Välja bett

Moggie

Trådstartare
Hej

vad har ni för bett på era hästar? Min häst är absolut inte hård i munnen, däremot kan hon bita sig fast när hon blir sur och vill gå åt ett annat håll.

Eftersom jag har börjat arbeta lösgörande med henne köpte jag ett apple-mouth för att hon skulle komma igång att tugga mer på bettet och gilla det mer. Dock har hon varit väldigt fladdrig med huvudet och haft en del tics för sig. Bytte tillbaka till hennes gamla travbett, som är tredelat, (sånt här http://www.lillhastenistav.se/bttrav3.jpg) och då var hon inte lika orolig med huvudet.

Kan man rida på sånt bett? Jag känner att det är mkt skarpare än apple-mouthbettet och försöker därför vara väääldigt mjuk på handen. Någon som har något annat tips på bra bett?

Sv: Välja bett

De här betten med parerstänger ligger stadigare i munnen och upplevs kanske som behagligare.

Jag har en kapson på min häst när jag rider. Inget i munnen.
Tycker hon blir mest lösgjord på det sättet. Hon tycker inte alls om bett, blir stel och konstig och jag hittar inget bättre sätt att hantera det på än att helt enkelt ha ett bett som inte sitter i munnen.

jag är väldigt nöjd med mitt tredelande bett som jag tror heter pessoa magic bit. Det är inte ett klassiskt pessoabett med tre ringar. Utan ser ut som ett vanligt tredelat men bettet går inte att vika ihop bakåt om du fattar vad jag menar... Det är rörligt i de tre delarna uppåt och neråt och framåt.
Jag brukar säga att det är en blandning mellan ett rakt bett och tredelat.

Du kan föka på google för att hitta en bild.

Mitt sto blir stabil i munnen med det eftersom att det ligger ganska stilla som ett rakt bett men man får de positiva effekterna att kunna röra delarna uppåt och det upplever jag är bättre vid ställningar och lösgörande, om man tycker det är svårt med ett vanligt rakt eller stång.

Du kanske inte förstår men.,. försök hitta en bild

Jag har ett vanligt tredelat bett. Min häst har också "bit sig fast" ibland men jag har aldrig tänkt på att byta bett. Jag har istället tränat lydigheten och helt plötsligt var problemet borta.

Har haft ett två delat på honom också men tycker att han blir mjukare och trivs mer med det tredelade.

Klart du kan rida på det om hästen gillar det.

Jag växlar mellan tvådelat fullcheek, hackamore, kimblewick (med tungfrihet) och kandar. Kör på tvådelat travbett eller på kimblewick.

Jag rider oftast på ett tredelat bett med fasta ringar, speciellt när jag rider ut då hon blir ganska het då. Varvar med att rida på ett rakt bett när jag rider på banan/arbetar henne för att få henne känslig och mjuk i munnen.

jag använder samma bett till min fbl kille som både är känslig och blir stark, och han fungerar mkt bra på pessoa magic bit, just för att det ligger still i munnen men ändå är så flexibelt.
Sen växlar jag gärna bett, rider på hackamore, rakt bett och vanligt tredelat.
Mn får pröva sig fram helt enkelt :)

Jag har provat appelmouth men det funkade inte alls på min häst. Så jag fortsätter med mina tredelade bett som hon föredrar. Har både med lösa ringar och D-ringar.

Även en häst som blir stark kan vara känslig, är inget konstigt med det.
Stark blir han när han inte är riden på ett tag, känslig, det är han jämt.

Jag måste bara fråga en sak: Hur kan hästen vara känslig om han är stark?

Sätter jag in ett skarpt bett i munnen på min häst som är känslig så drar han upp huvudet, biter sig fast i bettet och bara springer. Upplevs då naturligtvis som urstark men det han gör egentligen är att försöka springa ifrån bettets inverkan. Med ett milt bett är han inte det minsta stark.

Sätter jag in ett skarpt bett i munnen på min häst som är känslig så drar han upp huvudet, biter sig fast i bettet och bara springer. Upplevs då naturligtvis som urstark men det han gör egentligen är att försöka springa ifrån bettets inverkan. Med ett milt bett är han inte det minsta stark.
k

Precis så är det. Tack för förklaringen :)

Klart du kan rida på det om hästen trivs på det.

Jag har jättestora problem med att hitta bett till min häst. Han ska helst inte ridas på delat för att hans tänder är väldigt nerslitna, men jag kan inte hoppa eller rida dressyr på hackamore. Nu rider jag ut på hackamore, hoppar på ett rakt gummipelham och rider dressyr på ett vanligt rakt tränsbett. Har ridit på kimblewick, tredelat, tvådelat och bitless bridle också. Skulle vilja prova massa andra bett också men det är så himla dyrt så jag tar det lite pö om pö.

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 009
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
2 203
Senast: user19728
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar