O
Orkan
Behöver lite snabb hjälp. Jag ska välja vilket hösilage jag ska ha i morgon. Det är två olika från i år och ett från förra året. Jag har tyvärr alla olika sorters hästar i stallet, det bästa hade säkert varit att ta alla tre men då går inte balarna åt. Jag har själv ett dräktigt fullblodssto och två tvååriga halvblodsvalacker, resten är inackorderingar och är gammal fångponny, gammalt tunnt halvblod, fullblodsvalacker, tävlingshalvblod, dräktigt halvblodssto, tvåårig halvblodsvalack och ett par hobbyhalvblod.
Behöver lite ideer om vilket av dessa hösilage som är bäst för flest hästar och minst opassande för resten. Gärna tips på vad man kan komplettera med till dom hästar som det inte passar så bra till.
Hösilage 1. förra årets skörd
60% ts
73 g smb rp/kg ts
10.1 MJ/kg ts
Hösilage 2. årets skörd
79% ts
53 g smb rp/kg ts
10.5 MJ/kg ts
Hösilage 3. årets skörd
76% ts
90 g smb rp/kg ts
10.9 MJ/kg ts
Snabbt räknat behöver jag 112 balar. Hösilage 1 finns det 80 balar av, nr 2 200 av och nummer tre finns det 120 balar av.
Borde man ta det från förra året först och gå över på nr 3 lite längre fram när stona har gått lite längre i dräktigheten. Nr 2 blir väl för låg kvot för att vara intressant?
Hur tror ni att det går för fångponnyn med dessa fodren?
Långt blev det... Men tacksam för alla svar!
Behöver lite ideer om vilket av dessa hösilage som är bäst för flest hästar och minst opassande för resten. Gärna tips på vad man kan komplettera med till dom hästar som det inte passar så bra till.
Hösilage 1. förra årets skörd
60% ts
73 g smb rp/kg ts
10.1 MJ/kg ts
Hösilage 2. årets skörd
79% ts
53 g smb rp/kg ts
10.5 MJ/kg ts
Hösilage 3. årets skörd
76% ts
90 g smb rp/kg ts
10.9 MJ/kg ts
Snabbt räknat behöver jag 112 balar. Hösilage 1 finns det 80 balar av, nr 2 200 av och nummer tre finns det 120 balar av.
Borde man ta det från förra året först och gå över på nr 3 lite längre fram när stona har gått lite längre i dräktigheten. Nr 2 blir väl för låg kvot för att vara intressant?
Hur tror ni att det går för fångponnyn med dessa fodren?
Långt blev det... Men tacksam för alla svar!