Välja hage till fångshettis, hjälp.

mian

Trådstartare
Nu vill jag ha era råd angående min fångshettis.

Just nu går hon i sin grushage med en kompis på dagarna och hon får komma in på nätterna. Hon får hö med låg sockerhalt + lite lucernpellets.

Nu ska jag flytta henne till ett annat stall där hon också kommer ha tillgång till en grushage+kommer hon få samma foder som nu. Men här skulle jag även kunna få ha henne i en skogshage med lite ”skogsgräs”.
Är jag lite i valet och kvalet om jag skulle våga släppa henne i skogshagen eller inte, inga långa stunder utan bara sakta invänjning till max några timmar/dag.

Historik: Fick fång första gången för 7 år sedan, då var hon övervikig och gick på för kraftigtbete. Inga förändringar i hovarna denna gången. Hon fick därefter ytterligare ett fånganfall då hon skulle sakta vänjas in på gräs igen, detta pga av min okunskap och att jag lyssnade på veterinärens råd. Nästkommande sommar skulle hon gå kvar i vinterhagarna, men detta fungerade inte heller hon fick lindriga fångkänningar då också. Hon fick gå resterande tid den sommarn i en lite grushage. Efter denna sommar gjordes en grushage där hon har gått sedan dess varje sommar. Hon får analyserat hö med lågsockerhalt. Men för 3 år sen så köpte jag hö från ett annat ställe och hon fick fång efter 2 dagar, detta va ett kraftig anfall som krävde att hon blev inlagd på klinik med diverse åtgärder. Men hon blev frisk och hon hade små förändringar rotationer i hovarna (fram), efter rehabilitering och ny röntgen så kan man inte se att hon haft fång längre utan hovarna är fina.
Hon har inte haft fång på 3 år, är fin i hull, pigg och glad!:)

Hur skulle ni göra? Våga sakta vänja in henne i skogshage eller låta henne endast gå i grushagen?:bow:
Tacksam för alla tankar och idéer.
 
Sv: Välja hage till fångshettis, hjälp.

Måste bara få säga att vilket enormt jobb du gjort med din "lilla" häst:)! Så enormt roligt att höra att du fått henne att må bra. Att du genom åren lärt dig känna igen fångkänningar, det är precis det som jag får "slåss" för mot andra förståsigpåare. Enligt vissa existerar inte sånt. Men jag har vetskapen att jag faktiskt gör rätt. Just nu mår min häst bra i och med att jag är uppmärksam på minsta förändring. Han går i hage med de andra en del av dygnet.

Du sa att du skulle flytta hästen till annat stall, tänk då på att det också kan orsaka olika påfrestningar. Kanske det vore bäst att låta henne gå i grushage ( den nya ) med det hö som hon är van med tills hon har acklimatiserat sig. Sen tror jag av din berättelse att hon mycket väl kan vänjas in i skogshagen. Vad jag förstår ska man vara försiktig när det gäller förändringar som kan stressa hästen. Ta det långsamt och lycka till!
 
Sv: Välja hage till fångshettis, hjälp.

Ja, endel jobb har det varit men hon är var varenda sekund och krona.:laugh:
Har varit kämpigt men man har lärt sig en hel del på vägen oxå.

Jo, flytt kan ju iof medföra en del stress, men dit hon ska flytta ska även hennes hagkompis komma med. Så allt blir inte nytt för henne, och hon är av den coola naturen.;) Så just flytten tror jag kommer att gå bra.

Men som du nämner så kanske man ska vänta ett tag inne nman provar skogshage så hon hinner känna sig hemma.

Lycka till med din fångis, allt går men det är lite tidskrävande...;)
 
Sv: Välja hage till fångshettis, hjälp.

Jag antar att du har insett för länge sedan att man aldrig någonsin får samma svar när det gäller fång, här kommer ett annat.

Jag har förstått det som, efter att ha läst ett antal vetenskapliga studier om fång, att återkommande fånganfall är ett tecken på att hästen är/har lätt för att bli insulinresistent. Dessa hästar verkar vara superkänsliga för annat som andra hästar klarar av. Min egen ponny är en sådan och jag märker på henne att hon reagerar på gräset.

Man måste ju tyvärr alltid göra egna bedömningar och ibland blir de naturligtvis påverkade av situationen.
Men om det var min ponny och jag mkt gärna ville behålla henne så hade jag inte släppt henne i en skogshage med gräs. Det kan finnas annat olämpligt i hagen och små ponnyer tycks ha en enorm förmåga att sätta i sig stora mängder gräs på kort tid. De flesta rekommendationer som jag har läst för den typen av häst avråder från att låta den gå på gräs. Däremot så hade jag testat munkorg eller annan typ av begränsare, fast kanske inte i en skogshage. Risken att den får av den är nog ganska stor. Min ponny är ute på dagarna och har alltid munkorgen på. Hon trivs med att vara med de andra och kunna gå och leta mat. Sedan kan man naturligtvis tycka att det är hemskt men alternativet är ännu värre. Det är tre och ett halvt år sedan hennes fånganfall. Ett år efter anfallet syntes det inga spår av det på röntgen. Hon mår bra och jag rider henne som vanligt.
 
Sv: Välja hage till fångshettis, hjälp.

Jag har, som tur är, inte så stor erfarenhet då min shettis drabbades för första gången i år. Enligt vet har hon IR/EMS så hon kommer alltid att förbli en "högriskhäst". När det var dags att släppa ut henne efter boxvilan såg vi ut ett skogsområde (i samråd med vet) där det bara finns mossa, blåbärsris och enstaka strån av ett lite högre smalare gräs. Vetten sa att för min häst är det främst det "vanliga" gröna gräset som är farligt. Det stämmer nog på de flesta fånghästar. Hon har nu gått i den hagen ett par veckor och är nu ute halva dygnet. Vi fodrar med urvattnat hö i små mängder och det har funkat över förväntan :) Hon har tom gått ner lite och börjar bli hyfsat slank och hon ser glad och nöjd ut. Sällskapshästen går oftast i hagen intill och nattetid står de inne ihop.
Lycka till med din shettis
 
Sv: Välja hage till fångshettis, hjälp.

Jag hade släppt henne i skogshagen med munkorg på och tagit in henne för natten i antingen box eller grushagen med hö som stödfodring...Hon rör sig betydligt mer i en större hage vilket är bra för blodcirkulationen.
 
Sv: Välja hage till fångshettis, hjälp.

Det finns massor av ogräs som är minst lika farliga som gräs för en IR häst. Det är dock möjligt att mossa och blåbärsris inte innehåller så mkt icke strukturella kolhydrater.
 
Sv: Välja hage till fångshettis, hjälp.

Jo, det har du säkert helt rätt i. Som tur är gick vi igenom växtligheten som fanns innan jag vågade släppa henne. Ogräs finns inte ens i hagen och blåbärsriset gillar hon inte, utan det är mest sällskapsdamen som äter av det de gånger hon går med inne i hagen. Den är ganska liten, ca 3-400 m2 så det är lätt att hålla koll. Jag får se om jag vågar utöka den senare, men ska nog kolla igenom närliggande terräng noga först. Jag har räknat med att hon ska livnära sig på hö och det som finns i hagen ska bara fungera som sysslesättning. Jag är ju jätteglad att vi bor så vi har tillgång till skog.
 
Sv: Välja hage till fångshettis, hjälp.

Jag har insett att om man har hittat ngt som fungerar för en fånghäst så ska man fortsätta med det. Min ponny hade jag inte vågat släppa i din hage, hon äter mossa har aldrig någonsin träffat en häst som gör det tidigare. Hon äter säkert blåbärsris också!
Men det blir nog bra för din ponny.
 
Sv: Välja hage till fångshettis, hjälp.

Haha, ja det var unikt att äta mossa. Blåbärsris är nog vanligare. Min vet bara inte om att shettisar äter allt, och jag tänker inte berätta det för henne:laugh:
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
534
Senast: Kristall10
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Min shettis-valack är 16 år och har haft fång flera gånger i sitt liv. Sista åren har vi sett direkt när ngt här på gång och...
Svar
10
· Visningar
1 869
Senast: tara
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 500
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp