Väldigt torrt hösilage....

W

woffihaa

Sitter och kollar lite annonser för skojs skull. Hittade en som säljer hösilage med TS på 89,1%.... kan hösilage verkligen va torrare än hö:confused:
Varför plastar man in det över huvudtaget då, är det verkligen bra?

Sv: Väldigt torrt hösilage....

Man kanske inte kan förvara hö och då plastar man istället.

Om det är bra eller inte beror mer på hur många lager plast man har än hur torrt det är, ju torrare det är desto fler lager plast måste det vara eftersom torra strån sticker hål på plasten lättare än vad blöta gör. Om det går hål så möglar det även om det var så torrt från början om det förvaras utomhus som plastade balar brukar.

Man plastar in för att man inte har någon höskulle alt inte får plats med allt på skullen. Plastade balar kan lagras utomhus. Flera av mina bönder jag jobbar åt plastar in halm av samma anledning. Man får inte snåla på lagrena med plast bara så går det bra.

Jag skulle inte kalla det för hösilge om det är så torrt, det är inplastat hö. Finns någon tumregel för när det kallas olika sker, tror det är så här ( ungefär): mindre är 50 % torrsubstans = ensilage
50- 83 % torrsubstans = hösilage
84 % torrsubstans eller torrare = hö

Okej tack båda för era svar :) Det låter logiskt som ni förklarar.
Det som jag tyckte var mest konstigt var alltså att TS var mer än i vanligt hö.
Borde som sagt kallas inplastat hö då :D

Allt som är under 84% är ensilage.

Hösilage är ett påhittat namn som endast har till syfte att indikera på att det är ett förtorkat ensilage.

Optimal ts till häst ligger mellan 45-60%. Optimalt i det anseendet att det är: lätt att producera, konservera och utfodra med.

Precis som ovan : Allt är ensilage.

Hösilage är benämningen på ett torrt ensilage och 50 ts är ett väldigt blött silage.
Uppemot 65 ts börjar det bli torrare och kan kallas hösilage.

Du har iofs redan fått bra svar, men jag svarar ändå! :D

Min leverantör detta år ville ha hö, men hade inte möjlighet att förvara balarna på det sätt man måste för att de ska hålla sig fräscha - så han valde att plasta in dem. TS ligger på 85%

Nackdelen med att plasta in såpass torrt gräs är att man inte får samma ensileringsprocess som man får på blötare gräs så det krävs en duktig bonde för att få bra hygienisk kvalitet. Viktigt också att det är fler lager plast på en torrare bal än på blötare balar då torrt gräs kan sticka hål på plasten (precis som någon redan skrivit).

Vissa foderexperter menar även på att torra balar (tvärtemot vad många tror) håller sämre än en blöt bal när den sen öppnas - iaf de foderexperter från SLU som föreläste på foderkursen jag läste på min utbildning.

Fördelen med torrt foder är ju dock att det inte fryser lika lätt/mkt som en blöt bal! Det är INTE kul med en isklump ståendes i hagen, eller om man fodrar för hand så är det nästan omöjligt att få loss något från balen. Det bör man INTE fodra med, säger vissa av experterna (foderexperter och veterinärer).

Sitter och kollar lite annonser för skojs skull. Hittade en som säljer hösilage med TS på 89,1%.... kan hösilage verkligen va torrare än hö:confused:
Varför plastar man in det över huvudtaget då, är det verkligen bra?
Därför att man har dåligt med folk och utrustning för att köra hö.

Därför att man har dåligt med folk och utrustning för att köra hö.
För att det gick snabbare med storbalpressen att få in det eftersom man riskerade regn. Annars hade man bara fått in hälften och resten hade blivit liggandes. Vilket var mest ekonomiskt att göra i det läge?

För att det gick snabbare med storbalpressen att få in det eftersom man riskerade regn. Annars hade man bara fått in hälften och resten hade blivit liggandes. Vilket var mest ekonomiskt att göra i det läge?
Man hade kört sönder hårdpressen och eftersom det skulle ta 1-2 dagar att få hem nya delar så hyrde man in en storbalspress för att rädda grödan

Man hade kört sönder hårdpressen och eftersom det skulle ta 1-2 dagar att få hem nya delar så hyrde man in en storbalspress för att rädda grödan
Eftersom man ville sälja skörden så var det både lättare och billigare att transportera eftersom man inte behövde täcka skörden med pressening

Hösilage och ensilage är två skilda saker... iallafall enligt foderboken jag har läst!

Allt som är under 84% är ensilage.

Hm, nja, det är kanske lite väl strikt att dra gränsen vid en exakt ts-halt.

Hö är gräs som konserverats genom torkning.
Ensilage är gräs som konserverats genom lufttät lagring så att fermentation uppstår. Vid hög ts-halt blir det en lägre fermenteringsgrad och då använder man ibland benämningen hösilage.

Torrt inplastat vallfoder där ingen fermentering skett är inplastat hö.
Någonstans finns en ts-gråzon där det är så pass torrt att fermenteringen avtar och då är man i gränslandet mellan hö och ensilage.

Nej, det heter ensilage. Hösilage är BARA förtorkat ensilage, men det är ändå ensilage. Hösilage brukar ha högre ts halt, men det är ändå ett ensilage oavsett vad man väljer att kalla det.

Nädå, det är inte svårt att dra en ts gräns vid hö..eftersom det är så det är.

Vad menar du med det? 84% gränsen finns för att det är olämpligt med mer fukt eftersom det då kan bli förstört.

Hö eller ensilage beror på som ngn annan skrev om det har skett ngn fermentering eller inte.

Namnet hösilage har tillkommit i efterhand för att markera att ensilaget har höga ts halter, ALLT ensilerat foder är ensilage med andra ord.

Har ingenting med fermentering att göra alls.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 911
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp