Vallack "problem" under sommaren(?)

M

Midnightwalker

Hörde häromdagen att man ska se efter sina vallacker under sommaren, att man måste tvätta snoppen (dra ut och rengöra) annars för att det kan bli större infektioner etc. Är detta sant? Har själv en vallack och tvättar hela honom 7-14 dag under sommaren efter alla flugmedel, men då rengör jag även där (okej, inte drar ut d
en men han får en dusch där med)

Så vad säger ni? Hur gör ni? Vad tror ni om detta? Blir smått bekymmrad över att man hör saker varenda dag, det tråkigaste är att vi förmänskligar djuren vi har, även om jag inte har några problem med att tvätta honom även där, behövs det så behövs det, men är det sant?

Sv: Vallack "problem" under sommaren(?)

Sommaren är en besvärlig period överlag infektionsmässigt, bakterierna frodas och trivs i värmen.

Att just skapet skulle vara extra känsligt eler besvärligt vet jag inte, och du verkar ju tvätta din häst ganska ofta ändå jämfört med många andra...

Jag är mer oroad över sårskador på sommaren, för det kan bli besvärligt.:crazy:

jag har under mina drygt 35 år med hästar aldrig dragit ut och "tvättat" snoppen om inte hästen haft problem. det är ju liksom "självrensande" ;)

har det varit behov av att tvätta i skapet pga. infektioner har vi använt lactasyd och vatten. jag har varit med om det 2 ggr. under alla år och då har det gällt 2 äldre val. den ena vet vi inte varför (han va 28 år) och det behövdes bara 1 gång, den andra hade skimmelcancer och va full av "klasar" innuti skapet så "smuts" och "avlagringar" samlades där och det blev infektioner. han fick vandra vidare.

därimot kan jag "plocka bort" lite "flagor" från snoppen som sitter löst när hästen "vädrar" :o

jag tror inte det är bra att "rota" för mkt. med sådant som naturen redan "tänkt ut" en bra lösning för :angel:

Har ej heller tvättat något i underredet under hela min hästägartid, brukar inte behövas om inga specifika problem uppstår.

Skapet är självrengörande, alltså behöver man inte hålla på och tvätta där om det inte uppstår specifika problem.

Skriver under det flera här säger... Jag har aldrig tvättat skapet på någon häst...Däremot har jag hållit en viss koll så att det inte svullnar men det har inte hänt. Har levt i hästars närhet i 40 år...:cool:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 673
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 107
Senast: kma
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 929
Senast: lizzie
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka