koka men jag gjorde det ändå första 2 månaderna.

Hur fungerar pulverdoseringen i maskinen?
På babybrezza ställer man in vattenmängden men jag förstår inye rikitgt hur pulverdoseringen fungerar. Alla ersättningar/vällingar har samma pulvermängd till samma vattenmängd.

Annars har jag aldrig tyckt att drt varit krångligt att fuxa ersättning men om man känner att maskinen underlättar och man har pengarna så varför inte? Går säkert att sälja begagnad sen också.

Om du har egen brunn ska vattnet kokas innan, om kommunalt vatten behöver man inte koka men jag gjorde det ändå första 2 månaderna.
Kokar vattnet gör man för att minimera mängden bakterier som kan finnas i vattnet.
Man kan också göra ett vattenprov och visar det på väldigt liten mängd bakterier behöver man inte koka det egna vattnet heller.
(jag vet inte hur det är på andra platser i landet, men i vår kommun bjuder man på ett vattenprov till familjer med småbarn, som har egen brunn - det var guld värt!)

Det handlar inte bara om att vänja barn, vissa gillar inte rumstempererat helt enkelt och vissa (upplever jag) somnar lättare med lite varm mat i magen- det gamla tricket om ett glas varm mjölk till den äldre som inte kan sova är ju sannolikt av den anledningen.. Vet inte hur vetenskapligt det är dock :)

För mig som har kök på nedervåning och ska ner och mikra käket är det definitivt en process jag gärna sluppit. Har nu gjort som Hyacinth med färdigt vid sängen, nu när mini är äldre och dricker oavsett temp. Flaskvärmare tittade vi på men den tog ju sån tiiid att springa till mikron kändes smidigare. När liten vaknat nattetid har det liksom inte varit läge att sitta och vänta, han har alltid velat ha mat NUUUU :arghh:

Vi funderade på en sån där maskin men valde att köpa en flaskvärmare och kommer köra på ersättning i tetra, som komplement till amning. Känns som det blir mindre bökande med disk och bör ju ändå underlätta lika mycket. Sen går den även att använda till att värma barnmatsburkar till rätt temp när det blir dags för det :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka