Väldigt få flugägg. avmaskning?

bigganl

Trådstartare
I år har jag hittat 5!!! ynka flugägg på hästen. På de andra två har vi inte hittat några alls. Är det ide att avmaska mot styngfluga ändå under hösten? Vart går gränsen för avmaskning tycker ni kunniga?
(har provat fråga i avmaskningstråden men inte fått några svar där. Därför startade jag en ny)

Sv: Väldigt få flugägg. avmaskning?

Jag skulle aldrig avmaska en häst som inte enligt träckprov har ett högt värde av någon parasit. Träckprov ska göras årligen på alla hästar och de ska bara avmaskas vid behov. Detta inte bara för sig egen hästs skull.

Jag skulle aldrig avmaska en häst som inte enligt träckprov har ett högt värde av någon parasit. Träckprov ska göras årligen på alla hästar och de ska bara avmaskas vid behov. Detta inte bara för sig egen hästs skull.

Men nu pratade vid ju styngfluga, den syns ju bara på hästen, inte på träckprov.

det skulle jag inte heller avmaska för!

KL
Behöver man recept för medel mot styngfluga?
Mitt sto har också haft väldigt få ägg i år, men jag undrar ändå...

Bäst att jag förklarar mig.
Det normala för mig är att ta träckprov på våren för att se om vi behöver avmaska under sommaren. Det har inte behövts sedan vi började med träckproven. På hösten avmaskar jag bara mot styngflugan om hästarna haft flugägg. Det hade de förra sommaren, men det var första gången på säkert 10 år. Nu var det så väldigt lite att jag blev osäker på om man ska avmaska eller inte. därav frågan. Träckprova har inget med frågan att göra.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
905
Senast: Angel
·
Hundavel & Ras Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet. Blir därför otroligt förvånad...
2
Svar
35
· Visningar
4 588
Senast: hollypolly
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 267
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V