Vita_N_6520
Trådstartare
Ja nu har jag ju gått och köpt mig ett halvblod med full stam, så då börjar jag ju såklart direkt tänka på att avla på henne
Allting blir ju lite mer intressant nu när man har en stam att kolla efter.
Men frågan är ju vad man ska kolla efter.
Hur man bestämmer sig?
Hade tänkt betäcka min förra häst iår egentligen (hon blev tyvärr avlivad ) men eftersom hon hade okänd härstamning så var det mer en "chansning" där.
Betäcker jag min nuvarande häst så kan man ju tänka lite längre, som att man kan sälja hästen vidare, eller kanske tävla denne hästen lite högre. ^^
Min häst är e. Warsteiner ue. Elfenspuk
Vet inte hur stora dessa är, men endel hingstar borde väl gå bort direkt?
Är det något som utmärker dessa hingstar /deras avkommor?
Positivt eller negativt?
Stoet är väl en "medel häst". Hon hoppar bra och har bra steg, men på medelnivå sas. Skulle troligtvis kunna komma upp till 120,130 och msv dressyr med hyfsade resultat. Har inte hoppat henne så högt än, men jag tror hon är mer åt dressyren iaf även om hoppningen är helt okej..
Hur bestämmer man sig angående inriktningen på fölet?
Jag tänker som så, att om jag ska ha fölet själv så vill jag gärna att hingsten ger både hopp och dressyr, medan om jag ska sälja fölet så kanske det är bättre om man inriktar sig på rent (dressyr?)blod. ?
Eller får man ut mer av hästen om man väljer en med båda?
Är ju jättesvårt det här, men jag tänker att det kan vara bra att vara ute i god tid.
Kommer ju inte bli förrän tidigast nästa år men det kan ju vara bra att vara förberedd för att få ut det bästa av avkomman.
Min häst är 163 cm hög, tycker hon känns lite större.
Hon är trevlig och lagom känslig, samt har mjuka rörelser. Positiva egenskaper jag gärna vill behålla.
Däremot är hon lite fjantig - blir rädd för grässtrån och pölar i backen typ - samt ganska känslig i huden, hovarna osådär, och det vill man ju gärna ha bort
Har inte inspekterat hennes rörelser och exteriör sådär jätteseriöst än så jag har inte så mkt positivt lr negativt att påpeka där än.
Har ingen bra uppställd bild, men jag skickar iväg en så ni får se hennes typ
Någon som har en spontan fundering om hingst?
Allting blir ju lite mer intressant nu när man har en stam att kolla efter.
Men frågan är ju vad man ska kolla efter.
Hur man bestämmer sig?
Hade tänkt betäcka min förra häst iår egentligen (hon blev tyvärr avlivad ) men eftersom hon hade okänd härstamning så var det mer en "chansning" där.
Betäcker jag min nuvarande häst så kan man ju tänka lite längre, som att man kan sälja hästen vidare, eller kanske tävla denne hästen lite högre. ^^
Min häst är e. Warsteiner ue. Elfenspuk
Vet inte hur stora dessa är, men endel hingstar borde väl gå bort direkt?
Är det något som utmärker dessa hingstar /deras avkommor?
Positivt eller negativt?
Stoet är väl en "medel häst". Hon hoppar bra och har bra steg, men på medelnivå sas. Skulle troligtvis kunna komma upp till 120,130 och msv dressyr med hyfsade resultat. Har inte hoppat henne så högt än, men jag tror hon är mer åt dressyren iaf även om hoppningen är helt okej..
Hur bestämmer man sig angående inriktningen på fölet?
Jag tänker som så, att om jag ska ha fölet själv så vill jag gärna att hingsten ger både hopp och dressyr, medan om jag ska sälja fölet så kanske det är bättre om man inriktar sig på rent (dressyr?)blod. ?
Eller får man ut mer av hästen om man väljer en med båda?
Är ju jättesvårt det här, men jag tänker att det kan vara bra att vara ute i god tid.
Kommer ju inte bli förrän tidigast nästa år men det kan ju vara bra att vara förberedd för att få ut det bästa av avkomman.
Min häst är 163 cm hög, tycker hon känns lite större.
Hon är trevlig och lagom känslig, samt har mjuka rörelser. Positiva egenskaper jag gärna vill behålla.
Däremot är hon lite fjantig - blir rädd för grässtrån och pölar i backen typ - samt ganska känslig i huden, hovarna osådär, och det vill man ju gärna ha bort
Har inte inspekterat hennes rörelser och exteriör sådär jätteseriöst än så jag har inte så mkt positivt lr negativt att påpeka där än.
Har ingen bra uppställd bild, men jag skickar iväg en så ni får se hennes typ
Någon som har en spontan fundering om hingst?