Vällingmaskin

pulkaskurk

Trådstartare
Är det någon här som har erfarenheter av vällingmaskin?
Hiss eller diss? För och nackdelar?

Snart är vår Pina här och den kommer endast att flaskmatas med ersättning pga mina mediciner.
Funderar därför hur man enklast löser ersättningsgrejen.
Vällingmaskin som doserar, blandar klumpfritt och får rätt temperatur på 15-30sek låter onekligen både snabbare och enklare än vattenkokare, måtta och blanda för hand...

Men kanske är det för bra för att vara sant?
Dela gärna mer er av erfarenheter, tankar och åsikter :)

Ett par i min närhet köpte en sån, ingen aning om märke men dyr var den så de tvekade lite först men eftersom de väntade tvillingar så köpte de till slut en. Efter att upprepade gånger ha fått rengöra den för att pulvret fastnat så stod den bara. Om det var ett fabrikationsfel eller inte har jag tyvärr ingen aning om. Den var tydligen rätt jobbig att rengöra också.

Hur rengörs den?
Vilka nappflaskor funkar till den?
Hur många följer med? Går de att diska i diskmaskin?
Vad kostar den?
Hur liten mängd går att göra?

Jag tror att den diskas för hand men jag vet inte.
Den verkar vara som en kaffebryggare ungefär.
Men man behöver inte ladda den varje gång utan man fyller på vatten och pulver och sen hur länge det räcker beror ju på hur mycket man gör.
Alla nappflaskor fungerar så det följer inte med några speciella utan man använder den sort man föredrar.
Jag har hittat två olika vällingmaskiner så det skiljer väl lite mellan dem men principen är ju densamma.
Den ena kan göra portioner mellan 60-300ml.
Den ena kostar ca 2200kr och den andra verkar ligga på ca 3500kr.
Så ganska dyra i inköp men tänker att det är värt det om livet blir enklare.
Den dyrare kan man styra via tex en app.

Läste om någon som hade den bredvid sängen uttryckte det som 'bara sträcka sig och trycka på knappen när man ligger i koma'. Klart på 15-30sek.
Känns som att det vore skönt istället för att gå upp, värma vatten, skaka och tillbaka vilket lär ta vesäntligt längre tid.

Aldrig hört talas om. Men vattenkokare ljummar vattnet på några sekunder. En avklippt peflaska är perfekt som tratt i flaskan. Voila! Färdigt. Varmt lycka till med er lilla.

Snart är vår Pina här och den kommer endast att flaskmatas med ersättning pga mina mediciner.
Vällingmaskin som doserar, blandar klumpfritt och får rätt temperatur på 15-30sek låter onekligen både snabbare och enklare än vattenkokare, måtta och blanda för hand...

Det blir ju ersättning först, välling börjar man ju med långt senare. Har aldrig haft problem med klumpig ersättning, går fort att blanda. Köp färdiga när ni ska på utflykt!

Funderade på att köpa en när amningen visade sig inte funka så bra. Vi snålade och valde bort det, men i efterhand (lillen är nu 7 mån och lever till 99% fortfarande på ersättning då han ratar mat) kan jag säga att hade en funkat hade det varit värt varje öre och lite till. O funkar det INTE kan man ju alltid lämna tillbaka den, se till så man sparar kvitto bara.

Tommie Tippees perfect prep verkar bara väldigt populär här i UK så det kan ju inte vara så dålig uppfinning.

Det blir ju ersättning först, välling börjar man ju med långt senare. Har aldrig haft problem med klumpig ersättning, går fort att blanda. Köp färdiga när ni ska på utflykt!

Jo men man kan göra både ersättning och välling men maskinen verkar gå under benämning 'vällingmaskin'.

Tanken är väl om det är så extremt enkelt och bra som det låter med maskinen eller om det låter bättre än vad det är.
Även om det inte är jobbigt och går fort att värma vatten, dosera och skaka för hand så låter det ju drygare än en knapptryckning där allt är klart på 15-30sek utan att behöva kliva upp ur sängen nattetid tex...

Senast ändrad:
Så här gör jag på kvällen:

Preppar 3-4 flaskor med vatten, har pulverdosa färdig som står brevid. Lägger flasklocken ipp och ned ovanpå flaskan. Blandar och matar. I och med att den inte värms kan den dessutom stå i 2-3 timmar om inte allt går åt. Uppvärmd ska slängas.

Preppar alltid pulverdosor (har två, från mam), och ska vi ut och det är kallt tar jag varmt vatten i flaskorna och sen får det svalna.

Min syster har tvillingar som nu är åtta månader gamla, hennes ord om deras maskin är att de skulle inte ha överlevt utan den :) vet inte så mycket detaljer om hur den sköts om, men hade det varit något komplicerat hade jag definitivt fått höra det :p

Vi blandade ersättning för ett dygn i taget i kanna med lock och förvarade i kylen. Köpte en flaskvärmare som vi hade i sovrummet. Tog med ren flaska samt termos med kall ersättning när vi gick och la oss så slapp vi knata ned i köket och värma. Läs maken, jag var så dålig efter förlossningen att jag knappt klarade gå till toan.

Min syster har tvillingar som nu är åtta månader gamla, hennes ord om deras maskin är att de skulle inte ha överlevt utan den :) vet inte så mycket detaljer om hur den sköts om, men hade det varit något komplicerat hade jag definitivt fått höra det :p

Du får gärna fråga vilken maskin hon har :)

jag blir bara så förundrad över att det ska finnas maskiner till allt. Jag har fött upp fyra barn på flaskmat - i början urpumpad bröstmjölk och senare kompletterat med ersättning. Och jag har inte tyckt att något av det har varit något problem. Inte ett så stort problem att det hade varit värt att lägga några tusen på att köpa en vällingmaskin i alla fall!

jag blir bara så förundrad över att det ska finnas maskiner till allt. Jag har fött upp fyra barn på flaskmat - i början urpumpad bröstmjölk och senare kompletterat med ersättning. Och jag har inte tyckt att något av det har varit något problem. Inte ett så stort problem att det hade varit värt att lägga några tusen på att köpa en vällingmaskin i alla fall!

Visst går det väl att värma vatten på spisen, micron, vattenkokare etc.
Det var vår tanke från början med tills jag av en slump fick veta att det fanns vällingmaskiner.

Men vi är i en situation där vi känner att det helt klart är värt att lägga investeringar på sånt som underlättar livet för oss.
Eftersom omställningen till att bli föräldrar mest troligt blir tuff med allt vad en bebis innebär + att jag mår dåligt av cellgiftsbehandlingar som kommer bli än tuffare bär bebisen kommit ut så vill vi ta till alla rimliga hjälpmedel som går för att inte krascha.

Jag älskar tex min robotdammsugare, så är en vällingmaskin ens hälften så bra vore den lätt värd 10000kr istället för 3500kr..
Vi prioriterar hellre att lägga energin på bebis och våra djur än tråkiga saker.

Men alla varken vill eller kan prioritera som vi och det är helt okej det med :)

Om det inte blir någon maskin - vi gjorde i ordning lagom varmt vatten på kvällen som vi förvarade termos bredvid sängen tillsammans med pulver och nappflaska. Gick bra det med :)
Visste inte ens att det fanns vällingmaskiner! Men fungerar det så måste det underlätta massor, för oss har verkligen den ständigt avbrutna sömnen varit en tuff del av småbarnslivet.

@pulkaskurk jag har ingen erfarenhet av en så maskin men om den funkar som beskrivet så låter den helt klar användbar och bra :) Jag är inne på mitt andra flaskmatade barn nu. Visst klarar jag mig utan vällingmaskin men jag ser dels appfunktionen som intressant (att kunna aktivera den från ex sängen eller soffan) och dels att man slipper lägga ifrån sig bebisen (som är så hungrig att han tror han är döende ibland ;)) för att tillreda ersättning.

Jag tycker det här är ett typexempel på en "genväg" i föräldralivet som är värd att ta - det skadar inte barnet men kan ge dig och din man mer ork till annat. Satsa på det. Men se till att köpa från en butik som har bra villkor så att ni kan häva köpet om maskinen inte funkar som den ska.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka