Välja själva?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gabbi

Trådstartare
Hej föräldrar.
Jag är nyfiken på när ni tycker att ett barn kan välja själv.
Jag har gjort misstaget att få delar av min arbetstid förlagd till helgtid och jag jobbar i djuraffär.
Varje dag förvånas jag av att några föräldrar (mest pappor faktiskt) låter barn så små som två-tre år gamla välja själva. Det går inte, och det tar enormt lång tid, och resultatet blir alltid totalt irrationellt, i stil med:
"Haj!"
"Hajen blir tyvärr väldigt stor, och dyr, och vill bo i saltvatten, vill du inte ha en guppy istället?"
"Haj!"
"Hörde du vad tanten sa? Den kommer att bli tre meter, och vårt akvarium är bara tolv liter, och dessutom kostar den nästan tiotusen, och så mycket tjänar inte pappa på en månad..Kom så tittar vi på guppyn..."
"HAJEN!!!"
"Suck, ok.....har ni avbetalning?"

Jag har inga barn själv, så det kanske är därför jag har missat det pedagogiska i detta, om det finns?
I vilken ålder kan barnen faktiskt ta till sig de argument jag försöker presentera, och väga dessa mot sina egna (ibland vilda) önskemål?

Sv: Välja själva?

Frågan är väl mer VAD man låter barnen välja, om man anpassar valet till deras ålder osv.
Vår 2,5-åring kan få välja lättare saker, typ vilken nalle hon vill ha i sängen, vilken pyamas hon vill ha, vad hon ska äta... Men då lägger vi i princip alltid fram 2, kanske 3 förslag, inte mer.

MVH/

Josefine

Om våran dotter numera tre år skulle få någon fisk så skulle valet vara vilken färg på fisken som finns i det här exakta akvariet... Ska man skaffa sig ett levande djur så måste man läsa på och se att det passar en...
Nu funderar vi visserligen på akvarium i julklapp till dottern men något beslut har vi inte tagit än... Och hon kommer inte att få välja vilken sort hon vill ha utan kommer i sådana fall att få ett "färdig" akvarium...

Men ang val i största allmänhet... Hon får välja enkla saker som gäller henne själv, tex mjölk eller vatten till maten, knäckemacka eller inte, vad hon vill ha på den ev mackan osv... Hon får oxå välja vissa kläder som hon vill ha på sig, tex strumpor trosor. Övrig kläder brukar jag styra upp lite men ändå med lite eget val.

En del (oftast pappor?) lär sig aldrig.

Visst får barnen välja, men inte helt fritt och på allt. Utan jag tänker ut vilka alternativ som är lämpliga och sen får barnet välja mellan dem. Det blir ju helkört om man först säger att de får välja själva och när de väljer så säger man nej...

Eller på fiket, ungen skall få välja exakt vad den vill ha - hur lätt är det ? Man kan ju inte välja själv bland alla godsaker hur skall då en liten unge kunna göra ett ågotsånär rationellt val. Oftast väljer de en kladdig sak som föräldrarna inte alls tycker är lämplig. Så var det med det egna valet.

Jag lät alltid mina barn välja på typ kanelbulle eller russinbulle

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar