Välja seminstation + ta bakt.prov.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Siriano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 935
S

Siriano

Vilka fördelar finns det med att välja hingstens hemstation? Min närmsta station ligger 2 mil bort, men hingstens station ligger 10 mil härifrån. Är det ”värt” de extra åtta milen för att slippa skick etc? (Hingsten står på färsk semin) Rent ekonomiskt borde det väl bli billigare med TAI med tanke på dagens bensinpriser, men om det är bättre att vara på hemstationen kan det vara väl värt de där extra kronorna. Hur hade ni resonerat?

Har även tänkt ta bakt.prov på stoet innan betäckning. Kan jag be vilken vet. som helst ta det eller är det en fördel om man gör det på den station som tänkt användas, så de har hela stoets historia om det skulle vara något problem?

Sv: Välja seminstation + ta bakt.prov.

Jag hade nog tagit hemstationen, det blir ju 16 mil extra fram och tillbaka, måste man kanske dessutom åka flera ggr plockar det på ganska snabbt. Rent tidsmässigt sparar du även en del.
De på hemmastationen kanske känner till hästen redan?

Det beror ju på stoets tidigare historia också. Har hon haft lätt för att ta sig spelar det ju inte så stor roll, men om hon krånglat lite är det ju smidigt att få direktsmin, fast det kanske de kan fixa ändå på din närmaste station (alltså hämta direkt från hingstens station så att man slipper skicka med post). Sen beror det ju på om du behöver betala stationsavgift eller ej. Visa stationer har ju ingen stationsavgift när man betäcker med stationens egna hingst och då blir det ju billigare att åka dit.

Angående baktprov kan du ju be din vanliga vet ta det, men att du i så fall får med ett skriftligt provsvar som du kan lämna till veterinären på seminstationen.

Tack för svaren. Det är ett förstagångssto, 15 år gammal (Min fd. tävlingshäst som varit avställd sedan i höstas).

Med anledning av vad Stommen skriver ang. direktsemin. Är det alltså ett tredje alternativ att jag kör stoet till den station som ligger närmast men ordnar transport själv av seminen från hingstens station?

Ja, du kan helt klart göra som Stommen föreslog, köra och hämta seminet själv. Du slipper då transportkostnaderna på skicket, samtidigt som du får garanterat färskt semin till stoet. Dock får du själv körkostnader förstås.
Som jag skrev i förra tråden (som togs bort?) så skulle jag först och främst kolla den aktuella hingstens dräktighetssiffror på AI och TAI och låta det styra lite.
Stationsavgiften slipper man ibland om man väljer hingstens egen station, det kan ju göra så körningarna inte blir dyrare trots avståndet. Detta är dock lite olika, antagligen beroende på vem som äger hingsten och dess involvering i semin-/tappstationen.

För mig betyder även hästhållningen en hel del. Har de ordentligt med hagar? Åker stoet in och ut på 2 dgr är ju inte hagarna hela världen, men tar det 3-4 brunster och krånglar en del (vet man ju aldrig på förhand) är man glad om stoet mår väl under tiden!

Jag skulle valt att åka de 10 milen och lämnat stoet där .
Dels hade jag sluppit skickkostnaderna ,så redan vid 1 skick har jag sparat dessa samt för att skicket inte ska komma bort eller missat i beställning (vilket jag varit med om ) Och om man ev slipper stationsavgift .
Missar man på sista skicket så har stoet stått där redan 1 vecka och måste tillbaka igen eller allt stå kvar på stationen .. Då blir det mycket dyrare .
Nepp skulle åkt med stoet ;)

Mvh Mia

Liknande trådar

Avel Förra året när en av våra ston skulle betäckas med en utländsk hingst beställde jag direkt från hingsthållaren. Den ligger i Tyskland... 2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: chap13
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –... 2
Svar
25
· Visningar
4 943
Senast: Molekyl
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 585
Senast: moonstruck
·
P
Avel Nu har jag äntligen valt ut "den rätte" till mitt sto. Han finns på både AI och TAI. Jag har också bestämt mig för en seminstation som...
Svar
5
· Visningar
1 606
Senast: borsalino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka