Valack som har problem att kissa?

silverblom

Trådstartare
Jag har en 5 årig kallblodsvalack, han har börjat kissa mycket under ridning kanske 2 gånger på en timmes pass. Detta har pågått i hela sommaren. Vi en del med en annan häst som gör likadant så har inte oroat mig så mycket.

Men sista 2 veckorna har han ställt sig i "kiss position" men det har tagit ett tag innan han kissar eller så kommer det inget. Skulle ta lite bilder när vi red en dag och nästan alla bilder står han med bakbenen lite bakom sig.

Vad kan detta vara? Behöver jag ringa vetrinär?
Han är pigg och frisk för övrigt.

Han har inte en sk. "böna", alltså små stenar av smuts och smegma i skapet/urinröret? De kan de få och det går relativt enkelt att pilla ut själv :)

Ja, jag hade definitivt kontaktat veterinär. Att kissa och dricka är t ex ett vanligt symptom på PPID. Har han dessutom nu svårt att kissa så kan det sitta "stenar" i urinröret.

Hur gör man det? Han fäller sällan ut den..
Du kan ju försöka pilla lite och känna om det luktar illa. När han kissar så kika om det ser rent ut eller är mycket lort. Annars lär du åka till veterinären så det går att göra rent ordentligt och utesluta att det är vad som orsakar problemet och evt fortsätta utreda.

Hade definitivt varit uppmärksam och konsulterat veterinär med en valack som beter sig så.
Om något tex blockerar i urinröret eller det är en infektion som påverkar förmågan att kissa, kan det annars bli akut väldigt fort.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 790
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 177
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 199
Senast: WildHorse
·
Hästvård Hej! Min 15 åriga valack har plötsligt börjat hosta, bara under utsläppen så kan han hinna hosta 3-4 gånger. Även ute i hagen håller han...
Svar
10
· Visningar
1 246
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama