Valet eller kvalet, vad göra? Häst eller ej?

A

angelofthedevil

Har mer eller mindre slutat rida pga där jag red så fanns de inga träningsmöjligheter. Och finns det inga träningsmöjligheter så är det rätt svårt att utbilda en unghäst, i och med det så tröttnade jag.

MEN nu är det som så att jag svarat på en annons om fodervärd åt en häst. Och nu vet jag inte om jag tagit vatten över huvudet eller ej. Jag har ju ännu mitt intresse kvar men vet ej om jag vill ha alla dessa måsten som man har då man har häst. Är det fel att ta en häst på foder och sen ha en medryttare?
:confused:

Sv: Valet eller kvalet, vad göra? Häst eller ej?

Det tycker jag inte. Om du är osäker kan du ju nämna fr ägaren att du planerar att ha medryttare.

Har själv inte medryttare(då jag är ett stort kontrollfreak) men många jag känner med egen häst/foderhäst har det, så varför inte?

Just nu så är det ju inte läge för medryttare då hästen behöver alldeles för mkt träning och inte att tala om trygghet och kärlek.
Han har nämligen blivit räddad från slakt och han var närapå vanvårdad.
Jag vill ju så gärna men frågan är om jag verkligen vill lika mkt när jag väl står där.

angelofthedevil skrev:
Just nu så är det ju inte läge för medryttare då hästen behöver alldeles för mkt träning och inte att tala om trygghet och kärlek.
Han har nämligen blivit räddad från slakt och han var närapå vanvårdad.
Jag vill ju så gärna men frågan är om jag verkligen vill lika mkt när jag väl står där.

Om du misstänker att "alla måsten" kan komma att kännas som för mycket så tycker jag inte att du skall ta just den här hästen. För med sådana hästar brukar "måsten" vara fler än hos en problemfri häst.
Lika så om man tar på sig att utbilda unghästar...

Varför inte bli fodervärd åt en häst som inte behöver utbildas så mycket, eller som i detta fall helas från vanvård. Skaffa en häst som du direkt kan rida och träna och utvecklas med. Då räcker orken betydligt längre. Dessutom är det lättare att få någon som hjälper till med en problemfri häst.

Min erfarenhet är att om hästen i fråga medför problem på något vis så tryter orken betydligt fortare än om man skaffar en problemfri häst.

syrran skrev:
Om du misstänker att "alla måsten" kan komma att kännas som för mycket så tycker jag inte att du skall ta just den här hästen. För med sådana hästar brukar "måsten" vara fler än hos en problemfri häst.
Lika så om man tar på sig att utbilda unghästar...

Varför inte bli fodervärd åt en häst som inte behöver utbildas så mycket, eller som i detta fall helas från vanvård. Skaffa en häst som du direkt kan rida och träna och utvecklas med. Då räcker orken betydligt längre. Dessutom är det lättare att få någon som hjälper till med en problemfri häst.

Min erfarenhet är att om hästen i fråga medför problem på något vis så tryter orken betydligt fortare än om man skaffar en problemfri häst.

Jag har bestämt mig för att inte ta han på foder.
Då jag ej vet om jag har lusten och orken att jobba så mkt med en häst så är det ingen bra ide.
Och om jag skall ha häst igen så skall det vara en ponny som jag skall ha till körning.
:bump:

angelofthedevil skrev:
Jag har bestämt mig för att inte ta han på foder.
Då jag ej vet om jag har lusten och orken att jobba så mkt med en häst så är det ingen bra ide.
Och om jag skall ha häst igen så skall det vara en ponny som jag skall ha till körning.
:bump:

Klokt.... ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar