Välja foder..

Kivina

Trådstartare
Jag har de senaste två åren gett färskfoder till min hund. Det är inget problem så, men tycker det är lite kladdigt att hantera. Särskilt sommartid när vi ofta är på resande fot och jag inte har plats i frysen varken i husvagnen eller stugan. Därför funderar jag på att fasa över henne på torrfoder över sommaren iallafall. Och nu står jag och velar mellan standardt (vild eller normal) och acana (grassland eller lamb & apple).
Hunden är en fyraårig rottweiler, inga kända allergier, varken lätt eller svår att hålla hullet på och har ätit alla ovanstående sorter utan problem som godis och enstaka portioner emellanåt.

Vilket hade ni valt?

Jag har de senaste två åren gett färskfoder till min hund. Det är inget problem så, men tycker det är lite kladdigt att hantera. Särskilt sommartid när vi ofta är på resande fot och jag inte har plats i frysen varken i husvagnen eller stugan. Därför funderar jag på att fasa över henne på torrfoder över sommaren iallafall. Och nu står jag och velar mellan standardt (vild eller normal) och acana (grassland eller lamb & apple).
Hunden är en fyraårig rottweiler, inga kända allergier, varken lätt eller svår att hålla hullet på och har ätit alla ovanstående sorter utan problem som godis och enstaka portioner emellanåt.

Vilket hade ni valt?

Jag har börjat ge Tuggmästarens till min, en väldigt stor poäng för mig (förutom att han tycker om det!) är den enormt smidiga leveransen. Som regel har alla beställningar dykt upp nästa dag, hemleverans utan kvittens. Jag reser en del, och då är det alltid lite elände om man ska kunna hitta rätt foder på plats, släpa med sig en säck (jag vet inte alltid hur länge vi blir borta), eller hur man ska lösa det. Nu vet jag att det går att få tag på det hur lätt som helst.

Men om det är just dessa två foder så har jag hört gott om Standardt men inte provat det själv. Har gett Acana lamb&apple men han var inte så förtjust i det och jag tyckte han blev lite mysko i magen efter ett tag. Fisig.

Vilket hade ni valt?
Jag hade valt acana, tycker standardt innehåller så himla mycket ris.

Mina hundar älskar Acana och Orijen som godis, så jag provade att ha det som komplement till färskfoder när det behövs - men fy så dom skiter megahögar om dom får en hel måltid av det - eller än värre äter det en hel dag eller fler. Superhögar av halvmjuk avföring :yuck: Vettigt innehåll till viss del, men gräsligt mycket fibrer. Förstår inte varför det ska vara så mycket fibrer i ett foder med så hög kötthalt ?

Hmm verkar som att jag kanske måste prova mig fram.. jag har tidigare gett (innan hon gick över på färskfoder) Brit care adult large breed och det funkade hon bra på. Det är också ett alternativ jag kan fundera på...

Mina hundar älskar Acana och Orijen som godis, så jag provade att ha det som komplement till färskfoder när det behövs - men fy så dom skiter megahögar om dom får en hel måltid av det - eller än värre äter det en hel dag eller fler. Superhögar av halvmjuk avföring :yuck: Vettigt innehåll till viss del, men gräsligt mycket fibrer. Förstår inte varför det ska vara så mycket fibrer i ett foder med så hög kötthalt ?

Ja, jag ger torrfoder när jag är iväg och provade då Purizon som är liknande innehåll som Acana m.fl (hög kötthalt och spannmålsfritt) men fy så äcklig avföring och vilka mängder! Då tycker jag standardt är bättre, inte på långa vägar som VOH färskfoder, men okej för torrfoder.

Kanske ska ta det säkra före det osäkra och gå tillbaka till det fodret jag vet hon fungerar på..
Hur gör jag övergången? Jag funderade på 10 dagar med ett mål färskt och ett mål torrt och sen fasa över henne helt på torrt.

Ger Acana och hundarna funkar fint på det. Standardt innehåller ris och det är inte bra att ge ris för ofta pga arsenik som finns i nästan allt ris. "Det finns ingen dos där det inte finns någon risk alls", säger Marie Vahter, professor i miljömedicin på Karolinska Institutet, i en artikel på svt.se där en ny mätning visar arsenik i populära risprodukter (livsmedel). Det torde inte vara bättre i djurfoder.

Ger Acana och hundarna funkar fint på det. Standardt innehåller ris och det är inte bra att ge ris för ofta pga arsenik som finns i nästan allt ris. "Det finns ingen dos där det inte finns någon risk alls", säger Marie Vahter, professor i miljömedicin på Karolinska Institutet, i en artikel på svt.se där en ny mätning visar arsenik i populära risprodukter (livsmedel). Det torde inte vara bättre i djurfoder.

Nämn en sak utan risk. Och ja, luft och vatten räknas också.

Nämn en sak utan risk. Och ja, luft och vatten räknas också.
Varför ge en hund något med ett så potent gift som arsenik när det finns alternativ. Vi måste ju inte ge ris varje dag. Vatten måste vi dricka och luft måste vi andas. Vi ger ju inte choklad till hunden fast vi vet att en liten bit är ofarligt. :)

Varför ge en hund något med ett så potent gift som arsenik när det finns alternativ. Vi måste ju inte ge ris varje dag. Vatten måste vi dricka och luft måste vi andas. Vi ger ju inte choklad till hunden fast vi vet att en liten bit är ofarligt. :)

Jag har inga invändningar mot påståenden av typen "arsenik är skadligt". Jag har problem med lösryckt alarmism.

Jag har inga invändningar mot påståenden av typen "arsenik är skadligt". Jag har problem med lösryckt alarmism.
Alarmism är någon ny fara som plötsligt kommer upp och sedan försvinner. Förstår att det här med arsenik i ris är nytt och okänt för dig, men det har varit känt i många decennier. Arsenik i vatten har det rapporterats om i minst 60 år. Ris står i vatten medan det växer och att ris upptar arsenik mer än andra grödor finns det vetenskapliga artiklar att söka på nätet från åtminstone 1980-talet. Om du söker i universitetens databaser så hittar du äldre.
År 2012 blev det känt för den breda allmänheten då Consumers Report och FDA presenterade uppmätta nivåer av arsenik i olika rissorter. Vad samma tidpunkt rapporterades det om det i svenska media och hos livsmedelsverket. I februari år kom en ny studie som svt.se presenterade och den bekräftade det som de tidigare studierna visat. Jag gissar att det är den sistnämnda du syftar på när du skriver om "alarmism".
För övrigt är det relevant att nämna detta för TS då hen efterfrågar synpunkter på två olika foder, varav det ena innehåller en stor del ris.

Vilket hade ni valt?

Jag började ge vår rottis standart förra året efter att hon ätit appetitt hela livet, tycker hon funkar bra på det! Fiser ingenting längre, bra i hullet och fin päls :)

Mina gillar tyvärr inte Standardt, som jag själv tycker är ett bra kompletteringsfoder de gånger jag har svårt att utfodra färskt. Dock så fungerar Four Friends klockrent vad gäller magar mm (skiter inte mycket mer än med färskfoder) - fast just nu har dom fått pippi på att det ska vara just Orijen eller Acana. Nåja, det sistnämnda får gå som godis, för det blir inga fler hela måltider med det - så det är tur jag sällan behöver ge enbart torrt :p Annars är det Four Friends med anka eller lamm (sensi high och sensi low) som är favoriten både smakmässigt och magmässigt.

Alarmism är någon ny fara som plötsligt kommer upp och sedan försvinner. Förstår att det här med arsenik i ris är nytt och okänt för dig, men det har varit känt i många decennier. Arsenik i vatten har det rapporterats om i minst 60 år. Ris står i vatten medan det växer och att ris upptar arsenik mer än andra grödor finns det vetenskapliga artiklar att söka på nätet från åtminstone 1980-talet. Om du söker i universitetens databaser så hittar du äldre.
År 2012 blev det känt för den breda allmänheten då Consumers Report och FDA presenterade uppmätta nivåer av arsenik i olika rissorter. Vad samma tidpunkt rapporterades det om det i svenska media och hos livsmedelsverket. I februari år kom en ny studie som svt.se presenterade och den bekräftade det som de tidigare studierna visat. Jag gissar att det är den sistnämnda du syftar på när du skriver om "alarmism".
För övrigt är det relevant att nämna detta för TS då hen efterfrågar synpunkter på två olika foder, varav det ena innehåller en stor del ris.

Nej, det handlar inte om att det är någon nyhet för mig, eller att jag tycker att arsenik är helt strålande som det inte finns någon anledning att nämna för TS. (Jag ger inte ris till min, dock skulle jag inte tveka att göra det pga arsenikrisker. Med tanke på hundars livslängd anser jag att riskerna kan anses minimala.) Det handlar om att lösryckta citat av typen "Det finns ingen dos där det inte finns någon risk alls" handlar om att jaga upp känslor, inte informera. Det skapar en falsk koppling (avsiktlig eller ej) till att om man väljer bort ris så väljer man bort risk. Så är det inte. Vad man än väljer att ge så ger man något som det finns risker med. Det är olika risker, och de är olika kända och svårbedömda, men det finns inget som inte har någon risk. Hunden måste äta, precis som den måste dricka och andas. Det är en risk att leva.

Det jag vänder mig mot är "ris är Det Stora Onda", vilket jag anser bara förblindar för rimliga värderingar av alla val. Alarmistiskt, som i: uppblåst, överdriven riskbedömning som spelar på känslor.

Information = bra.
Sprida rädsla = dåligt.

Liknande trådar

Hundhälsa Har egentligen inte försökt ge standardt sedan de kom med sitt nya recept för några år sedan. Men jag har ju hört att alla inte är så...
Svar
8
· Visningar
1 838
Senast: Sissa
·
Övr. Hund ja problemet ligger i mian två nakenhundar. dom äter men inte tillräckligt. jag har provat olika sorter torrfoder/färskfoder m.m. men nu...
Svar
1
· Visningar
640
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka