väljer fel galopp efter hindrena

josephinerp

Trådstartare
Jag har en 7årig varmblod , tävlad upp till 1m och har haft problem med si-leder men kollas regelbundet. Men nu när vi hoppar så har han börjat landa i fel galopp. Först var det bara höger och då kolla vi si leder o han satt fast o knäcktes men nu efter har han börjat landa fel i båda, men byter av sig själv efter ett litet tag.. men min undran är om de är bak knäna? Han är plockad ben bitar i has o benen.

Sv: väljer fel galopp efter hindrena

Vet inte om jag riktigt förstår vad du menar? Landar hästen i fel galopp dvs. tvärtemot den galopp du ber honom landa i? Eller är det att det alltid blir samma galopp efter hindret t.ex. höger?

/V

Hästen brukar landa i den galopp som ryttarens viktshjälper säger. Så om du lägger dom åt höger bör en frisk häst landa i höger galopp och tvärt om.

Han landar alltid fel när han ska landa höger, men han byter snabbt till höger av sig själv ändå sen, när jag låg på volt och överdrev min vikthjälp landa han höger, men annars väljer han hellre vänster. vad kan de bero på*?

Du är antagligen inte helt liksidig i kroppen och flyttar vikten över hindret? Extremt vanligt. Då byter hästen galopp för att parera landningen.

Eller så är det hästen som är oliksidig, också jättevanligt.

Antagligen ingenting att göra med benbitarna iallafall, om hästen inte är oren?

Utan att ha sett dig rida din häst gissar jag ändå på att din häst landar i den galopp din vikthjälp säger.
Renodla dina hjälper är mitt tipt!

Få hästar och männsikor är helt liksidiga. De allra flesta är lite sneda någonstans. Därför blir det nästan alltid svårare med den ena sidans galopp. En duktig instruktör kan oftast hjälpa en att hitta problemet men för att verkligen bli helt liksidig kan man behöva hjälp och träning avsuttet.

Eftersom den snabbt byter till rätt galopp väljer den att alltid landa på samma ben. Stort varingstecken för mig, skulle bokat kiliniktid igår....

Håller med Bison,boka tid på klinik.
Med tanke på den historia du berättar med tidigare problem skulle jag först kolla upp hästen så allt är ok.
Sen instruktör om hästen är frisk.
Magkänslan har ofta rätt,du tror nåt är fel ,lyssna på det! du känner din häst bäst!

Han är ren i fram. Han har varit lite sned förut men nu jämn o varit bra tag. Tänkte på bak knäna ett tag där...?
jag är sne så vet att mina vikthjälper är halft.. men hur ska jag träna för att han ska landa rätt?

För att han är kollad. Och kollad idag igen. Behöver nog mera tips om hur den kan förbättras eller va de kan vara. Nt vad jag BORDE GÖRA, är inte helt bakom flötet. Vill ha TIPS?! Därför jag skriver, skulle väl inte skriva här o prata med bara vetrinär då. Synd att man alltid ska behöva bli irriterad på sådana trådar.

jag är sne så vet att mina vikthjälper är halft.. men hur ska jag träna för att han ska landa rätt?

Vad säger din tränare? Och om du vet att du är sned, (vilket jag också är så du är inte ensam) går du till någon kiropraktor eller sjukgymnast för att försöka bli rakare i din kropp? Det är rätt svårt att föreslå träningar över nätet i sådana här fall.

Men han är ju kollad. Det har inget med att han har ont!! Måste hitta ett tränings sätt att få han landa o stärka den sidan,

Testa att ställa upp små hinder på en volt så blir det kanske naturligare för hästen att landa rätt när det är böjt spår? :)

Han landar rätt nu! Det var för han satt fast i si-led på högersida, han blev värre efter blev knäckt och nu återhämta sig och behövde bara inse att de inte gjorde ont och idag var han klockren och landa rätt hela tiden :) .hur tar man bort trådarna?

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 756
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 952
Senast: Linda_A
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 722
Senast: prallan
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 453
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka