Välbalanserad dressyrhingst?

Catayah

Trådstartare
En vän letar hingt till sitt sto och letar efter en välbalanserad dressyrhingst som sitter ihop bra. Tänk rörelsemönster ala Londonderry med lite mindre knä men rörlig och mycket elasticitet och balans snarare än bara power. Inte för korta framben eller för lång rygg och lite lugnare i temperamentet.

Stoet i fråga är mkt känslig men snäll och med enorm arbetsvilja. Tre åttamässiga gångarter men kräver rätt mycket ryttare då hon är lite lång och inte är det mest naturligt välbalanserade. Ganska lätt i typen men lite korta framben, dock mkt bra hals. Nystar ena fram annars korrekt i benen.

Någon som har något tips?

Sv: Välbalanserad dressyrhingst?

Kan ju vara klokt att skriva ut stoets stam så man inte föreslår släktingar

Quaterback (ingen aning om temperamentet där iofs)? Rubinrot/annan R-hingst?

Zuidenwind!

Fin och smidig typ med en god balans!

Däremot kanske inte temperamentet matchar lugn.

Frågar som ovanstående, stam på stoet?

Senast ändrad:

Anledningen till att jag inte skrev ut någon stam är mest för att jag inte är helt 100 på den (inte min häst som sagt). Vet att det är Cortez-"Gammalt svenskt (fått för mig att det är Napoleon men inte säker)"-fbl. Får kolla upp det men ingen risk för nära släktskap med de flesta dressyrhingstar.

Quaterback ha diskuterats men frågetecken på temperamentet där + att vi inte hittat någon mer ingående exteriörbedömning. Att han är lite "burkig" i typen är bara positivt men ben mm vore bra att hitta omdöme/siffror på i alla fall.

Zuidenwind är jätteläcker men tror inget med Jazz i är aktuellt.

Senast ändrad:

Jag tror att Quaterback på ett Cortez sto kan bli kortbent och grovt.

Jag skulle titta på Bellagio, Ampére eller Clever Hill Q

Bellagio är snygg men förutom att han är välbalanserad så stämmer han inte riktigt med vad vi letar efter. För långlinjerad och mycket bensprattel. Ampére är lite mer rätt typ och rörelsemässigt men jag vet inte om man vågar avla på en så ung hingst som redan verkar vara slut i bakknäna oberoende anledning. Clever Hill har jag tyvärr ingen uppfattning om. Vet att han vann bruks förra året men han kan inte ha gjort nåt intryck alls för jag kommer inte ihåg den :o

En R-hingst då, vad tror du om det? Heslegårds Rubin, exempelvis, eller någon lite ädlare ändå så att det inte blir för bastant (tänker Cortez+gammelsvenskt, låter som en stadig modell).

Rubin har väl själv rätt korta framben? Har tyvärr bara sett en (rätt dålig) uppställd bild på honom förutom någon film från hingstvisning men han rör sig ju rätt revligt.
Någon som vet nåt om Dionysos? Gillar stammen på honom (De Niro-Rubinstein-fbl) men har ingen aning om vad han lämnar?

Stoet är i betydligt lättare än vad stammen får det att låta som (hon ser inte ut som en "typisk Cortezare" förutom att hon har rätt mycket hals utan är ganska fullblodsbetonad) och hennes mamma var ganska lätt också så tror inte att det kommer bli någon pansarvagn vad man än lägger på henne. Hellre något som riskerar att bli lite kortlinjerat än att det blir en hypermodern men jättelång avkomma som man behöver vara tvåmetersman för att kunna rida ihop.

Senast ändrad:

Dionysos låter som ett vettigt förslag, tycker jag - vet inget mer om honom än vad man kan hitta på nätet, men förärvningen ser ju jämn och trevlig ut, även om han inte toppar listorna. Och stammen är det ju inget fel på, uppenbart har han nerver som håller för prestation på tävlingsbanan också.

Insterburg kanske? Har mer kvadratisk typ, egna tävlingsmeriter, ligger högt på tyska dressyrindexet och ska vad jag förstår ge trevligt temperament. Av det lilla jag sett loch hört om honom så verkar han väldigt cool. Fantastiskt välbalanserad galopp, men rör sig fint i övrigt också :)
Eller tycker du att det blir för ädelt kanske om stoet är så lätt i typen?

Fast Insterburg är ju ganska rejäl för att vara trakhener, jag tror inte det blir för gracilt.

Får se om man kan hitta lite mer info om hur Insterburgbebisarna verkar. Tror att det kan bli rätt bra det med. Kostolany har också diskuterats tidigare (mest som att "man kanske ska passa på") så tror att trakhener generellt nog kan passa rätt bra då dom ofta verkar lite kvadratiska.

Herzensdieb är en annan väldigt fin trakhenerhingst med mycket bra typ! Vill också slå ett slag för vår svenska fina Hermes, massor av ridbarhet, kort fin typ och bra psyke:).

Tailormade Temptation tror jag skulle kunna ha de egenskaper du söker. Han är ju ung men har ju fått några riktigt fina fölårgångar efter sig. Shooting Star är också en ung hingst, men har ju fina kvaliteer både exteriört och med ett stort plus för sin fina galopp. Har vi tur så kanske han hamnar på Flyinge i år eftersom P.S. är delägare i honom.

Herzensdieb såg ju väldigt trevlig ut. Otroligt trevlig trav, precis det rörelsemönstret vi är ute efter. Elastisk men ser samtidigt avspänt ut. Någon som vet hur han är i skallen och om det går att hitta några fler uppställda bilder på honom, (gillar inte riktigt hur korset ser ut på den jag hittat men tycker det ser bra ut när han rör sig)? Kanske får prata med importören.
Temptation är också trevlig och han verkar ju ge mkt bra föl. Svårt att säga hur dom utvecklas än bara. Hittar inte heller så mycket om hur han är mentalt.
Shooting Star är en sån som jag gillar men tror inte han är aktuell till det här stoet. Han går alldeles för mycket på spänning och visst det skulle säkert bli en mkt flashig tävlingshäst men vi är ute efter nånting lite coolare och mer mentalt naturligt lösgjort.
Hermes kan säkert också vara en idé men misstänker att han är i minsta laget.

Senast ändrad:

Avkommor till vilken hingst? Börjar ju bli ett par som diskuteras (vi ser beslutsångest deluxe i vår framtid)..

Vi har valt Firenze på vårt Cortez-Anart sto. Tror det kommer bli en mkt bra kombo!

Vad tror du om Sir Donnerhall då ?

det finns en youtube video på honom där han dels dressyrar, men ffa där han går terräng som får mig att vilja använda honom bums på en gång till mitt fälttävlanssto.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
2 115
Senast: hetluft
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 880
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka